استاندار خراسان رضوی گفت: بر اساس آخرین آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی در انتهای تابستان امسال این استان از دو میلیون و 150 هزار اشتغال عبور کرد و از انتهای تابستان سال 1395 تا انتهای تابستان 1396 حدود 175 هزار فرصت شغلی جدید در خراسان رضوی ایجاد شد.
کد خبر: ۵۰۴۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰ 07 October 2017
به گزارش تابناک : علیرضا رشیدیان روز شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی افزود: این آمار نشان می دهد هدفگذاری ایجاد 160 هزار شغل برای امسال در این استان قابل تحقق است.
وی در ادامه اشتغال و تولید را مهمترین مساله خراسان رضوی در سالهای اخیر به خصوص دو سال گذشته ذکر و بیان کرد: خراسان رضوی در ماههای پاییز و زمستان با سرما، سیل و مواردی این چنین مواجه است که در حوزه کشاورزی و خدمات زیربنایی ممکن است خساراتی را برای تولید و اشتغال ایجاد کند. بر این اساس ستاد مدیریت بحران، معاونت عمرانی و اقتصادی استانداری و دستگاههای ذیربط باید با پیش بینی شرایط پی شرو بحرانهای احتمالی را مدیریت کنند.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: این استان از تابستان پارسال تا تابستان امسال حوادث و بحرانهای جدی را پشت سر گذاشته است. بطور مثال پاییز سال گذشته فقط هشت هزار و 650 میلیارد ریال در حوزه کشاورزی و باغی آسیب دید. تولید انار و انگور تقریبا به نصف کاهش یافت.
وی گفت: در حوزه تولید مرغ و طیور نیز با وقوع زلزله و سیل آسیبهای زیادی به تولید و اشتغال خراسان رضوی وارد شد اما با این حال از تابستان پارسال تاکنون موفق به ایجاد 160 هزار شغل جدید شدیم.
رشیدیان ابراز امیدواری کرد با توجه به سرمایه گذاریهای انجام شده در حوزه های صنعت، معدن، تجارت، گردشگری، زیارت، کشاورزی و آی.تی بتوان به هدف افزایش تولید و اشتغال و صادرات دست یافت.
وی افزود: سفر اخیر من به قزاقستان و سفر پیش از آن به تاتارستان نیز نشان داد ظرفیت توسعه صادرات در خراسان رضوی فوق العاده بالا است.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: با حجم سرمایه گذاری صورت گرفته شامل 10 هزار و 500 میلیارد تومان در حوزه صنعت، معدن و تجارت، پنج هزار و 800 میلیارد تومان در حوزه خدمات و گردشگری و زیارت، 997 میلیارد تومان در حوزه کشاورزی و 320 میلیارد تومان در حوزه آی.تی و آی.سی.تی بعید است بتوان این میزان ایجاد اشتغال را تمدید و تجدید کرد.
وی گفت: امیدواریم در سال 1396 رشد مناسبی در حوزه تولید و اشتغال داشته باشیم و به هدف 160 هزار شغل در این سال دست پیدا کنیم و در سالهای بعد بتوانیم به روند منطقی و کم فشارتری برگردیم.
رشیدیان افزود: در قالب طرحهای فنی و اعتباری نیز 30 هزار و 24 میلیارد تومان کمک و تسهیلات برای خراسان رضوی در نظر گرفته شده که نیاز است آئین نامه ای تدوین شود تا به مسیرهایی به غیر از مسیرهای پیش بینی شده نرود.
وی ادامه داد: بدین منظور طرحها باید قبل از معرفی به بانکها در کمیته ای که استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اتاق بازرگانی و دستگاههای متولی در آن عضو هستند مصوب و سپس به بانکها اعلام شوند که بر اساس اهداف، سند آمایش و برنامه کلی توسعه استان تسهیلات را واگذار کنند.
استاندار خراسان رضوی گفت: با این حجم پول و تسهیلاتی که بانکها از هفته های آینده با دریافت کمکهای یارانه ای پرداخت می کنند امید است ظرف شش ماه دوم امسال شاهد رونق بیشتر در تولید و اشتغال باشیم و در طول یک سال این تسهیلات جذب شوند.
وی افزود: صنایع، بخش کشاورزی و خدمات استان خراسان رضوی منتظر بودند این کمکهای یارانه ای مصوب شود زیرا خیلی از کمکهایی که از طریق 'سایت بهین یاب' مصوب شده بود با عدم مراجعه واحدهای ثبت نام کرده مواجه شد اما این تسهیلات ظرفیت بیشتری را برای بخش خصوصی ایجاد می کند تا برای سرمایه گذاری بیشتر ترغیب شوند.
رشیدیان ادامه داد: این تسهیلات می تواند در کنار سرمایه گذاری بخش خصوصی معنا پیدا کند و بخش خصوصی نیز می بایست بداند که بدون سرمایه نمی توان تسهیلات فنی و اعتباری گرفت. برای ایجاد اشتغال کوچک به صورت فردی تسهیلات دیگری در نظر گرفته شده که باید در جاهای دیگر به آن توجه شود.
وی همچنین گفت: امید است در طول اجرای برنامه ششم توسعه شاهد روستاهای آباد و پر رونق در خراسان رضوی باشیم که بتوانند سهم خود را در تولید بیابند. شرایط سکونت مردم در روستاها باید بگونه ای باشد که شاهد رشد جمعیت روستایی بیش از برنامه پنجم توسعه باشیم.
استاندار خراسان رضوی افزود: خیلی از روستاییان حاشیه نشینی در شهرها را درک کرده اند و با مشکلات آن آشنا شده اند لذا اگر مقداری در این حوزه مناسب عمل شود می توان شاهد رونق بیشتر مهاجرت معکوس به روستاها بود.
وی همچنین بر استفاده از ظرفیت مراکز تولید فکر مانند نشستهای دانشگاهی و حوزوی یا پارلمان مشورتی زنان و نیز جوانان در شورای برنامه ریزی و توسعه استان تاکید و بیان کرد: این اقشار می توانند بدون حق رای یک نماینده در نشستهای شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی داشته باشند.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار