ارگ بم که به بزرگترین بنای خشتی جهان شهرت یافته هر از چند گاهی با مشکل کمبود اعتبار و عدم پرداخت حقوق کارگران مواجه می شود که نگرانی هایی را در مسیر بازسازی این بنا به وجود آورده است.
کد خبر: ۵۰۵۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴ 08 October 2017
بم تنها شهر ایران است که ثبت جهانی شده و طبق اطلاعات میراث فرهنگی مساحت جغرافیایی پرونده ثبت جهانی این مجموعه ۲۳ هزار هکتار می باشد که نه فقط شامل ارگ بم بلکه صدها اثر تاریخی و کلیه بناها و منظر شهر بم را شامل می شود.

از پایگاه جهانی ارگ بم به عنوان بزرگترین پایگاه جهانی ایران یاد می شود که چه از نظر حجم کار و چه نیروی انسانی گوی سبقت را از دیگر بناهای ثبت جهانی در کشور ربوده است.

با مروری بر آنچه طی سال های گذشته در این پایگاه گذشته است و مرمت بخش قابل توجهی از این بناها با وجود همه کمبودها، به سادگی می توان سعی و تلاش را در گوشه گوشه بناهای تاریخی بم به خصوص ارگ بم مشاهده کرد.

در منظر اول همه تصور می کنند تنها اثر ثبت جهانی و در حال مرمت این شهر، ارگ بم است اما طی سال های اخیر ده ها اثر تاریخی دیگر نیز مرمت شده است و همگی این داشته ها نتیجه کار کارشناسان و کارگرانی است که در گرمای شدید خرماپزان بم شب و روز کار مرمت این مجموعه تاریخی را به عهده دارند.


اهمیت ارگ بم برای مردم این شهر و همچنین فعالان عرصه گردشگری و باستان شناسی آنقدر زیاد است که برای پایان مرمت ارگ بم دقیقه شماری می کنند. اگر در ایام پیک گردشگری به ارگ بم سر بزنید این بنا مملو از گردشگرانی است که از مناطق مختلف جهان و کشور به این بنا مراجعه کرده اند.

ارگ همچنین در اقتصاد خانوار مردم بم نیز بسیار قابل توجه است و بسیاری از مردم این شهر تاریخی در عرصه گردشگری فعال هستند و تمام این اطلاعات به این معنی است که بازسازی این بنای حیرت انگیز تاریخی همچون حفظ مهمترین شریان زندگی در بم است.
اما گویی این ارگ که همیشه سد راه متجاوزان به شرق کشور بوده است حالا خود اسیر بی پولی شده است که گاه و بیگاه از حصارهای بزرگ این بنا سرک می کشد و نفس ارگ را می گیرد.

طی دو سال اخیر بارها شاهد عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران پایگاه جهانی ارگ بم بوده ایم، کارگران این بنا که اکثرا از مردم محلی و شب و روز مشغول فعالیت هستند بعضا، حقوق خود را بعد از رسانه ای شدن مشکلات مالی و فشارهای رسانه ای دریافت می کنند.

پیش از این خبرگزاری مهر در گزارشهایی به این مشکل پرداخته است، هر چند عدم پرداخت حقوق موجب مختل شدن روند کار بازسازی ارگ نشده است اما بدون شک موجب بروز مشکلاتی برای کارگران بمی مجموعه شده است.

در آخرین مورد از این دست مشکلات مالی، کارگران ارگ بم که طی هفته گذشته از عدم پرداخت حقوقشان به مدت ۴ ماه خبر داده بودند امروز هم مجبور شدند طبق اعلام رسانه های محلی مقابل ارگ بم برای لحظاتی تجمع کنند.

یکی از این کارگران اظهارداشت: بیش از صد نفر از کارگران ارگ بم چندین ماه است که هیچ گونه پرداختی نداشته اند. در این مدت مجبور شدیم با قرض گرفتن از اطرافیان زندگی را مدیریت کنیم.

برای امرار معاش مجبوریم چند ماه پول قرض کنیم

وی افزود: تنها محل امرار معاش ما حقوقمان است و عدم پرداخت حقوق به مدت چهار ماه روند زندگی ما را مختل کرده است، طی این مدت حتی یک روز کار را متوقف نکرده ایم اما آیا این درست است که طی سال های اخیر حقوق کارگران هر چند ماه یک بار پرداخت می شود و دلیلش هم مشکلات اداری و مالی عنوان می شود.

وی بیان کرد: اقساط و کرایه خانه های ما مانده است و هر بار وعده می دهند که حقوق کارگران تا چند وقت دیگر پرداخت می شود، سوال من این است که چرا سال های گذشته چنین اتفاقی روی نمی داد.

این کارگر افزود: هر چند کارشناسان کار تخصصی را انجام می دهند اما ما کارگران اگر نبودیم و برای مرمت ارگ بم تلاش نمی کردیم کار به اینجا می رسید؟ بعد از اینکه بخش قابل توجهی از ارگ مرمت شده است چرا دستمزد ما را اینگونه پرداخت می کنند.
طبق گفته این کارگر بخشی از حقوق طبق وعده داده شده قرار است پرداخت شود اما سوال این است که این روند تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

محمود وفایی، مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان اظهارداشت: پیگیریهای سازمان میراث فرهنگی به صورت مستمر برای رفع این مشکل ادامه دارد اما علت عدم پرداخت حقوق، ابلاغ  نشدن اعتبار بوده است.

وی افزود: طبق اقداماتی که انجام شده قرار است اعتبار از مرکز به زودی ابلاغ و حقوق کارگران ارگ بم پرداخت شود.

وفایی ادامه داد: اعتبارات ارگ بم به صورت مستقیم و جداگانه از امور پایگاههای ثبت جهانی ابلاغ می شود و امیدواریم با حل این مشکل در آینده هم شاهد بروز چنین مشکلاتی در زمینه بازسازی ارگ بم و پایگاه جهانی این شهر نباشیم.

مشکل عدم پرداخت حقوق کارگران به زودی رفع می شود

رئیس پایگاه جهانی ارگ بم نیز اظهارداشت: مشکل مربوط به بخش مسائل مالی و اداری است و در این خصوص مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند.

وی افزود: ۹ سال است که کنار کارگران ارگ بم در حال کار و زندگی هستم و این افراد همچون اعضای خانواده ام هستند و عدم پرداخت حقوق کارگران منجر به رنجش همه ما می شود اما باید این را بدانیم که میراث فرهنگی تمام تلاش خود را برای حمایت از کارگران می کند در واقع باید پولی وجود داشته باشد که بتوانند ابلاغ و پرداخت کنند.


ابراهیمی افزود: پیگیری های مستمری صورت گرفته و بنا به آخرین اطلاعاتی که دارم اعتبار مورد نیاز طی امروز و فردا ابلاغ و حداکثر تا چند روز آینده پرداخت ها انجام می شود.

ابراهیمی به این نکته اشاره کرد که با وجود اینکه چند ماه حقوق کارگران پرداخت نشده اما حتی یک روز کار متوقف نشده است و کارگران با تمام توان روند عادی کار را انجام داده اند.

رئیس پایگاه جهانی ارگ بم اظهار کرد: این ارگ با تلاش همین کارگران در حال بازسازی است و هیچ وقفه و خللی در بازسازی صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: حدود ۱۳۵ کارگر و کارشناس در این مجموعه مشغول به کار هستند و ارگ بم بخشی از مجموعه های ثبت جهانی است در واقع ۲۳ هزار هکتار مساحت تحت پوشش است که ارگ بم ۱۸ هکتارش را تشکیل می دهد.

وی گفت: خانه عامری، مجموعه کوشک، مجموعه وکیل، کارخانه حناسازی و ... تنها بخش کوچکی از پروژه های پایگاه است که با جدیدت پیگیری شده و روند بازسازی ارگ بم نیز جلوتر از برنامه زمان بندی شده در حال انجام است.
وی ابراز امیدواری کرد که با اختصاص اعتبار مورد نظر مشکلات کارگران که در صف اول بازسازی ارگ بم هستند به زودی رفع شود.

این در حالی است که اواسط هفته گذشته مدیرکل امور پایگاهای میراث جهانی کشور در گفتگو با رسانه ها وعده داده بود که حقوق کارگران پایگاه ارگ بم به زودی پرداخت می شود.

وی علت عدم پرداخت حقوق کارگران را اینگونه اعلام کرده بود که به دنبال افزایش اعتبارات مالی برای پرداخت همه معوقات مزدی کارگران ارگ قدیم بم و چند پروژه دیگر بودیم و برای همین تاخیر به وجود آمد و در حال حاضر این اعتبارات تامین شده و طی امروز و فردا دستور پرداخت اعتبارات جاری و معوقه کارگران به پایگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

این وعده که اواسط هفته قبل داده شد در حالی هنوز محقق نشده است که کارگران پایگاه جهانی ارگ بم امیدوارند طی امروز و فردا حقوق بر زمین مانده ماه های اخیر را دریافت و با خیال آسوده تری کار بازسازی ارگ بم را ادامه دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار