رئیس‌پلیس پیشگیری استان خراسان رضوی گفت: امنیت زمانی تحقق پیدا می‌کند که مردم و تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها با یک‌دیگر مشارکت داشته باشند.
کد خبر: ۵۰۶۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰ 10 October 2017

به گزارش تابناک : عباس صارمی ساداتی با حضور در میز خبر پلیس که در تحریریه ایسنا برگزار شد، اظهار کرد: از نگاه جامعه‌شناختی اگر به موضوع بپردازیم، مردم در تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها، در بحث تولید امنیت سهیم هستند. درواقع پلیس تولیدکننده امنیت نیست، بلکه حافظ امنیت است. اگر بخواهیم به‌تنهایی برای برقراری امنیت تلاش کنیم این امر منطقی به نظر نمی‌رسد. زمانی امنیت تحقق پیدا می‌کند که تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها و مردم با هم برای ایجاد آن تلاش کنند.

صارمی با بیان این‌که «نگاه ویژه و تعاملی و جامعه‌محور سازمان‌ها با یک‌دیگر می‌تواند برای کمک به  بالابردن سطح ارتقاء امنیت مفید باشد»، افزود: امیدواریم تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها، در بحث امنیت اجتماعی و انتظامی در کنار پلیس باشند.

کاهش سرقت از بانک‌ها

رئیس‌پلیس پیشگیری استان خراسان رضوی خبر از  کاهش سرقت از بانک‌ها داد و تصریح کرد: در برنامه‌هایی که با رویکرد اجتماعی و مردمی داشته‌ایم، خوشبختانه با تمام افراد فرصت‌طلب و سودجو که سعی داشتند امنیت مردم را به خطر بیندازند مقابله کردیم؛ به‌خصوص در بانک‌ها که سارقین اهداف پلیدی را در سر  دارند. 

وی اضافه کرد: برای جلوگیری سرقت از  بانک‌ها با شورای هماهنگی بانک‌ها جلساتی را داشته ایم و بسته‌های امنیتی و حفاظتی را پیش‌بینی کرده‌ایم. نصب دوربین‌های پیشرفته و استفاده از نگهبان‌ها در تمام شعب بانک‌ها باعث کاهش شدید  سرقت مسلحانه از بانک‌ها شده است.

صارمی افزود: برای کارکنان بانک جلسات و آموزش‌های لازم را داشته و اطلاع‌رسانی و نگاه ویژه‌ای در زمینه امنیت بانک‌ها داشته‌ایم. با صنف طلافروشان نیز همین رویکرد وجود داشته و بسته‌های امنیتی و حفاظتی را به آن‌ها ابلاغ کرده‌ایم که این امر باعث بالابردن امنیت آن‌ها شده‌ است.

رئیس‌پلیس پیشگیری استان خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به خیل عظیم گردشگران داخلی و سایر کشورها این توان و انرژی را می‌طلبد که در بحث امنیت تلاش خود را افزایش دهیم. در همین راستا آموزش‌هایی را در قالب بروشور به تالارها، هتل‌ها و مراکز مربوطه ... ارائه داده‌ایم تا تأمین امنیت زائران انجام شود.

40 موسسه حفاظتی و مراقبتی برای افزایش امنیت

رئیس‌پلیس پیشگیری استان خراسان رضوی با بیان این مطلب که  40 موسسه حفاظتی و مراقبتی برای افزایش امنیت مکان‌های مختلف تحت نظر پلیس وجود دارد، عنوان کرد: مدیرعامل این موسسات اغلب از بازنشستگان توانمند نیروی انتظامی هستند. این موسسات از طریق به کارگیری نیروهای بسیجی و بازنشستگان نیروهای مسلح  و انجام آزمایش‌های مختلف و فرایندهایی مانند آزمایش سلامت روحی و جسمی و استعلام از سوابقشان، برای نگهبانی بانک‌ها،طلافروشی‌ها و مجتمع‌های مسکونی و تجاری فعالیت می‌کنند.

صارمی افزود: می‌توان گفت در جاهایی که خلأ نیروهای انتظامی است، برای حفظ امنیت شهروندان از این ظرفیت‌ها استفاده خواهدشد. این‌گونه فعالیت‌ها جامعه  را به سمتی  خواهد برد که همه سازمان‌ها در بحث امنیت سهیم باشند.

اصلاح الگوی رفتاری و برخورد خوب و سازنده با مردم

صارمی با اشاره به این‌که «تمام بخش‌های اجتماعی باید در تولید امنیت نقش داشته باشند»، خاطرنشان کرد: رسالت‌ ما رسیدن به یک امنیت پایدار و ماندنی است  و اصلاح الگوی رفتاری و برخورد خوب و سازنده با مردم جزو اولویت‌های نیروی انتظامی محسوب ‌می‌شود.

وی ارتباط مناسب بین پلیس و مردم را قدمی بزرگ در خصوص جلب اعتماد مردم دانست و افزود: ما به دنبال این هستیم که ارتباط مردم و پلیس را صمیمی‌تر کنیم. این به‌عنوان یک فرهنگ در سطح جامعه باید نهادینه شود و همۀ مردم خود را در تحقق امنیت سهیم بدانند. پس می‌توان گفت اولویت اصلی ما مردم‌محوری و جامعه‌محوری است. 

صارمی ادامه داد: برای تحقق این موضوع، کارشناسانی را داریم که ارتباط بین مردم و پلیس را گسترش دهند و اتاق فکر پلیس از نظرات، پیشنهادات، انتقادات و راهکارهای سازننده در موضوع اقدمات پیشگیرانه استقبال خواهد کرد.

رئیس‌پلیس پیشگیری استان خراسان رضوی  بیان کرد:در بحث‌ آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد و مشکلات دیگر، نیرو‎های ما مشاوره‌ و آموزش را به مردم می‌دهند. هم‌اکنون در کلانتری‌ها، گروهی تحت عنوان دایره مشاوره و مددکاری وجو دارد و در نزاع و مشکلات خانوادگی که جنبه عمومی جرم را ندارد، افراد به این دایره تخصصی که مشاوران مددکار اجتماعی حضور دارند و غالبا فرد مددکار خانم است، ارجاع داده می‌شوند.

فرهنگ‌سازی در مدارس برای آشنایی با قوا

صارمی با اشاره به توافق‌نامه پلیس و آموزش‌وپرورش با عنوان پیام مهر اظهار کرد: این طرح به صورت توافق‌نامه بین آموزش‌وپرورش و نیروهای انتظامی برقرار است که باعث فرهنگ‌سازی برای دانش‌آموزان و انتقال آن به سطح جامعه می‌شود. آموزش و اطلاع‌رسانی به مدارس، محله‌ها و مساجد در قالب طرح‌ها و آشنایی مردم با آسیب‌ها و قوانین و مقررات  می‌تواند در کاهش تکرار جرم مؤثر باشد که این طرح‌ها به‌صورت ویژه در دستور کار ناجا است.

رئیس‌پلیس پیشگیری استان خراسان رضوی افزود: ما در خصوص امنیت برای تمام اقشار جامعه برنامه‌هایی را داشته‌ایم و آموزش‌های مختلف را برای آن‌ها  برگزار کرده‌ایم و هرجا که احساس کنیم خلأیی وجود دارد، کارشناسان خود را در آن‌جا مستقر خواهیم کرد تا آموزش‌های لازم را بدهند. حتی کارشناسان ما در بحث مناطق جرم‌خیز حضور پیدا کرده و بسته‌های آموزشی را در قالب سی‌دی و بروشور به مردم می‌دهند. درحال حاضر، کارشناسانی را داریم که در مدارس دانش‌آموزان را در خصوص معضلات اجتماعی اعتیاد به فضای مجازی آموزش می‌دهند.

وی تصریح کرد: در حاشیه شهر مشهد نیز که جزو مناطق جرم‌خیز محسوب می‌شود، تعدادی کلانتری در آن‌جا افزایش پیدا کرده و حضور به‌موقع پلیس در مواقع نیاز، باعث کاهش نزاع می‌شود. چون در بحث نزاع نگاه ویژه‌ و مردم‌محوری باید داشت. ادارات و ارگان‌های دیگر نیز باید نسبت به سهم خود پلیس را یاری کنند.خوشبختانه نسبت‌به گذشته وضعیت مطلوبی را داریم.

نظارت پلیس بر تاکسی‌های اینترنتی

صارمی در خصوص نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی نیز عنوان کرد: پلیس راهور و پلیس اطلاعات حتماً  بر فعالیت  آن‌ها نظارت دارند و اگر راننده‌ای ضعفی  داشته باشد، حتماً شناسایی می‌کنند و اگر فعالیت شرکت‌های تاکسی‌رانی اینترنتی  خارج از قوانین و مقررات باشد، حتماً برخورد خواهد شد.

رئیس‌پلیس پیشگیری استان خراسان رضوی تاکید کرد:در بحث بانک‌ها و موسسات اعتباری و در خصوص افتتاح یا جابه‌جایی شعبه و خودپرداز الزاماً باید از پلیس مجوز بگیرند و در صورت جابه‌جایی یا افتتاح، موقعیت مکانی آن‌ها توسط پلیس پیشگیری بررسی خواهد شد و بعد از  بررسی فرآیندهای لازم مجوز خواهیم داد. اگر دستگاه خودپردازی در مکانی باشد که تائیدیه پلیس را نداشته باشد، جمع‌آوری خواهد شد.

وی اظهار کرد:در نیروی انتظامی  مرکزی داریم به‌عنوان اداره تحقیقات که عملکرد خوبی تا کنون داشته است. کارشناسان  یا دانشجویانی که طرح‌های خوب و قابل اجرا داشته باشند، از طرح‌های آن‌ها‎ پشتیبانی خواهد شد و بعد از طی مراحل مقدماتی به دفتر اداره تحقیقات معرفی شده‌ تا در حوزه مورد نظر پژوهش‌ها تکمیل و اعمال شوند.


انتهای پیام





منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار