ششم مهر ماه سال جاری خبری مبنی بر تعطیلی سایت تاینی موویز منتشر شد. سرعت انتشار این خبر و شدت واکنش‌هایی که برانگیخت، ابعاد مختلفی داشت. اما دقیقا چه اتفاقی افتاده است؟
کد خبر: ۵۰۷۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱ 11 October 2017
تاینی موویز چیست و چرا تعطیل شد؟

به گزارش تابناک تهران، "تاینی موویز" یک سایت ارائۀ سرویس‌های دانلود از فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیاست. این سایت که طی چند سال و همزمان با اوج گرفتن تب سریال‌های خارجی در ایران، معروف شد؛ توانست به یکی از منابع اولیۀ دانلود فیلم و سریال در ایران تبدیل شود. از مزیت‌های سایت تاینی موویز برای کاربر ایرانی، سهولت دانلود و دوبلۀ فارسی فیلم‌ها بود.

سایت تاینی موویز طی چند مرحله با اخطارهایی مواجه شد که به دنبال آن به تعدیل فیلم‌ها جهت همخوانی با قوانین کشور هم دست زد. با این حال ششم مهرماه اخباری غیررسمی مبنی بر تعطیلی این سایت در شبکه‌های مجازی دست به دست شد. صحت این اخبار بعد از اظهارات دادستان تهران و به روز نشدن این سایت طی چند روز قوت گرفت.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، چهارم مهرماه صحبت‌هایی را در مورد موضوع‌های مختلف مطرح کرد که بخشی از آن به دستگیری چند نفر در رابطه با تهیه، دوبله و فروش فیلم‌های مبتذل مربوط می‌شد. دادستان تهران در این مورد گفت:

«متهمان که اکنون شش نفر آن‌ها بازداشت شده‌اند، فیلم‌های مبتذل و مستهجن را تهیه و دوبله کرده و در فضای مجازی به فروش می‌رساندند. تارنمای مورد استفادۀ این باند به عنوان بزرگ‌ترین مرجع دانلود فیلم و سریال خارجی، به صورت غیر مجاز فعالیت می‌کرد و در سه سال اخیر 18 هزار فیلم و سریال خارجی را پس از دوبله پخش کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها مبتذل و مستهجن بوده و از این طریق وجوه نامشروع را تسهیل کرده‌اند».

این صحبت‌ها کافی بود تا اخبار غیر رسمی مبنی بر فیلتر این سایت توسط منابع دولتی ساخته و منتشر شود.

واکنش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

پس از انتشار خبر فیلتر سایت تاینی موویز، طبق روال اعتراض‌های همیشگی کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی (!) کاربران این سایت به صفحۀ شخصی محمدجواد آذری جهرمی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام حجوم بردند. این اعتراض‌ها ذیل تصویری که وزیر ارتباطات به مناسبت تشییع پیکر شهید حججی پست کرده بود، ابراز می‌شدند. اعتراض‌کنندگان با خشم وزیر را تهدید کرده بودند که با تعطیلی تاینی موویز هرگز به سایت‌های «آیو»، «فیلمیو» و «آنتن» مراجعه نخواهند کرد. و البته نام برخی دیگر از این سرویس ها مانند « نماوا » ، « لنز » و « فیلم نت » در این کامنت ها دیده نمی شد.

با دنبال کردن هشتگ #تاینی_موویز_را_آزاد_کنید؛ این تصور که پیش‌فرضِ معترضان مبنی بر دولتی بودن عاملان تعطیلی این سایت است، تقویت می‌شود.

روز بعد، محمدجواد آذری جهرمی، به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به اعتراض‌ها واکنش نشان داد. جهرمی در پست جدید خود گلایه‌وار نوشت: «اعتراضاتی درخصوص تعطیلی یک سایت در جریان است. این سایت فیلتر نشده و وزارت ارتباطات در تعطیلی آن نیز نقشی نداشته است. هر چند اعتراض و پیگیری مطالبات، حق مردم است؛ اما ادبیات پیگیری مطالبات بسیار مهم و اثرگذار است. از خواندن برخی اظاهارنظرهای رکیک در ذیل پست مربوط به شهید عزیز محسن حججی شرمسار شدم. در قرآن مسلمانان حتی از فحش دادن به بت‌های کافران منع شده‌اند. رعایت ادب حتما اثرگذاری بیشتری در پیگیری مطالبات دارد».

جهرمی با پست کردن این گلایه و تفکیک بین «فیلتر» و «تعطیلی» تاینی موویز سعی داشت نشان دهد که تعطیلی این سایت در حیطۀ اختیارات وزارت تحت امر وی نیست و معترضان، مرجع این تعطیلی را اشتباه گرفته‌اند. با این حال اما اعتراض‌کنندگان در ذیل این پست نیز همچنان به پیگیری هشتگ مزبور مبادرت ورزیدند.

خلط موضوعات در اعتراض و مطالبه

پیگیری ادبیات معترضان و گفتمان رایج بین آن‌ها، یک خطا در مطالبه‌گری‌های پیرامون تاینی‌موویز را آشکار می‌کند. در حالی اعتراض‌ها به تعطیلی تاینی موویز انجام می‌شود که به کرات نام موسساتی چون «فیلمیو»، «آنتن»، «لنز»، «آپارات» و غیره شنیده می‌شود. در این بین اما بیش از هر عنوانی به تلویزیون اینترنی «آیو» حمله شده است. این هجوم ضدتبلیغی در حالی صورت می‌گیرد که این موسسه به تازگی تبلیغات محیطی خود را آغاز کرده است. اما «آیو» چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

آیو و نسبت آن با تاینی موویز چیست؟

آیو، یک تلویزیون اینترنتی است که با سرمایه و حمایت هولدینگ یکی از بانک های خصوصی شروع به فعالیت کرده است. اساس کار آیو بر پخش زنده برنامه‌های مختلف تلویزیون و فیلم هاو سریال های ایرانی و خارجی ولی به صورت «آن‌لاین» است. این نشان می‌دهد حیطۀ کار و بن‌مایه‌های فعالیت آیو تا چه حد با تاینی موویز که سایت دانلود فیلم و سریال است، متفاوت است.

دوگانۀ «آیو-تاینی موویز» در حالی ساخته شده که در آیو هیچ گونه پخش گستردۀ فیلم‌ها و سریال‌های خارجی وجود ندارد. سرویس آیو و تلویزیون های اینترنتی دیگر، یک سرویس پیشرفته هستند که خدماتشان را در پلتفروم‌های وب، اندروید، ios، تلویزیون‌های هوشمند و آیوباکس (ستاپ باکس) ارائه می‌دهند.

تاینی موویز به هر دلیلی و طبق دستور قضایی هر نهادی که تعطیل شده باشد، نمی‌تواند ارتباط معناداری با فعالیت سرویس های تلویزیون اینترنتی داشته باشد. که نه به لحاظ محتوایی و شکلی، رقیب تاینی موویز محسوب می‌شوند و نه عموما از منابع دولتی و حکومتی تغذیه می‌شوند که چنین عملکرد ناشیانه ای در آن ها صورت بگیرد.

رقیب‌سازی؛ حربه‌ای برای انحراف مطالبات کاربران تاینی موویز

تاینی موویز اکنون تعطیل شده و عده‌ای با اتهام هایی که هنوز به صورت مشخص اعلامِ عموم نشده است، دستگیر شده‌اند. پس از تعطیلی تاینی موویز، عده‌ای ناشناس، سایت‌هایی با همین عنوان اما با دامنه‌های مختلف را اداره می‌کنند که به نظر می‌رسد ارتباطی به مدیران سایت اصلی نداشته باشد. این ابهام در سرنوشت سایت و حربه‌هایی که در انحراف کشاندن مطالبات کاربران مبنی بر از سرگیری فعالیت این سایت، به کار می‌رود؛ نشان می‌دهد که معترضان به تعطیلی این سایت باید هوشمندانه دریابند که چه کسی از چنین آب گل‌آلودی، در حال ماهی‌گیری است و پیگیری وضعیت این سایت با خشمی که متوجه رقیب ساختگی شده است، تنها یک اشتباه تکنیکی در ادامۀ اعتراضات خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
تحلیل بسیار غیرعلمی بود...
زشته تابناک...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
عزیزان اول تحقیق کنید بعد خبر انتشار بدین تاینی موویز بسته شد چون خیلی هم ارتباط معنا دار داشت با سرویس‌های ارائه کننده‌ی فیلم اینترنتی و اون هم این بود که این سرویس ها دوبله‌ی اختصاصی تایینی موویز رو به اسم خودشون پخش میکردن!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار