کارشناس مسئول اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: 750 نسخه نفیس از دیوان شعر غزلسرای بزرگ قرن هشتم هجری قمری شمس الدین محمد حافظ شیرازی در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می شود.
کد خبر: ۵۰۷۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰ 12 October 2017
به گزارش تابناک : خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدین محمد حافظ شیرازی متولد 727 و درگذشته 792 قمری معروف به لسان‌الغیب شاعر ایرانی سدهٔ هشتم و از ادیبان مشهور و شناخته شده زبان پارسی در جهان است. مهمترین آثار حافظ غزلیات وی است. 20 مهر ماه در تقویم رسمی ایران 'روز بزرگداشت حافظ' نامیده شده و به همین مناسبت همه ساله مراسمی در آرامگاه وی در شیراز برگزار می شود. 
سید محمدرضا فاضل هاشمی روز پنجشنبه به مناسبت روز بزرگداشت حافظ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کتابها در قالب کتب خطی، چاپی، چاپ سنگی، دیجیتال و میکروفیلم است. 
وی ادامه داد: 414 نسخه از این دیوانها کتاب چاپی نفیس است که به زبان فارسی، عربی، انگلیسی و چاپ عکس فاکسی میله بوده و برخی نیز دارای مینیاتور و تذهیب است. 
کارشناس مسئول اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در نسخه های چاپی دیوان حافظ خطوط مشاهیر خوشنویس از جمله میرعماد، درویش عبدالمجید طالقانی، صیاد شیرازی، غلامحسین امیرخانی، احمد میرخانی، عباس آخوین، کیخسرو خروش، امیر فلسفی، فتحعلی واشقانی، رسول مرادی، اکبر تجویدی و علی شاهمیری مشاهده می شود. 
وی اضافه کرد: همچنین تصاویر مینیاتور، مجالس تصویر و نقاشی، تذهیب اساتید نقاشی مانند فرشچیان، آقامیری، علیرضا و امیرهوشنگ آقامیری، امیرطهماسبی و عبدالله محرمی بر زیبایی نسخ چاپی دیوان حافظ افزوده است. 
او ادامه داد: این مجموعه دیوان حافظ با تصحیح و مقدمه اساتید برجسته دانشگاه و ادبیات ایران، عرب و اروپا مانند احمد سهیلی خوانساری، آرتور جی آربری، رکن الدین همایون فرخ، علامه محمد قزوینی، عبدالعلی برومند، زریاب خویی، پرویز ناتل خانلری، بهاءالدین خرمشاهی، فتح الله مجتبایی، سلیم نیساری، پژمان بختیاری، علی اکبر دهخدا، عبدالحسین زرین کوب و رضا انزابی نژاد به چاپ رسیده اند که همین امر ارزش این کتابها را دوچندان کرده است. 
وی گفت: از نسخ موجود مربوط به دیوان حافظ در کتابخانه آستان قدس رضوی 170 جلد نسخه خطی، شروح و حاشیه ای نگاشته شده بر دیوان می باشد که به زبان فارسی و اردو در گنجینه خطی آستان قدس رضوی وجود دارند. 
کارشناس مسئول اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: تعدادی از این مجموعه خطی به خط مشاهیر خوشنویسی و دارای آرایه های هنری و مجالس تصویر و جلدهای نفیس روغنی می باشد که یکی از نفایس آن شامل دیوان نفیس حافظ به خط شکسته نستعلیق ممتاز نوشته شده توسط یکی از خوشنویسان مشهور دوره صفوی(منسوب به درویش عبدالمجید) در سال 1124 قمری است. 
وی ادامه داد: از دیوانهای حافظ موجود 130 جلد نیز کتاب چاپ سنگی است که در شهرهای تهران، تبریز، بمبئی، لکهنو، دهلی، لاهور و کانپور به چاپ رسیده اند. قدیمی ترین آنها مربوط به سال 1261 قمری و چاپ تهران است. 
فاضل هاشمی گفت: تعداد کل نسخه های خطی در موضوع ادبیات که در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی موجود است بیش از هشت هزار جلد می باشد. 
کتابخانه آستان قدس رضوی با 11 قرن سابقه فعالیت و سه میلیون و 600 هزار جلد کتاب یکی از بزرگترین کتابخانه ‌های ایران و خاورمیانه است. گنجینه مخطوطات بخشی از کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام رضا(ع) است که در آن 90 هزار نسخه خطی و چاپ سنگی وجود دارد. 





منبع : ایرنا 
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار