مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه تا پایان امسال جشن اختتامیه احداث مسکن مهر در خراسان رضوی برگزار خواهد شد اظهار داشت: کل واحد احداثی مسکن مهر در خراسان رضوی به ۱۰۲ هزار واحد می رسد که از این تعداد ۵۶ هزار واحد آن در دولت اعتدال و امید واگذار شده و در جمع تا امروز ۸۰ هزار واحد به متقاضیان واگذار شده است.
کد خبر: ۵۰۸۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹ 14 October 2017
به گزارش تابناک : محمدرضا اخوان عبدالهیان با اشاره به ۱۲ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی در استان خراسان رضوی اضافه کرد: در صدد تبدیل این واحدهای بدون متقاضی به مسکن اجتماعی هستیم که بتوانیم برای فروش آنها با شرایط ویژه اقدام کنیم.
غلامی افزود: ۸ هزار واحد دارای متقاضی باقی مانده را نیز تا پایان سال ۹۶ تحویل متقاضیان خواهد شد و پایان امسال جشن اختتامیه احداث واحد مسکن مهر را در کل استان برگزار خواهیم کرد.
زیرساخت‌ها برای تبدیل شدن شهر گلبهار به یک شهر هوشمند در حال انجام است
عبدالهیان در ادامه سخنان خود به شهر جدید گلبهار اشاره کرد و گفت: در شهر جدید گلبهار ۶ هزار واحد مسکن مهر وجود دارد که می تواند در حدود ۲۰۰ هزار نفر را در خود جای دهد که با این حجم پذیرش جمعیت طرح‌های تفصیلی قدیمی این شهر باید تغییر کند و زیرساخت‌های متناسب با جمعیت آینده برای شهر جدید گلبهار با در نظر گرفتن جمعیت آینده آن پیش‌بینی شود.
عبدالهیان به اقدامات زیربنایی و روبنایی انجام شده در شهر جدید گلبهار اشاره داشت و گفت: در شهر جدید گلبهار تاسیسات روبنایی و زیربنایی مانند مسجد، بیمارستان، شبکه جمع آوری آب‌های سطحی و روشنایی معابر احداث و به پایان رسیده و در حوزه ساخت مدرسه در این شهر اقدامات مناسبی انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه شهر جدید گلبهار به عنوان پایلوت شهر هوشمند شناخته می شود افزود: تمام زیرساخت‌های شهر احداث و تکمیل شده و بخشی از زیرساخت‌ها در حال اتمام است و تمام این اقدامات برای آماده کردن شهر جدید گلبهار در قالب مشهد ۲۰۱۷ در حال انجام می باشد و مراحل شرح خدمات با حضور مشاور برای این شهر دیده شده است.
عبدالهیان ادامه داد: احداث قطار حومه‌ای گلبهار به مشهد روند خود را طی می‌کند و قرار است این مسیر از گلبهار به قوچان متصل شود که ظرفیت مناسبی برای جابجایی مسافر به مشهد را خواهد داشت.
اولویت ساخت مسکن اجتماعی در حاشیه شهرها و بافت فرسوده
مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی با بیان اینکه اولویت اصلی ساخت مسکن اجتماعی در حاشیه شهرها و بافت فرسوده است تصریح کرد: در حال حاضر تفاهم نامه یک هزار واحد مسکن ارزان قیمت در حاشیه شهر مشهد در حال انعقاد است تا با کمک خیرین مسکن ساز عملیات اجرایی آن آغاز شود.
عبدالهیان با اشاره به اینکه درخواست دریافت وام صندوق پس انداز مسکن یکم برای خرید مسکن در استان خراسان رضوی بالا و استقبال خوبی شده است افزود: مشهد رتبه دوم را در ثبت نام وام صندوق پس انداز مسکن یکم  بعداز استان تهران را به خود اختصاص داده است و در حدود ۱۸ هزار نفر متقاضی وام صندوق مسکن یکم در مشهد ثبت نام کرده‌اند و این تعداد روز به روز در حال افزایش است.
وی با اشاره به اینکه باید روش باز پرداخت تسهیلات در این طرح تغییر کند گفت: پیشنهاد شده در این طرح ضمن افزایش دوره باز پراخت تسهیلات، سود بانکی نیز کاهش پیدا کند که با این اقدام ضمن افزایش متقاضی دریافت وام رونق خرید و فروش مسکن را نیز شاهد خواهیم بود.
گره ترافیکی مشهد- گلبهار رفع می شود
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به آغاز به کار احداث آزاد راه گلبهار- چناران به قوچان با مشارکت آستان مقدس گفت: طول کل این آزاد راه ۱۲۰ کیلومتر است که فاز اول این آزاده راه با  طول ۵۰ کیلومتر از کنار شهر گلبهار می گذرد و نقش به سزایی در حذف گره ترافیکی مشهد به گلبهار– چناران و قوچان که یکی از پرترافیک‌ترین  مسیر‌های کشور می باشد با احداث این مسیر رفع خواهد شد.
۱۷۰ میلیارد تومان امسال برای کاهش آسیب های اجتماعی اختصاص یافته است
عبدالهیان در خصوص اقدامات انجام شده در کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح استان گفت: آسیب به هر آن چیزی که با طرح‌های مصوب و فرادست مغایرت داشته باشد می توان اطلاق کرد که موجب بروز آسیب های اجتماعی و بعضا فرهنگی می‌شود.
وی ادامه داد: این آسیب‌ها می تواند برای مثال بلندمرتبه سازی بدون ضابطه و قانون باشد که یکی از عوامل بروز آسیب اجتماعی در شهرها است که می توان از آن به عنوان عدم رعایت حقوق شهروندی نام برد.
عبدالهیان افزود: یا ممکن است در حاشیه شهر این آسیب بروز کند که ساخت و ساز‌های بدون مجوز به صورت گسترده و مخفیانه و بدون قاعده و قانون خود آسیب اجتماعی را در این محدوده ها شهرها افزایش داده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار حدود ۱۷۰ میلیارد تومان در حاشیه شهر در بحث کاهش آسیب های اجتماعی هزینه شده است تصریح کرد: در قالب پروژه‌های اجتماعی، امنیتی و کالبدی بیش از ۵۹ پروژه را در حاشیه شهر تعریف کرده‌ایم که با کمک دستگاه‌های مسئول به طور جد به این محدوده‌ها ورود پیدا می کنیم.
وی افزود: عمده این طرح‌ها که از اولویت اصلی ما در کاهش آسیب‌های اجتماعی است احداث زیر ساخت‌ها مانند روشنایی، آب و فاضلاب، امکانات رفاهی و تفریحی و آموزشی است.
وی ادامه داد: دومین اولویت ما در این محدوده‌ها بحث کالبدی است که باید با مشارکت و توانمندسازی مردم ساکن محلات و همچنین جذب منابع مالی دستگاه‌های مسئول در بازآفرینی شهری در محدوده‌ها و بافت انجام بگیرد.
ساخت سالانه ۱۵۰ کیلومتر راه در استان
عبدالهیان با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته رکورد خوبی در بحث ارتقاء کیفی راه‌ها در مناطق کمتر برخوردار داشته‌ایم افزود: با توجه به کمبود منابع مالی و با  کمک و مشارکت خیرین و حضور بنیاد برکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توانسته‌ایم نسبت به سال‌های گذشته شاخص آزاد راه‌ها و راه‌های فرعی را ارتقاء داده و راه‌های روستایی را از ۸۵ درصد برخورداری به ۹۵ درصد افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته ۵۰۰ کیلومتر راه دراستان ساخته شده است گفت: آزاد راه حرم تا حرم، مشهد تا چناران و مشهد تا قوچان در سطح استان تعریف شده است که شاخص آزاد راه‌های استان را بالا برده و حدود ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی و ۵۰۰ کیلومتر راه‌های بین شهری طی سه سال گذشته ساخته شده است.
وی ادامه داد: طبق برنامه هر سال ۱۵۰ کیلومتر راه روستایی و راه بین شهری در سطح استان احداث می شود.
عبدالهیان با اشاره به اینکه برای افق ۱۴۰۵ برنامه اجرایی در حوزه حمل‌ و نقل در کارگروه امور زیر بنایی استان مصوب شده و در سازمان برنامه‌ریزی استان نیز پروژه های استانی بسته شده است تصریح کرد: در حال حاضر پروژه راه قوچان- دوغاری به درگز نیز کار اجرایی آن آغاز شده است.
وی اضافه کرد: با احداث این آزاد راه ۸۰ کیلومتری مسیری فعلی به نصف کاهش پیدا خواهد کرد.
عبدالهیان همچنین افزود: بزرگترین تونل این مسیر سه هزار و ۷۰۰ متر طول دارد که فاز اول این طرح اجرای تونل خواهد بود که هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: این مسیر یک راه استراتژی بوده و تلاش می شود احداث این مسیر طی سه سال آینده به اتمام برسد که گام مثبتی در اجرای اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
عبدالیهان به اقدامات دیگر این اداره کل در حوزه راه در مناطق محروم اشاره کرد و خبرداد: به زودی ۲۰ کیلومتر از مسیر دو بانده خاف به سلامی با مشارکت ایمیدرو به  بهره‌برداری خواهد رسید. و همچنین راه حیدریه به سلامی با سرمایه گذاری بخش خصوصی به صورت دو بانده احداث خواهد شد.
وی همچنین گفت: در تلاش هستیم که امسال راه‌های روستایی را به برخورداری ۹۸ درصد برسانیم.
عبدالیهان در ادامه به پروژه احداث پایانه چند منظوره مشهد به گرگان اشاره کرد و گفت: کار طراحی این پایانه به اتمام رسیده که با اجرای این طرح پایانه قطار شهری به این پایان در غرب مشهد منتقل خواهد شد. که به عنوان یک پایانه لجستیکی عمل خواهد کرد.
وی همچنین اضافه کرد: امکانات رفاهی ، ساختمانی مناسبی دراین پایانه در نظر گرفته شده است.
وی همچنین در پایان به توقف طرح اجرای ساخت و ساز در اطراف حرم مطهر با مصوبه شورای عالی شهرسازی اشاره کرد و گفت: کارهای اجرایی این طرح متوقف شده و قرار است با همکاری شهردار جدید مشهد و آستان مقدس ضمن بازنگری در طرح گذشته طرح جدیدی را با مشارکت دیگر دستگاه‌ها مسئول اجرایی کنیم.





منبع : وزارت راه و شهرسازی 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار