حکایت عجیبی که همچنان ادامه دارد
این همه اتفاق خروجی خوبی هم داشت و آن هم صاحب مدرسه شدن دانش آموزان منطقه محروم سر گچ بود که البته تهرانی ها آن را هزینه بی فایده می دانند!
کد خبر: ۵۰۸۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵ 15 October 2017
خبر دانش آموزان روستای سر گچ و اتفاقات پی در پی پس از انتشار این خبر بسیار عجیب بود! به گونه ای که همه را به نوعی به خود مشغول کرد! از توئیت هایی که وزیر آموزش و پرورش فرستاد و جواب های توئیتری که گرفت تا عزل و نصب هایی که مملو از حاشیه بود.اما این همه اتفاق خروجی خوبی هم داشت و آن هم صاحب مدرسه شدن دانش آموزان منطقه محروم سر گچ بود که البته تهرانی ها آن را هزینه بی فایده می دانند!
روز گذشته با حضور برخی مسئولان استانی و نماینده مردم کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی ، مدرسه پیش ساخته روستای سر گچ رسما افتتاح شد تا نشان دهنده ی این موضوع باشد که اگر مسئول یا مسئولان پیگیری وجود داشته باشد ، ظرف یک هفته روستای محروم و دور افتاده ای مانند"سر گچ" هم می تواند بهترین امکانات را دریافت کند!
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، عدل هاشمی پور که به قول بخشدار دیشموک ، مبدع سبک جدیدی در مدیریت و نظارت در کسوت نمایندگی است ، گفت : برای تامین و ساخت این مدرسه هزینه ای بالغ بر 450 میلیون ریال از سوی یکی از خیرین تامین شده که امیدوارم  ضمن اینکه حفظ و نگهداری مدارس پیش ساخته وظیفه و اولویت دانش آموزان و اهالی روستا باشد این عزیزان در این فضای مناسب جهت کسب تحصیل و تهذیب کوشا و جدی باشند.
 
 ماجرای روستای سر گچ و اعتراض تهرانی ها / تعبیر پایتخت نشینان: هزینه برای متروکه شدن !
 
ماجرای روستای سر گچ ، داد تهرانی ها را هم درآورد
اما ماجرای روستای سر گچ به همین اتفاقات مطرح شده ختم نشد و برخی قلم به دستان کشوری هم در این خصوص مطالبی نوشتند به گونه ای که  فهیمه سادات طباطبایی در همشهری آنلاین به موضوع کمبودهای فضای فیزیکی شهر تهران اشاره کرده و معتقد است که بسیاری از هزینه های انجام گرفته برای احداث مدارس در مناطق روستایی پس از مدتی متروکه می شوند در صورتی که شهر تهران و کلان شهرها بیشتر به این مدارس نیازمند هستند و در این مورد مسائل مربوط به روستای سر گچ دیشموک را شاهد اثبات مطلب خود می داند! و  نوشت :براي اثبات كلامم شما را به توييت هفته گذشته آقاي وزير رجوع ميدهم كه نوشته بود: «از صبر و شکیبایی مردم روستای سرگچ‌ دیشموک تشکر می کنم. مقرر شد با انتقال تجهیزات، کلاس درس جدیدی احداث شود و دانش‌آموزان از محل فعلی جابجا شوند. هرچند که این روستا به علت آب‌گیری سد بالیات، سال آینده تخلیه می شود.»
در متن کامل این گزارش آمده است : مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفته که ۸۰۰ مدرسه ناامن و فرسوده در تهران وجود دارند که حتی سازمان نوسازی مدارس هم حضور و تردد دانش آموزان به آنها را تایید نمی‌کند و ۲.۳ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم تا آنها را بازسازی کنیم.
عباسعلي قرباني اين را هم گفته كه 25 درصد مدارس تهران بين 40 تا 50 سال قدمت دارند و بيشتر آنها براي مناطق مركزي تهران به ويژه منطقه 12 هستند. (ايسنا)
اين فاجعه سخت افزاري در مورد مدارس تهران از اواخر دهه هشتاد قابل پيش بيني بود، آن زمان كه در دولت نهم و مجلس(سال 1387) بودجه 4 ميليارد دلاري براي مقاوم سازي مدارس تصويب شد اما در راستاي سياست تمركز زدايي، وزراي آموزش و پرورش از آن ور بوم افتادند و بيش از 80 درصد بودجه عمران و نوسازي مدارس را به روستاها و شهرهاي غيركلان بردند.
گرچه اوضاع مدارس در روستاها و شهرهاي كوچك در دهه هفتاد و هشتاد بسيار بد و وخيم بود و نياز به توجه ويژه داشت اما در عين حال بايد مهندسي اعتبارات طوري صورت مي‌گرفت كه به مدارس تهران و برخي كلانشهرهايي مانند مشهد، تبريز، اصفهان هم كه روز به روز جمعيتشان افزايش پيدا ميكرد و به تبع تعداد دانش آموزانشان بالا ميرفت، رسيدگي ميشد كه امروز با فاجعه فرسودگي نيمي از مدارس آنها مواجه نشويم.
 
ماجرای روستای سر گچ و اعتراض تهرانی ها / تعبیر پایتخت نشینان: هزینه برای متروکه شدن ! 

البته در بخشي از اين ماجرا نيز ما خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش مقصر هستيم كه در طول 9 سال گذشته همواره اخبار مربوط به مدارس مناطق مرزي و محروم را تنها رسانه‌اي كرديم و حواسمان به مدارس كنار گوشمان نبود كه هر روز پيرتر و كهنه‌تر ميشدند و هيچ مسئولي به فكر دوران فرتوني آنها نبود. مدارسي كه هر كدام بيش از پانصد دانش آموز دارد.
و اي كاش آن خبرنگاراني كه بدون در نظر گرفتن نگاه كارشناسي به بافت مناطق و استانها، تنها خواستار ساخته شدن مدارس در برخي روستاها و شهرها بودند، امروز سري به همان مناطق بزنند و گزارشي از مدارس نوساز اما خالي كه اتفاقا بسياري از آنها دست دلالان ساختماني افتاده، بنويسند.
براي اثبات كلامم شما را به توييت هفته گذشته آقاي وزير رجوع ميدهم كه نوشته بود: «از صبر و شکیبایی مردم روستای سرگچ‌ دیشموک تشکر می کنم. مقرر شد با انتقال تجهیزات، کلاس درس جدیدی احداث شود و دانش‌آموزان از محل فعلی جابجا شوند. هرچند که این روستا به علت آب‌گیری سد بالیات، سال آینده تخلیه می شود.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار