انتخابات در قرقیزستان امروز 15 اکتبر (23 مهر) برای انتخاب رئیس جهوری آینده این کشور از بین 10 نفر شروع شد. مقامات قرقیزستان گفتند، که بیش از 700 ناظر خارجی جریان انتخابات را نظارت می‌کنند.
کد خبر: ۵۰۸۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸ 15 October 2017
به گزارش تابناک : در آغاز ثبت نام نامزدها داوطلبان ریاست جمهوری در قرقیزستان حدود 60 نفر بود. کمیسیون مرکزی انتخابات و همه پرسی فقط به 13 نفر آنها اجازه داد، که وارد رقابت شوند. حالا در ورقه‌های رای دهی نام 13 داوطلب کرسی ریاست جمهوری نوشته شده است. اما پس از انتشار برگه های رای سه نفر دیگ هم از ادامه‌ رقابت دست کشیدند. 
از میان 10 نامزد باقیمانده، شهروندان قرقیزستان باید به یک نفر رای دهند دهند و پیش بینی می شود، که رقابت اصلی میان دو نامزد نماینده حزب حاکم سوسیال-دموکرات «سارانبای جیینبیکاو»و نامزد مستقل «آموربیک ببناو» صورت می‌گیرد. 
​نظرخواهی های مختلف شانس این دو نامزد برای پیروز‌ی در انتخابات را زیاد ارزیابی و پیش بینی می‌کنند، که امکان برگزاری دور دوم انتخابات زیاد است. رقابت این دو نامزد در هفته‌های اخیر پیش از انتخابات شدت گرفت و سبب آن هم ملاقات «ببن اف» با نورسولطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان بود. 
الماسبیک آتمبایف این ملاقات را با عنوان مداخله در امور داخلی قرقیزستان محکوم کرد و پس از آن هم فعالانه پشتیبانی از نامزدی «جیینبیک اف» را در مناطق کشور ادامه‌ داد. 
مقامات می‌گویند، نتیجه‌های انتخابات قبل از چهارم نوامبر (13 آبان ) امسال اعلام خواهد شد. ماه دسامبر زمان ریاست الماسبیک آتمبایف، رئیس جمهور کنونی قرقیزستان پایان می یابد . رئیس جمهور جدید باید تا هفتم دسامبر سوگند یاد کند. اما این کار تنها زمانی امکان‌پذیر خواهد بود، که نامزد بیش از 50 درصد رأی را تصاحب کند در غیر صورت انتخابات به دور دوم کشانده می‌شود. 
حالا همه چشمها به قرقیزستان دوخته شده است کشوری، که با دستاوردهای دموکراتیک ‌اش در میان کشورهای منطقه آسیای مرکزی، تفاوت دارد. 
در طی 25 سال به استقلال رسیدن این کشور دو بار انقلاب شده است، که با سرنگونی دو رئیس جمهوری شامل «عسکر آقایف» در سال 2005 و «قرمانبیک باقییف» در سال 2010 انجامید. 
یک بار هم این کشور را به صورت موقت و یا در دور گذرش «رازه آتونبایوه» رهبری کرده است. الماسبیک آتمبایف هم، که از تیم انقلابگران آتونبایوه بود، سال گذشته روابطش با شریکان سیاسی پیشین را کاهش داد و از اینرو زیر باد انتقاد قرار گرفت. آتمبایف را در خیانت به آرمانهای انقلاب، کوشش تمرکز قدرت و توسعه نفوذش در حکومت، حمله به مطبوعات و زندانی کردن رقیبان سیاسی‌اش، متهم می‌کنند. 
بهار سال جاری یکی از نامزدهای کلیدی انتخابات ریاست جمهوری «آموربیک تیکیبایف» با اتهام رشوه بازداشت و ماه آگوست به هشت سال زندان محکوم شد. 






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار