مدیرکل شیلات استان کرمانشاه گفت: براساس نظرسنجی های بخش تحقیقیات و آموزش سرانه مصرف ماهی در استان کرمانشاه در سال ۹۶ به 9 کیلوگرم خواهد رسید.
کد خبر: ۵۰۸۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶ 15 October 2017
به گزارش خبرنگار خبرگزاری تابناک ؛سید فرزاد افضلی مدیرکل شیلات استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تا پایان سال ۹۵ بیش از 16 هزار تن انواع ماهی گرمابی و سردابی در استان تولید گردید که این رقم سهم  4 درصدی از تولیدات آبزی پروری کشور  به کرمانشاه اختصاص یافته ، همچنین در سال گذشته 3 هزار و 300 تن ماهی گرمابی در استان کرمانشاه تولید داشت که نسبت به سال 94 از رشد 19 درصدی برخوردار بود.

وی با اشاره به اینکه تولید ماهیان سردابی در استان کرمانشاه در سال گذشته 10 درصد رشد داشته است، عنوان کرد: در سال گذشته بیش از 11 هزار و 425 تن ماهیان سردابی در کرمانشاه تولید شد و نیز در سال گذشته هزار و 395 تن ماهی در آب های طبیعی و نیمه طبیعی استان کرمانشاه تولید شده است.

مهندس افضلی در ادامه سخنان خود گفت: استان کرمانشاه در بخش تولید ماهیان خاویاری در سال گذشته 20 تن تولید داشته است که نسبت به سال 94 رشد 50 درصدی داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 10 تن میگوی آب شیرین در مرکز تکثیر و پرورش میگو (ایستگاه ترویجی شیلات قصرشیرین) و مجتمع شهدای قصرشیرین تولید داشته ایم، افزود: در حال حاضر مركز تكثير ميگوي آب شیرین شهرستان قصرشيرين تنها مرکز تکثیر میگوی آب شیرین ( روزنبرگي ) در ایران است. پس از تكثير آزمايشی اين گونه از سال 1381 ايستگاه تحقیقی ترویجی قصر شيرين ، تجهيز و سالانه اقدام به تكثير حدود یک ميليون قطعه پست لارو ميگو می نماید این مرکز قابلیت افزایش تکثیر پست لارو میگو به 5 میلیون قطعه لارو در سال را دارد.  

مهندس افضلی به لزوم پرورش ماهی در دریاچه سدهای مخزنی غیر شرب اشاره کرد و گفت: با استفاده از کپور ماهيان و آزاد ماهیان  و رهاسازي آن‌ها در درياچه سدهای مخزنی ، بر اساس  توان تولید بیولوژیکی سدها ، علاوه بر بهبود كيفيت آب به صورت طبیعی نسبت به تصفیه بیولوژیکی اینگونه منابع اقدام و در عين حال بر توليدآبزيان استان افزود. ماهیان گرمابی تولیدی در اینگونه از سدهای مخزنی به دلیل استفاده از غذای طبیعی در دسته ماهیان ارگانیک و پاک قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: رهاسازي ماهيان در درياچه سدها علاوه برافزايش اشتغال و درآمد، موجب توليد پروتئين مورد نياز جامعه شده و تبعات بهداشتي و اجتماعي مطلوبي را در پي خواهند داشت.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه به طرح پرورش ماهی در قفس را اشاره کرد و افزود: طرح پرورش ماهی در قفس بعنوان یکی از مصوبات ستاد فرماندهی سیاستهای اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی مطرح بوده ، لذا بر اساس ظرفیتها و توانمندیهای استان برای افزايش توليد آبزيان پرورشي در آبهاي داخلي به لحاظ منابع آبی موجود ، ابتدا در دریاچه سد مخزنی غیر شرب شهدای گمنام (تنگ حمام) سرپل ذهاب پرورش ماهی در قفس در اواخر سال ۹۳ توسط شرکت آبزی اکسیر کوثر بصورت طرح پایلوت اجرا گردید که بدلیل شرایط محیطی مناسب، با رشد مطلوب و چشمگیر ماهیان خاویاری و گرمابی (کپور و آمور) مواجه شد. 

افضلی تصریح کرد: در سال ۹۴ به لحاظ ضرورت انجام مطالعات امکان سنجی جهت صدور مجوز پرورش ماهی در قفس ، این مصوبه در دستور کار قرار گرفت و پس از انجام مطالعات در سدهای مخزنی غیر شرب شهدای گمنام سرپل ذهاب و زاگرس گیلانغرب و اخذ مجوز های لازم از کار گروه توسعه آبزیان ، با معرفی شرکتهای سرمایه گذار و بهره برداران در قالب تشکلهای مردمی به سازمان نظام مهندسی کشاورزی جهت اخذ پروانه بهره برداری و نیز معرفی به شرکت آب منطقه ای استان جهت انعقاد قراداد فعالیت در سدهای مذکور  رسما در نیمه دوم سال ۹۵ فعالیت اجرایی در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی در قالب اجرای پروژه پرورش ماهی در قفس آغاز گردید و در پایان سال ۹۵ میزان ۲۱۵ تن تولید تحقق یافت.

این مقام مسئول عنوان داشت: در سال ۹۶ با انجام مطالعات امکان سنجی دو سد خزنی غیر شرب زمکان دالاهو و جامیشان سنقر  شرایط برای رسیدن به سهمیه تولید ماهی در قفس در استان مهیا گردیده که ان شاالله با انتخاب سرمایه گذاران و بهره برداران از تشکل های بومی مناطق مربوطه و انعقاد قراداد این دو سد و شروع بکار آنان به سهمیه یکهزار تنی پرورش ماهی در قفس دست یافت. 

مهندس افضلی به صادرات ماهی قزل آلای تولیدی به سایر استانها اشاره کرد و گفت: در سال 95 از مجموع تولید  11425 تن ماهی قزل آلای پرورشی استان ، میزان 1500 تن ماهی قزل آلا به سایر استان ها صادر گردیده است. همچنین در سال 95 حدود 500 تن انواع ماهیان گرمابی توسط بهره برداران شیلاتی مجتمع پرورش ماهیان گرمابی شهدای قصرشیرین برای صادرات به کشور عراق به استان خوزستان صادر نموده اند.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه افزایش مصرف ماهی موجب کاهش بیماریهای های قلبی و عروقی می شود، ادامه داد : میانگین سرانه مصرف ماهی با برگزاری جشنواره های طبخ آبزیان و فعالیتهای ترویجی و آموزشی در شهرستانها و مرکز استان کرمانشاه موجب رشد فرهنگی و افزایش مصرف ماهی شده و در سالجاری با برنامه های آموزشی و ترویجی و برگزاری جشنواره آبزیان قطعا میانگین سرانه مصرف ماهی در این استان به 9 کیلو گرم خواهد رسید .

وی در پایان گفت: در مجموع با توسعه و ساماندهی فعالیتهای آبزی پروری استان و تکمیل تاسیسات زیر بنایی پرورش ماهی و و بر طرف نمودن موانع تولید در برخی مجتمع های پرورش ماهی سردابی همچون مجتمع بزرگ ریجاب دالاهو  و سفید برگ جوانرود از لحاظ ساماندهی و صدور پروانه بهداشتی و اخذ مجوز پروانه فعالیت برای حمل و رها سازی بچه ماهی در مجتمع های مذکور، پیش بینی میگردد در پایان سال ۹۶ به تولید ۱۹۰۰۰ تن دست یابیم که در این زمینه  نیازمند همکاری و مساعدت و همراهی ادارات کل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست می باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار