یک دکترای اقتصاد معتقد است: واردات قاچاق رشد اقتصادی را با چالش مواجه کرده‎ است.
کد خبر: ۵۰۹۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳ 15 October 2017

به گزارش تابناک : مسعود سعادت‌مهر با اشاره به عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی اظهار کرد: این عوامل شامل دو بخش تقاضا و عرضه اقتصاد است. در بحث تقاضا می‌توان به عواملی مانند تقاضای مصرفی کالا و خدمات، سرمایه‌گذاری، افزایش مخارج دولت و کاهش مالیات‌ها  اشاره کرد. هرچه مصرف(تقاضا) افزایش یابد، تولیدات شرکت‌ها و کارخانجات بیشتر شده و رشد اقتصادی بالاتر می‌رود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور لرستان با بیان اینکه در جامعه امروزی با کمبود مصرف مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تقاضا برای خرید از شرکت‌ها کم شده و این موضوع باعث تعطیلی کارخانجات و افزایش بیکاری شده است. کاهش سطح مصرف ناشی از این است که قدرت خرید جامعه کم شده و از این طریق تقاضای مصرفی به سمت کالاهای وارداتی هدایت شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام‎نور گفت: برای اینکه رشد اقتصادی ایجاد شود باید تقاضا از کالاهای وارداتی به سمت محصولات ساخت داخل سوق یابد و برای تحقق این امر دولت باید جلوی واردات کالایی که در کشور تولید می‌شود را بگیرد.

وی اظهار کرد: مهم‎ترین مسئله‎ای که امروز در کشور در بحث رشد اقتصادی با آن مواجه است، واردات بیش از حد و قاچاق است. اگر واردات با مجوز و به همراه پرداخت تعرفه باشد، چون رقابت بالاست به تبع آن رشد اقتصادی نیز افزایش می‎یابد.

این دکترای اقتصاد با اشاره به اینکه برای افزایش رشد اقتصادی باید مصرف را بالا برد، تصریح کرد: بهترین راه‎حل، مصرف کالای داخلی و کاهش واردات است. تا زمانیکه فرهنگ مصرف کالای داخلی در کشور حاکم نشود تولید و رشد اقتصادی را شاهد نخواهیم بود. باید دولت بسته‎های ویژه اقتصادی در خصوص واردات و عوامل موثر بر رشد اقتصادی را ارائه داده و آنها را عملی کند.  






منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار