استاندار خراسان رضوی گفت: برای رفع بیکاری نابینایان و کم بینایان، طرحهای اشتغالزا و دارای توجیه اقتصادی آنان مورد حمایت مالی قرار می گیرد.
کد خبر: ۵۰۹۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸ 15 October 2017
به گزارش تابناک : علیرضا رشیدیان روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی 'عصای سفید' در مشهد افزود: در استان خراسان رضوی 12 هزار نابینا و کم بینا وجود دارد که مشکل عمده آنها نبود اشتغال و عدم استقلال مالی است و از سوی دیگر این استان 300 هزار نفر بیکار دارد لذا با شرایط بسیار دشوار برای اشتغالزایی مواجه است.
وی اظهار کرد: با توجه به شرایط بازار و وضعیت اقتصادی کشور، دولت درصدد برآمده است از طریق بخش خصوصی برای ایجاد فرصت های شغلی، ظرفیت سازی کند لذا برای اشتغال نابینایان از طرح های اشتغالزای آنها حمایت خواهیم کرد.
وی گفت: برای طرحهای کوچک اشتغالزایی که دارای توجیه اقتصادی و متناسب با شرایط اقتصادی استان باشد، یک میلیارد ریال وام قرض الحسنه داده می شود و طرحهای بزرگ اشتغالزا نیز در قالب یک فرآیند ویژه بررسی و تامین اعتبار خواهد شد.
استاندار خراسان رضوی افزود: عقب ماندگی در مناسب سازی محیط های شهری و اداری برای معلولان، کم بینایان و نابینایان همچنان در شهرهای این استان وجود دارد و این ضعف از سالهای گذشته در پی ساخت و سازهای بیشمار و فاقد زیرساخت مناسب برای معلولان انباشته شده است.
وی اظهار کرد: تذکرهای بسیار برای رفع نقص در حوزه مناسب سازی محیط های شهری و اداری به دست اندرکاران داده شده که امید است شاهد تسریع در رفع نواقص و مناسب سازی محیط های شهری باشیم.
وی با اشاره به درخواست جامعه نابینایان مبنی بر انتصاب یک نماینده ویژه از سوی آنان برای ارتباط مستقیم با مدیریت ارشد استان گفت: نیازی به انتخاب یک شخص خاص نیست بلکه تمام تشکلهای فعال در این حوزه و نابینایان و افراد کم بینای صاحب نظر می توانند به عنوان نماینده مشکلات این جامعه را به استانداری اعلام کنند.
رشیدیان افزود: با تاکید بر تامین سلامت نابینایان و کم بینایان افزود: در این استان فضاهای ورزشی متناسب با جمعیت استان به اندازه کافی وجود ندارد اما فضاهای ورزشی موجود نیز به نحو مطلوب و برنامه ریزی شده مورد استفاده عموم قرار نمی گیرد.
وی اظهار کرد: مدیران حوزه ورزش استان موظف هستند در فضاهای ورزشی موجود ظرفیتی را برای فعالیتهای ورزشی نابینایان و کم بینایان فراهم کنند تا آنان نیز سهم برابر از امکانات ورزشی داشته باشند.
وی با اشاره به مشکلات اجتماعی نابینایان بویژه در ازدواج و تشکیل خانواده نیز گفت: این موضوع از طریق مدیران حوزه اجتماعی استانداری مورد بررسی و پیگیری لازم قرار می گیرد تا بتوان با طرحهای مطلوب مشکل ازدواج نابینایان را برطرف کرد.
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: معلولیت از جمله نابینایی یا کم بینایی یک محدودیت برای آنان است اما با تضییع حقوق نابینایان در زمینه های اشتغال، مسکن، آموزش، حقوق شهروندی، امنیت اجتماعی، رفاه و تشکیل خانواده، محدودیت های مضاعف برای آنان ایجاد شده است.
حمیدرضا پوریوسف افزود: نابینایی یا کم بینایی، محدودیت در ارتباط اجتماعی با فرد نیست بلکه محدودیت واقعی زمانی است که حقوق فرد تضییع شود.
وی اظهار کرد: حضور نیافتن برخی مدیران دستگاه های اجرایی خدمات رسان در مراسم گرامیداشت عصای سفید، نشان دهنده زیرپاگذاشتن تعهد اخلاقی نسبت به جامعه نابینایان و ایجاد محدودیت در استیفای حقوق آنان است.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار