افزایش نرخ بیکاری در میان جوانان روستایی از ١٨.٨ به ٢٢ درصد در حالی که تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار از ٥٣٠هزار نفر به ٩١٠ هزار نفر رسیده است دولت را بر آن داشته تا برنامه‌ریزی مناسبی در حوزه اشتغال روستایی انجام دهد.
کد خبر: ۵۰۹۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷ 16 October 2017
به گزارش تابناک : در مدت برنامه ششم توسعه کشور، یک میلیون و ٩١٤ هزار شغل در مناطق روستایی کشور باید ایجاد شود. تخصیص ١.٥ میلیارد دلار منابع ارزی معادل ٥ هزار میلیارد تومان به اشتغال روستایی یکی از برنامه‌های دولت است. در کنار این برنامه معاون توسعه روستایی رئیس جمهوری از جزئیات اختصاص تسهیلات 11 هزار میلیارد تومانی اشتغالزایی پایدار برای روستاییان خبر داد.
به گفته رضوی آیین‌نامه استفاده از تسهیلات 11 هزار میلیارد تومانی ایجاد شغل پایدار و مطمئن در حوزه‌های کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری و صنایع فرآوری معدنی است که روز گذشته در دولت تصویب شد.
رضوی با اشاره به نقش زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار به توجه دولت در مقوله توسعه روستاها اشاره کرد و گفت: وام 11 هزار میلیارد تومانی از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است و هر کسی که پروژه قابل اجرا با ایجاد شغل پایدار در روستاها را تعریف کند و بازار مصرف هم برای تولیدات خود پیدا کرده باشد می‌تواند برای دریافت این وام متقاضی شود.
معاون توسعه روستایی رئیس جمهوری متوسط کارمزد تسهیلات اشتغالزایی روستایی را 6 درصد عنوان کرد که به شغل‌های پایدارتری مانند کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری، دوخت لباس یا صنایع فرآوری معدنی اختصاص می‌یابد که البته نرخ سود برای کسانی که بومی روستا باشند، تحصیلکرده‌ها، یا ساکن شهر باشند تغییر می‌کند. رضوی به این نکته هم اشاره کرد که کارمزد این وام برای بخش‌هایی مانند روستاهای مرزی و فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری که در روستاها اقامت کنند و به زنانی که با هم مشارکت داشته باشند و کار مشارکتی ارائه کنند 4درصد خواهد بود. وی گفت: اگر 25 زن به‌صورت مشارکتی برنامه خود را برای ایجاد شغل ارائه کنند وام با کارمزد 4 درصد تعلق می‌گیرد. به گفته رضوی بانک‌های کشاورزی، پست بانک، بانک توسعه تعاون، صندوق توسعه کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید تسهیلات را پرداخت می‌کنند. البته وام اشتغالزایی هم به زنان و هم به مردان کارآفرین پرداخت می‌شود.
محل پروژه اشتغالزایی در روستا شرط اصلی دریافت تسهیلات است که به گفته رضوی نیازی نیست که شخص متقاضی حتماً ساکن روستا باشند اما کسی که ساکن روستا باشد برای دریافت وام اولویت دارد. سقف وام 2 میلیارد تومان است و برای موارد استثنایی که سقف بیشتری تقاضا می‌کنند تقاضا به‌صورت موردی بررسی می‌شود.
رضوی همچنین افزود: برای بازپرداخت وام یک سال تنفس در نظر گرفته شده و بعد از آن دوره بازپرداخت 5 ساله است.
احیای کشاورزی خانوادگی در روستاها 
به منظور حمایت از کشاورزان و بویژه زنان روستایی روز گذشته نخستین همایش نقش‌آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار برگزار شد که در این همایش محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: بسیاری از ظرفیت‌ها در روستا مغفول مانده که زنان روستایی می‌توانند به‌عنوان عاملی برای پیوند این ظرفیت‌ها افزایش تولید و روانه آن به بازار نقش مؤثری ایفا کنند. امروزه در همه جای دنیا به بحث کشاورزی خانوادگی اهمیت زیادی می‌دهند، ولی ما متأسفانه در دهه‌های اخیر بسیاری از آداب، فرهنگ و سنت‌های تاریخی خودمان را مفت از دست داده‌ایم.
وی با اشاره به کاهش جمعیت روستایی، اظهار داشت: گفته می‌شود که در اوایل انقلاب جمعیت روستایی 70 درصد بود و اکنون به 26 تا 30درصد رسیده است، اما باید گفت که علت آن فقط مهاجرت نیست، بلکه در ابتدای انقلاب ما فقط 300شهر داشتیم اما اکنون این رقم به 1800 شهر رسیده است و بسیاری از شهرهای ما شهر روستا هستند.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: استفاده از صندوق‌های خرد برای پشتیبانی فعالیت‌های روستایی و حمایت از خانوارهای روستایی بسیار مؤثر است که می‌تواند بسیاری از ظرفیت‌های مغفول را اصلاح کند. نکته مهم‌تر آنکه نهادسازی و با هم‌کار کردن در یک صندوق مجموعه کاری بحثی است که می‌تواند مفید باشد.
وی خطاب به مسئولان روستایی و عشایری، گفت: چرا نباید محصولات تولید روستا بسته‌بندی شده و روانه بازارهای هدف شود، باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم تا با پوشش روستاییان این ظرفیت نیز فعال شود.
امضای تفاهمنامه سه‌جانبه برای اشتغال زنان روستایی 
در این همایش همچنین تفاهمنامه سه جانبه‌ای بین سازمان ملی استاندارد، معاونت امور زنان نهاد ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه اشتغال زنان روستایی و عشایری به امضا رسید. این تفاهمنامه سه‌جانبه‌ در زمینه ترویج محصولات سالم و استاندارد با مشارکت زنان روستایی و عشایری به امضای محمود حجتی، معصومه ابتکار و نیره پیروزبخت رسید.
در بخش دیگری از این همایش اسکندر زند رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: کشاورزی به دو بخش خانوادگی و صنعتی تقسیم می‌شود، زنان در بیش از 70 درصد کشاورزی خانوادگی دنیا نقش کلیدی دارند که در صورت آسیب دیدن کشاورزی خانوادگی، کشاورزی صنعتی نیز آسیب خواهد دید. وی حضور زنان در اشتغال روستایی را عاملی برای افزایش درآمد خانوار، تأمین امنیت غذایی و کاهش فقر برشمرد که باید آنها را در دستورکار قرار داده و به آن اهمیت ویژه داد.






منبع : ایران 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار