شماری از اولیای دانش آموزان البرز نسبت به آنچه عدم نظارت بر چگونگی عملکرد کاری - اجرایی مدارس غیر دولتی و بالا بودن شهریه های این مدارس در این استان می دانند ، گلایه دارند.
کد خبر: ۵۰۹۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱ 16 October 2017
به گزارش تابناک : این والدین یکی از مهمترین مشکلات مدارس غیردولتی در البرز را گرفتن شهریه های اضافی هنگام نام نویسی و پس از آن در قالب موضوع فوق برنامه به دانش آموزان در طول سال تحصیلی عنوان کردند.
مریم زمانی یکی از اولیای دانش آموزان البرزی که فرزندش در مدرسه غیردولتی در ناحیه 3 آموزش و پرورش مشغول به تحصیل است، به خبرنگار ایرنا گفت: از نظر مالی در سطح متوسط قرار داریم ولی با توجه به زمان ساعت کاری من و همسرم ناچار هستیم فرزندمان را در مدرسه غیر دولتی ثبت نام کنیم با وجود اینکه می دانیم شهریه اضافی از ما می گیرند.
وی بیان کرد: در نزدیکی محل سکونت ما تنها یک مدرسه غیر دولتی وجود دارد که از والدین دانش آموزان در قالب اجرای فوق برنامه شهریه ای جداگانه دریافت می کند.
محمد رضا دوست دار از دیگر اولیای دانش آموزانی البرزی است که فرزندش را در یکی از مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج ثبت نام کرده است و می گوید: کارمند یکی از شرکت های مواد غذایی فعال در شهرک صنعتی سیمین دشت هستم که به دلیل شرایط خاص خانوادگی به ناچار پسرم در مدرسه غیر دولتی درس می خواند در حالی که این مدارس به مراکز تجاری تبدیل شده اند.
وی اظهار کرد: برای اعتراض به نحوه عملکرد کاری مدارس غیردولتی حتی یک روز مرخصی گرفتم تا به آموزش و پرورش مراجعه کنم و شکایت خود را نسبت به دریافت شهریه اضافه ای که از اولیاء در این مدارس گرفته می شود به صورت حضوری بیان کنم .
وی ادامه داد: سال قبل از طریق شکایت ارائه کردیم اما نتیجه ای نگرفتیم.
وی خاطر نشان کرد: در آن روز هم به آموزش و پرورش ناحیه 4 و هم به اداره کل آموزش و پرورش مراجعه کردم ولی نه تنها مسئولان مربوطه حضور نداشتند بلکه کارمند خانمی که حضور داشت به قدری با مراجعان بد صحبت می کرد که فکر نمی کردم به یک اداره فرهنگی مراجعه کرده ام.
نازنین رحمتی از دیگر اولیای دانش آموزانی است که نسبت به گرفتن شهریه اضافی در مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش ناحیه 2 کرج اعتراض دارد و می گوید: این موضوع برای من جای سئوال دارد که چرا مدارس غیر دولتی طبق تعرفه اعلام شده شهریه دریافت نمی کنند.
وی تصریح کرد: به رغم اینکه وضعیت مالی ما آنقدر بالا نیست که فرزند خود را در مدارس غیر دولتی ثبت نام کنیم ولی به دلیل وجود کلاس های 40 نفره آنهم در پایه ابتدایی که مهمترین دوره زیر بنایی آموزشی - تربیتی است مجبور شدیم به این مدارس که در آن نشانی از انصاف و قانون مداری نیست پناه ببریم.
حسین تک زارع از اولیای دانش آموزان ساوجبلاغ می گوید: در این شهرستان تعداد مدارس غیر دولتی مثل کرج زیاد نیست به همین دلیل مدیران مدارس غیر دولتی با توجه به این موضوع با شرایطی ویژه اقدام به ثبت نام دانش آموزان می کنند.
وی اظهار کرد: امسال برای ثبت نام فرزندش در دوره متوسطه به مدرسه غیر دولتی فعال در هشتگرد مراجعه کرد که گفتند باید 70 درصد شهریه را یکجا پرداخت کنم و مابقی را چک بدهم.
وی اضافه کرد: وقتی می خواستم قرار داد را امضاء کنم دیدم که مبلغ بسیار بالایی نوشته شده که معترض شدم ولی مدیر مدرسه گفت دوست نداری امضاء نکن، چون در مدارس دولتی هم باید پول پرداخت کنی.
مرتضی فیضی هم که فرزندش را در یکی از مدارس غیر دولتی دخترانه آموزش و پرورش ناحیه یک کرج ثبت نام کرده است گفت: مدارس غیر دولتی در این استان به خصوص در این ناحیه فکر می کنند اولیای دانش آموزان تاجر هستند نه کارمند و کارگر.
وی افزود: هم به آموزش و پرورش ناحیه یک برای گرفتن شهریه اضافی از اولیاء دانش آموزان مراجعه کرم و هم به به اداره کل آموزش و پرورش استان در هر دو صورت هیچ مسئولی پاسخگو نبود.
وی یاد آور شد: از برخی کارمندان آموزش و پرورش شنیدم که برای اعتراض باید به سامانه شکایات وزارت آموزش و پرورش مراجعه کنم. 
لازم به ذکر است خبرنگار ایرنا از شهریور ماه سال جاری تا کنون برای گرفتن نظر مسئول استانی مدارس غیر دولتی و مشارکت ها در آموزش و پرورش البرز چندین بار تماس تلفنی گرفت ولی نتیجه نداد که مدیر کل آموزش و پرورش البرز توصیه کردند سوالات را بنویس تا در این زمینه پاسخ مکتوب داده شود.
در این پاسخ مکتوب دو صفحه ای خسرو ساکی مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز آمده است: به استناد بخشنامه های وزارت در خصوص الگوی تعیین شهریه مدارس غیر دولتی در البرز عمل شده است و پوستر های شهریه در معرض دید مراجعین نصب گردیده است.
در این پاسخ به برگزاری نشست های متعدد توجیهی با کارشناسان مسئولان مدارس و مراکز غیر دولتی مناطق در خصوص نحوه قرار داد و چگونگی پرداخت شهریه ذیل پوستر های شهریه جهت اطلاع رسانی به اولیاء به صورت شفاف انجام شده است.
در ادامه آمده است ، اداره مدارس و مراکز غیر دولتی نسبت به تدوین برنامه بازدید شش ماهه اقدام نموده و گزارش ها و بازخورد بازدیدهای صورت گرفته را جهت پیگیری به مدیر مناطق و اطلاع به اداره ارزیابی عملکرد ارسال کرده است.
در این پاسخ به استناد بندهای 3 و 4 بخشنامه شماره 220 286 - 95.12.10 وزارت متبوع که نظارت بر عملکرد و الگوی شهریه مدارس و مراکز غیر دولتی که از وظایف شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیر دولتی مناطق می باشد اشاره شده است.
در ادامه آمده است به تخلفات موسسان و مدیران این مدارس در ابتدا توسط شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیر دولتی بررسی و می بایست تا حصول نتیجه و رفع موارد پیگیری گردد.
در پایان این پاسخ مکتوب ذکر شده است در صورتی که شهروندان در خصوص اخذ مبالغی مازاد بر شهریه های قانونی اعتراضی داشته باشند می بایست در ابتدا از طریق کارشناسی های ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و کارشناسی های مدارس و مراکز غیر دولتی مناطق یا ثبت شکایت در سامانه شکایات ' shekayat.medu.ir ' اقدام کنند. در صورت عدم رفع آن ، موضوع در شورای نظارت منطقه بررسی و تا حصول نتیجه پیگیری می گردد.
تعداد کل مدارس غیر دولتی ثبت شده در سامانه شهریه در آغاز سال تحصیلی 97-96 در استان البرز 650 مدرسه است.
لازم به ذکراست در مدارس غیر دولتی استان البرز بیش از 71 هزار دانش آموز تحصیل می کنند.
جمعیت کل دانش آموزی استان البرز حدود463 هزار دانش آموز است.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار