مدیر خدمات شهری شهرداری مشهد مقدس گفت: بازارهای موقت در ۲۳ نقطه مشهد با هدف ساماندهی دستفروشان راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۵۰۹۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲ 16 October 2017
به گزارش تابناک : علیرضا صحراگرد اظهار داشت: دستفروشان و بساطی‌ها به عنوان نمونه‌هایی از بخش غیررسمی اقتصاد، بخشی هستند که تمام جوامع توسعه یافته و توسعه نیافته با آن مواجه هستند.

وی افزود: براساس تعاریف، بخش غیررسمی آن بخشی از اقتصاد است که به دلایل مختلف از دایره قوانین کار و مالیات خارج بوده و در جایی به ثبت نرسیده است؛ از این بخش گاهی با عناوینی چون شغل‌های کاذب و با فعالیت‌های غیرتولیدی و غیرموثر نیز یاد می‌شود.

مدیر خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه در شکل‌گیری مشاغل غیررسمی، عوامل تاثیرگذار در سطح کلان و خرد مطرح است، بیان کرد: از جمله مهم‌ترین دلایل ایجاد و گسترش مشاغل غیررسمی شامل افزایش مالیات و سهم بیمه اجتماعی در بخش‌های تولید و خدماتی بخش رسمی، مقررات و ضوابط دست و پا گیر، پرداخت‌های اجتماعی، فقدان ظرفیت ها و بسترهای شغلی مناسب در بازار کار و... است.

صحراگرد با بیان اینکه البته فعالان شاغلان غیررسمی آثار نسبتاً مطلوبی نیز دارد، تصریح کرد: رهایی از فقر و گرسنگی، دستیابی به شغلی موقت، تامین سرمایه اولیه برای ورود به بخش رسمی و... را می‌توان بخشی از این آثار عنوان کرد.

مدیر خدمات شهری شهرداری مشهد اضافه کرد: البته که تبعات نامطلوب فعالیت شاغلان غیررسمی بر ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی کلانشهرها بیش از نتایج مطلوب آنهاست که گوشه‌ای از این نتایج شامل اشغال فضاهای شهری، کاهش عملکرد برخی کاربری‌های اراضی شهر، ایجاد خدشه و نابسامانی فیزیکی، کاهش انگیزه در تحصیل شغل پایدار و تولیدی دائم به‌ویژه در جوانان، توزیع کالاهای بدون کیفیت و غیربهداشتی و به مخاطره افکندن سلامتی شهروندان است. 

وی با تاکید بر تلاش شهرداری مشهد برای ساماندهی دستفروشان سطح شهر عنوان کرد: با توجه به تبصره یک بند 2 و بند 18 ماده 55 قانون شهرداری‌ها و براساس تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در سال‌های گذشته و با تکیه بر تجارب سایر کلانشهرها و به منظور جلوگیری از رها شدن دستفروشان و بساطی‌ها در معابر شهری، شهرداری مشهد و حوزه معاونت خدمات و محیط زیست شهرداری اقدام به ساماندهی دستفروشان و بساطی‌ها و ایجاد بازارهای موقت (ثابت و سیار) کرده است.

صحراگرد ادامه داد: در این راستا روزبازار، عصر بازار، شب بازار و بازارهای روز چرخشی در 23 نقطه سطح مناطق با ظرفیت بیش از 8000 غرفه برپا شده است.

مدیر خدمات شهری شهرداری مشهد اضافه کرد: در کنار آن حوزه جلوگیری و رفع سد معبر در مناطق، مامور و موظف به برخورد قانونی با دستفروشان و بساطی‌ها شده‌اند و در صورت مشاهده این موارد در سطح معابر ضمن تذکر، اخطار و اعمال قانون جهت ساماندهی به سازمان میادین میوه و تره بار هدایت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در طرح ساماندهی دستفروشان، شرایط و ضوابطی به منظور مساعدت با اقشار آسیب‌پذیر از جمله افراد تحت پوشش موسسات حمایتی و... پیش‌بینی شده و به منظور جلوگیری از فعالیت اتباع بیگانه نیز مقررات در نظر گرفته شده است.






منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار