سیاوشی در خصوص افزایش حداقل سن ازدواج به 15 سال، گفت: این مسئله از سال گذشته در فراکسیون زنان مطرح شد و با توجه به آمارها و مباحث مردم‌شناسی در این حوزه و با توجه به اولین قانون مدنی کشور مصوب 1310 که سن ازدواج را 15 سال عنوان کرده، پیشنهاد افزایش سن ازدواج از 13 به 15 سال را دادیم.

عضو فراکسیون زنان مجلس ادامه داد: با توجه به صدماتی که از لحاظ بهداشتی و حقوقی به دختران 13 ساله وارد می‌شود و با توجه به حکم آیت‌الله مکارم سن مناسب ازدواج 15 سال مطرح شد.

وی با اشاره به تبصره‌هایی که ازدواج زیر 13 سال را ممکن می‌سازد، گفت: هرچند که با اذن پدر و عدم وجود شکایت در دادگاه می‌توان تا قبل از 13 سال ازدواج کرد، اما معتقدیم همان‌طور که مراجع ذی‌صلاح به افراد زیر 15 سال اجازه ورود به مسائل مالی و حقوقی را نمی‌دهند و این افراد را ذی‌صلاح نمی‌دانند، نباید در بحث ازدواج نیز این افراد ذی‌صلاح محسوب شوند.

سیاوشی در خصوص مخالفان این طرح که فرار دختران و ازدواج‌های غیرقانونی را از تبعات تصویب این طرح می‌دانند نیز گفت: فرار دختران امری نیست که به دلیل نیازهای جنسی صورت پذیرد و دخترانی که با خانواده خود مشکل داشته باشند یا به دلایل دیگر، حتی اگر در سن 18 سالگی هم باشند، ممکن است اقدام به فرار کنند. به عقیده بنده فرار در اثر نیازهای جنسی امری استثنایی است و نمی‌تواند از تبعات این طرح به شمار آید.

وی در خصوص تأثیر تصویب این قانون در جلوگیری از این نوع ازدواج‌ها گفت: در برخی از قومیت‌ها بر اساس برخی سنت‌ها اصرار به ازدواج دختران در سن پایین وجود دارد. هرچند که این قانون نمی‌تواند فرارهای قانونی و ثبت‌های غیرقانونی ازدواج را کاملاً از بین ببرد، اما می‌تواند فرهنگ‌سازی کند و از بسیاری از مشکلات و بحران‌هایی که در سال‌های آینده دامنگیر جامعه می‌شود، جلوگیری کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره رفع فاصله سنی زیاد در ازدواج‌های سن پایین نیز بیان کرد: قطعاً در این زمینه نیز تبصره‌ای خواهیم زد و در جلسات کارشناسی آینده این مورد به صورت قانونی مطرح خواهد شد تا به عنوان مثال کودکی 10 ساله وادار به ازدواج با فردی 40 ساله نباشد.