برنج یک گیاه است. لایه بیرونی دانه (سبوس) و روغن ساخته شده از سبوس برای دارو استفاده می شود. روغن سبوس برنج به عنوان یک “روغن سالم” در ژاپن، آسیا و به ویژه هند تبدیل شده است
کد خبر: ۵۰۹۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ 16 October 2017

به گزارش تابناک : مراقب باشید سبوس برنج را با انواع دیگر سبوس مانند جو و گندم اشتباه نگیرید. سبوس برنج برای درمان دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، الکل، چاقی ، ایدز، جلوگیری از سرطان معده و روده بزرگ؛ برای جلوگیری از بیماری قلبی و قلب (قلب و عروق)؛ برای تقویت سیستم ایمنی بدن؛ برای افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزشی؛ برای بهبود عملکرد کبد؛ و به عنوان یک آنتی اکسیدان استفاده می شود.

خواص سبوس برنجخواص سبوس برنج

روغن سبوس برنج نیز برای کلسترول بالا استفاده می شود.بعضی از مردم سبزی (برگ و ساقه تازه) برنج را به طور مستقیم به پوست برای پوستی آلرژیک به نام اگزما (درماتیت اکسترویک) قرار می دهند.سبوس برنج ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند، زیرا روغن آن دارای موادی است که ممکن است جذب کلسترول را کاهش دهد و کلسترول را از بین ببرد. یکی از مواد موجود در سبوس برنج ممکن است جذب کلسیم را کاهش دهد؛ این ممکن است به کاهش شکل گیری انواع خاصی از سنگ کلیه کمک کند.

کاهش کلسترول یکی از خواص سبوس برنج

هنگامی که به رژیم غذایی کم چربی اضافه می شود. به دنبال رژیم کم چرب و مصرف ۸۵ گرم سبوس برنج کامل در روز، به نظر می رسد کلسترول کل را ۸٪ کاهش می دهد و کلسترول LDL با چگالی کم (۱۷٪) کاهش می یابد. سبوس برنج به نظر نمی رسد بر سایر چربی های خون مانند تری گلیسیرید و یا کلسترول خوب (HDL) با چگالی "خوب” تاثیر گذارد. هر دو سبوس برنج با چربی کامل و کم چرب در کنار سبوس جو دوسر برای کاهش کلسترول بالا به کار می روند.روغن سبوس برنج همچنین به نظر می رسد برای کلسترول بالا موثر باشد. شواهدی وجود دارد که روغن سبوس برنج می تواند کلسترول را ۱۴٪ کاهش دهد، LDL 20٪، تری گلیسیرید ۲۰٪، و HDL را ۴۱٪ افزایش دهد.

یکی از خواص سبوس برنج ، جلوگیری از سنگ کلیه در افرادی که سطح بالای کلسیم دارند.

راش پوستی آلرژیک (درماتیت آتوپیک).

جلوگیری از سرطان معده یکی از خواص سبوس برنج است که خیلی حائز اهمیت است.

تاثیرات جانبی

سبوس برنج برای بسیاری از افراد در هنگام مصرف خوراکی مشکلی ندارد. افزایش میزان سبوس در رژیم غذایی ممکن است باعث ایجاد غیر قابل پیش بینی حرکت روده، گاز روده و ناراحتی معده در طی چند هفته شود.سبوس برنج برای اغلب افراد هنگام استفاده در حمام مفید است، اما می تواند باعث خارش و قرمزی پوست شود. افراد مبتلا به بثورات و خارش از سبوس برنج آلوده به یک آفات به نام مرطوب خارش نارس استفاده کرده اند.

هشدارها برای مصرف سبوس برنج :

بارداری و شیردهی: سبوس برنج در مقادیری که در غذا پیدا می شود، ایمن است، اما بدون اطلاعات کافی از آن در مقادیر بالاتری که به عنوان دارو استفاده شود، ممکن است خطر داشته باشد.

شرایط گوارشی (GI): اگر مشکلی در دستگاه گوارش مانند زخم های روده، چسبندگی، شرایطی که سبب تنگ شدن یا انسداد دستگاه گوارش، هضم شدن آهسته یا سایر اختلالات معده یا روده دارید، از سبوس برنج استفاده نکنید. فیبر مغز برنج می تواند دستگاه گوارش خود را مسدود کند.

بلع: اگر دچار بلعیدن مشکل هستید، با استفاده از سبوس برنج احتیاط کنید. فیبر موجود در آن ممکن است باعث خفگی شود.

تعامل با سایر داروها

داروهای خوراکی دهان (داروهای خوراکی) باسبوس برنج تعامل دارد سبوس برنج شامل مقدار زیادی فیبر است. فیبر می تواند میزان چربی بدن را جذب کند. مصرف سبوس برنج همراه با دارو که از طریق دهان انجام می شود می تواند اثر بخشی دارو را کاهش دهد. برای جلوگیری از این تعامل، سبوس برنج را حداقل یک ساعت پس از مصرف دارو استفاده کنید.



منبع : دکتر سلام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار