معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نسبت به خرید برخی اقلام آرایشی هشدار داد و گفت: در بررسی میدانی از عرضه 15 ماده پرمصرف بهداشتی در استان، 85 درصد آنها غیرمجاز، تلقبی و قاچاق تشخیص داده شد.
کد خبر: ۵۰۹۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳ 16 October 2017
به گزارش تابناک : دکترجلال غفار زاده روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی غذا و دارو در نشست با خبرنگاران افزود:
به تازگی این تحقیق میدانی در البرز صورت گرفت که 15 قلم ماده آرایشی پر مصرف مانند لاک ناخن ، رژ لب، رنگ، عطر و مداد چشم بررسی شد که 85 درصد آنها غیر مجاز، تقلبی و قاچاق شناخته شدند.
وی ادامه داد: همچنین در این تحقیق میدانی 5 درصد مکمل های تغذیه ی نیز غیر مجاز بودند.
معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی البرز تاکید کرد که در داخل استان و کشور از تولید تا مصرف موادغذایی ،آرایشی و غیره نظارت وجود دارد.
وی ادامه داد: استان البرز رتبه اول تولید مواد غذایی ، رتبه دوم لوازم آرایشی ، رتبه نخست تولید مکمل و داروها و رتبه اول ساخت تجهیزات پزشکی در کشور را دارد.
غفارزاده گفت: سازمان غذا و دارو بر اقلام دیگر مانند تجهیزات پزشکی بیمارستان ها نظارت دارد که در سال گذشته مواردی ازکاستی های بهداشتی در برخی بیمارستان ها دیده شد که اکنون برطرف شده است.
وی افزود: اکنون 358 واحد تولیدی فعال و 190 واحد تولیدی غیر فعال زیر نظارت معاونت دارو و غذای استان قرار دارد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی البرز بیان کرد: در زمان حاضر 180 واحد آرایشی بهداشتی و ظروف بسته بندی فعال و 19 واحد غیر فعال در البرز وجود دارد و همچنین 30 واحد تولید مکمل های دارویی و 30 واحد ساخت تجهیزات پزشکی دراین استان فعال است.
دکتر مرتضی جعفری مدیر نظارت بر مواد غذایی،آرایشی ، بهداشتی و آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی البرز در این نشست با اشاره به اینکه اکنون در کشور 45 درصد مرگ و میر ها بر اثر بیماری های قلبی و عروقی است، گفت: نوع مصرف مواد غذایی و فست فود سبب شده تا این میزان مرگ و میر در بیماری های قلبی و عروقی داشته باشیم.
وی ادامه داد: مصرف بی رویه نمک و چربی زمینه ساز بیماری های قلبی و عروق در افراد است .
این مسئول با اشاره به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، افزود: می بایست میزان مصرف نمک و اسید های چرب ترانس کاهش یابد.
جعفری خاطرنشان کرد: کاهش مصرف قند ، نمک و چربی در دستور کار قرارداردو طی آموزش هایی که به مردم ارائه می شود امیدواریم شاهد کاهش مصرف این مواد غذایی مضر در جامعه باشیم.
وی به مردم توصیه کردهنگام تهیه اقلام غذایی و دارویی به نصب آرم سازمان غذا و دارو ، استاندارد، برچسب سلامت، تاریخ انقضاء و تولید دقت کنند و از مراکز مجاز این گونه اقلام را خریداری کنند .
دکتر پری ناز احمدی مدیر نظارت بر داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی البرز در این نشست با اشاره به اینکه 7 عامل سبب مسمومیت افراد درجامعه می شود، گفت:از یکم تا هفتم آبان ماه سال جاری به عنوان هفته مسمومیت نامگذاری شده است .
وی بیان داشت: مسمومیت های مختلف که در افراد رخ می دهد می تواند عوارض جدی و خطرسازی رابرای آنان به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: مسمومیت منواکسید کربن، قرص برنج، مواد شوینده و صنعتی ، شوینده های خانگی و مسمومیت با مواد غذایی فاسد و گزش حشرات و گزیدگی حیوانات از جمله عواملی هستند که می توان به آن ها اشاره کرد.
احمدی گفت: مرکزاطلاع رسانی و سموم قرار است در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی البرز راه اندازی شود تا مردم هرگونه سئوالی که دارند مطرح کنند و مشاوره هایی مناسبی در این خصوص دریافت کنند.
وی افزود: در آینده نزدیک نیز شماره تماس 190 برای پاسخگویی به تمام سئوالات در البرز راه اندازی می شود.






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار