محمدرضا عارف این روزها بیش از گذشته با رسانه‌ها به گفت‌وگو می‌نشیند و گویی آنچه تا پیش از این مصلحت نمی‌دانست بیان شود را می‌گوید که شاید دلیلش افزایش انتقادات به عمکرد فراکسیون امید باشد که او ریاستش را بر عهده دارد. این بار لحن عارف کمی متفاوت از قبل و تهدید به آن اضافه شده بود.
کد خبر: ۵۰۹۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴ 17 October 2017
به گزارش تابناک : به‌ویژه آنجا که از او در مورد رای‌اعتمادها و عملکرد برخی اعضای «فراکسیون امید» پرسیده شد که به‌عنوان مثال نه‌تنها به وزیر پیشنهادی ارتباطات رای دادند، بلکه برایشان کار هم کرده و نظر دیگر نمایندگان را نیز جلب کردند. یا برخلاف نظر فراکسیون علیه حبیب‌ا... بیطرف تلاش کردند. عارف به ایلنا گفت: «این‌که برخی اعضا از نظر فراکسیون تخطی کرده‌اند را پیگیری می‌کنیم و هم‌اکنون پرونده این اعضا در کمیته داوری فراکسیون درحال بررسی است.»
 
رئیس فراکسیون امید ادامه داد: «نظر شخصی من لغو عضویت نیست و مخالفم. فکر می‌کنم تذکر کافی باشد. اما اگر نظر کمیته داوری و در ادامه هیات رئیسه و مجمع عمومی لغو عضویت باشد، طبیعتاً انجام خواهد شد. با این حال باید اقتضائات رویکرد جبهه‌ای را درنظر بگیریم. با این حال این اتفاق در انتخابات کمیسیون‌ها هم اتفاق افتاد و یکی از اعضای فراکسیون در انتخابات هیات رئیسه یکی از کمیسیون ها با تغییر رای خود، منجر به شکست ما شد که این پرونده نیز هم‌اکنون در کمیته داوری درحال بررسی است.»
 
برخی معتقدند باید فهرست رسمی اعضای لیست امید معرفی شود تا از مشکلات کم شود که عارف در این باره توضیح می‌دهد: «ما حقیقتاً ملاحظه افراد لیست امید را کردیم. برخی از اعضای لیست امید در این مدت به بنده گفته‌اند که ملاحظات و محذوریت‌هایی در منطقه و حوزه‌های انتخابیه داریم که رسماً اعلام کنیم، عضو فراکسیون هستیم یا نه. ما این یک‌سال به این عزیزان فرصت دادیم اما از حدود یکی، دو ماه قبل زمینه را برای انتشار این فهرست مهیا کردیم و این فهرست پس از نهایی شدن در شرف انتشار است.»
 
وی افزود: «حقیقتاً لیست امید اولیه هیچ‌گاه شکل نگرفت و آن اعداد بالایی که مطرح می‌شد، خیلی دقیق نبود و بنده به‌موقع این بحث را مطرح خواهم کرد که چرا عده‌ای این مسائل را مطرح می‌کردند. با این حال دوستانی که از ریزش لیست امید سخن می‌گویند، باید بدانند که در این مدت رویش هم داشتیم. هم‌اکنون ما نمایندگانی در فراکسیون امید داریم که در لیست امید نبودند و ما در انتخابات برایشان کاری نکردیم اما از ابتدای راه یا بعضاً در ادامه راه، همراه ما شده‌اند.»
 
اما در کنار این موضوع به برنامه جدیدی اشاره دارد که قرار است اجرایی شود: «اخیراً ما یک فرم تعهد جدید تهیه و از اعضای فراکسیون امضا گرفتیم بر اساس یکی از مفاد این تعهدنامه، نباید عضو هیچ‌یک از فراکسیون‌های سیاسی دیگر مجلس باشند. البته دوستان می‌توانند در جلسات دیگر فراکسیون‌ها شرکت کنند اما حق عضویت در فراکسیون‌های سیاسی دیگر مجلس را ندارند. بماند که عضویت در فراکسیون‌های تخصصی و... بلامانع است.»
 
مطالبات شهروندان
 
وی گفت: دولت در این راستا و همچنین در دیگر مسائل اجتماعی و سیاسی از این دست باید توجه جدی به ایجاد فضایی امن و آرام داشته باشد. طبیعتاً شهروندان مطالباتی دارند و باید مطالبات خود را پیگیری کنند و قطعاً برخورد امنیتی با مطالبات به صلاح نیست. عارف همچنین خاظر نشان کرد: «نسبت به بازداشت ادمین‌های کانال‌های تلگرامی شائبه سیاسی بودن این‌گونه برخوردها مطرح است و در ارتباط با احکام سنگینی که برای ادمین‌ها از سوی قوه قضائیه صادر شد، گلایه‌مندم و معتقدم نباید با جوانانی که وفاداری‌شان به نظام ثابت شده ‌است، به‌خاطر مدیریت یک کانال تلگرامی یا نوشتن یک توییت برخوردهای تندی شود. امیدوارم نهادهای ذی‌ربط ازجمله قوه قضائیه در مسائل مربوط به حقوق شهروندی حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.»
 
نزدیک شده بودیم
 
در نهایت عارف در مورد حصر توضیح داد: معتقدم در برخی از امور نباید مسائل را رسانه‌ای کنیم و به‌جای آن باید برای حل مشکل اقدام کنیم. درواقع باید احتیاط کنیم و شرایط کشور و نهادهای دست‌اندرکار را درنظر بگیریم و کمیته‌ای که در فراکسیون تشکیل شد، نیز در همین مسیر بود. در تابستان ۹۲ درباره حصر تا حدودی به حل موضوع نزدیک شده بودیم. از طرفی با رویکردی که ما داریم و با شناختی که از نهادهای مختلف دارم، می‌دانم این موضوع باید یک موضوع برد-برد باشد. نباید یک جریان بخواهد از آن به نفع خود استفاده کند. با این حال برخی اظهارنظرها در رسانه‌ها کار را به تاخیر می‌اندازد.
 
شما به برخی موضع‌گیری‌ها در شهریور ۹۲ نگاه کنید. بنابراین بنده همواره به اعضای فراکسیون گفته‌ام که اگر کاری می‌کنید، بی‌سر و صدا موضوع را دنبال کنید. وی افزود: به دلیل مدیریت این مسائل، کمیته رفع حصر تشکیل شد و بلافاصله پس از تشکیل، تاکید کردم این موضوع به هیچ عنوان رسانه‌ای نشود. برنامه‌ای مشخص داشتیم و ملاقات‌هایی نیز درنظر گرفتیم که گام به گام انجام دهیم اما متاسفانه پس از اولین ملاقات، یک عضو بیرون از کمیته رفع حصر، موضوع را رسانه‌ای کرد و ادامه کار با تاخیر ناخواسته روبه‌رو شد.






منبع : روزنامه آرمان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار