کد خبر: ۵۰۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵ 30 June 2015

حیدر رحیم‌پور ازغدی در تازه ترین تالیفش به موضوع « سنت » و اهل تسنن حقیقی پرداخته که انتشارات امیرکبیر آن را برای مرتبه دوم چاپ و منتشر نمود.
واژه « سنت » چه معنی می‌دهد ؟ و « سنیان » و « سنت‌گرایان » چه کسانی می‌باشند ؟ موضوع جدیدترین اثر حیدر رحیم‌پور ، نویسنده و منتقد باسابقه کشور است که در فضایی که بسیاری بر طبل اختلافات میان شیعه و سنی می‌کوبند این کتاب رویکردی تقریبی و وحدت‌آفرین دارد و سعی کرده تا بی‌تعصب از ریشه‌ها به بررسی برخی وقایع تاریخی بپردازد.

سنت چیست؟ سنی کیست؟ حیدر رحیم‌پور منتشر شد

طلیعه این اثر نهیبی بر سر سنت‌ناشناسان مسئول دارد که از وزیر کشاورزی تا معاون وزارت اقتصاد، مدیر امور دام کشور و بسیاری دیگر برای نمونه انتخاب شده اند که لغت سنت را مترادف با کهنگی ، خیال‌پردازی ، زمان مصرف گذشته‌گی ، عوامانه و ابتدایی و غیر منطقی و غیر فنی بودن پنداشته‌اند حال آنکه نویسنده «سنت» را توام با طراوت همیشگی و پویایی می‌داند و روشی که به گذشت زمان و تغییر مکان نقصانی در آن پدید نیاید و همراه و همخوان با فطرت بیدار انسانی و شریعت الهی است بنابراین وی نوروز و نیز عاشورا را از جمله سنت‌هایی می‌شمارد که طراوت آنها در تاریخ همواره زنده مانده است.
در بخشی از مقدمه این کتاب با اشاره به نقش صهیونیزم جهانی در تحریف ادیان و نیز سنتهای اسلامی و صدور فتواهایی مانند جهاد نکاح می‌خوانیم : « امروزه آخوندهای وهابی دست‎ساز انگلستان مرتجعانه تر از کشیشان قرون وسطی به اسلام شناسی می‌پردازند تا که فردا بتوانند به یاری سنتهایی که خود برای مسلمانان ساخته اند فرزندان اسلام نشناسشان را از اسلام و سنتهای حقیقی اسلام متنفر سازند .»
رحیم‌پور همچنین با احترام ، مخاطب سخنش را مومنان پیرو یکی از ائمه چهارگانه اهل تسنن معرفی می‌کند و حساب آنان را از وهابیت و تکفیری های مسلمان‌نما و مسلمان‌کش و اسلام‌برانداز جدا می‌کند که : « امام و مذهب وهابیان را امپراتور کبیر بریتانیا که تا قرن نوزدهم نماینده بزرگ صهیونیزم جهانی بود آفریده است و عبدالوهاب را به یاری شمشیر سعودیان و ریختن خون هزاران مسلمان بر کرسی امامت نشانده است. »
به باور حیدر رحیم‌پور ، « ولی » از نظر لغوی باران رحمتی است که چون باران احیاگر نخستین روزهای بهار باشد نه نم‌نم و بی‌بهره! و نه جرجر و کوبنده! یا شرشر و شوینده! و بنابریان پیامبر اعظم (ص) این واژه ولی را برای وصی خود در غدیر به کار گرفت تا امت بداند که جانشین پیامبر باید « ولی‌گونه » و به مانند رحمت نبی (ص) بر امت ببارد.
نویسنده همچنین ترکیب « طب سنتی » را نادرست دانسته و با اشاره به تاکید شرع به کار علمی نافع می‌نویسد : « آیا بهتر نیست اصطلاح طب گذشتگان را به کار گیریم که هنوز طب گذشتگان بخصوص طب ایرانیان یک دنیا ارزش ناشناخته دارد ...»
در پایان این کتاب خطبه پیامبر اسلام در غدیر خم و صحیفه مشئومه منافقین آمده است تا طبق نظر نویسنده، متفکران دریابند که نتیجه پیروی از خطبه غدیر به کجا رسید و اینک تکفیری‌ها که پیروان خاص تنظیم کنندگان صحیفه مشئومه می باشند به کجا رسیده اند؟
در این کتاب تجربه نویسنده باعث باز شدن بابهایی جدید برای بررسی برخی واژه ها و مفاهیم و حتی گفتار و رفتار برخی بزرگان اهل سنت شده است و برخی دیدگاه‌های فقهی و رویکردهای سیاسی تاریخ اسلام از منظری نو مورد ارزیابی قرار گرفته که البته بنا به تجربه پدیدآورنده قابل توجه است چرا که حیدر رحیم پور دارای سابقه سالها طلبگی و درک بسیاری از بزرگان مانند شیخ مجتبی قزوینی و آیت الله میلانی و محمدتقی شریعتی را داشته و از مبارزان سیاسی در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت، انقلاب ۱۳۵۷ حضرت امام خمینی (ره) و فعال سیاسی از سال ۱۳۴۲ تا پیروزی انقلاب و امروز بوده‌ و سال‌ها تجربه نویسندگی در مطبوعاتی مانند خراسان و کیهان و صبح و جمهوری اسلامی و ابرار را نیز دارد.

سنت چیست؟ سنی کیست؟ حیدر رحیم‌پور منتشر شد
 

بیشتر بخوانید:
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار