رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشمر گفت: با توجه به وضعیت مناسب آب و هوایی پیش‌بینی می‌شود زائران دهه پایانی صفر از کاشمر به سمت مشهد مقدس از افزایش ۱۰ درصدی برخوردار باشند.
کد خبر: ۵۱۰۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸ 17 October 2017
به گزارش تابناک : حجت‌الاسلام قاسمعلی مجیدی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی، ۲۴ مهرماه در جلسه ستاد کاروان‌های پیاده کاشمر، با اشاره به اینکه سال گذشته از شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد و نیز بخش کوهسرخ، ۳۸ کاروان پیاده عازم مشهد مقدس شدند، افزود: کاروان‌های پیاده باید دارای یک رابط فرهنگی، روحانی و مداح باشند.
وی با تأکید بر اینکه هر کاروان باید وابسته به هیئت و دارای کد هیئت‌های مذهبی باشد، صدور مجوز حرکت کاروان‌ها را بر عهده شورای هیئت‌های مذهبی دانست و گفت: از حرکت کاروان‌هایی که فاقد کد هیئت‌های مذهبی باشند، جلوگیری خواهد شد.
مجیدی با بیان اینکه مسئولان کاروان‌های پیاده تا پایان مهرماه فرصت دارند نسبت به ثبت‌نام و ارائه مدارک برای صدور مجوز تردد اقدام کنند، اظهار کرد: پس از ثبت‌نام و مشخص شدن تعداد کاروان‌های ثبت‌نامی، یک جلسه توجیهی برای مسئولان کاروان‌ها با کارشناسان پلیس‌راه، پلیس انتظامی، اداره راه و شهرسازی، هلال‌احمر و سایر دستگاه‌های متولی برگزار می‌کنیم تا نکات آموزشی و هشداردهنده یادآور شود.
وی با اشاره به اینکه تمامی اعضای کاروان‌ها باید بیمه باشند تا در صورت وقوع حوادث، بیمه پاسخگو باشد، اظهار کرد: سال گذشته تمامی کاروان‌های پیاده کاشمر دارای روحانی بوده و برنامه‌های فرهنگی و نماز جماعت در مسیر کاروان‌ها توسط روحانیون و فعالان فرهنگی اجرا می‌شد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشمر با اعلام اینکه خوشبختانه سال گذشته هیچ‌گونه مشکل خاصی در کاروان‌های پیاده کاشمر مشاهده نشد، گفت: با توجه به وضعیت مناسب آب و هوایی پیش‌بینی می‌شود زائران دهه پایانی صفر از کاشمر، افزایش ۱۰ درصدی داشته باشند.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۸ هیئت مذهبی با ثبت‌نام و دریافت مجوز پنج هزار زائر شامل چهار هزار و ۵۰۰ نفر آقا و ۵۰۰ نفر خانم از شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد را به‌ صورت پیاده به مشهد از دو مسیر مختلف اعزام کردند، عنوان کرد: کاروان‌های پیاده کاشمر و خلیل‌آباد و بخش کوهسرخ از روز اربعین به سمت مشهدالرضا(ع) حرکتشان را آغاز می‌کنند و با حدود یک هفته پیاده‌روی وارد مشهد مقدس می‌شوند تا در مراسم پایانی ماه صفر در حرم رضوی حضور یابند.
همچنین حجت‌الاسلام سیدکاظم طباطبایی، امام جمعه کاشمر نیز در این جلسه، با بیان اینکه در ساماندهی کاروان‌های پیاده به سمت مشهد مقدس باید توجه بر افزایش کیفیت باشد نه کمیت، اظهار کرد: سنت پیاده‌روی برای زیارت در خراسان به برکت وجود بارگاه منور حضرت ثامن‌الحجج(ع) حتی قبل از گسترش پیاده‌روی اربعین وجود داشته است.
وی با اشاره به اینکه فلسفه حرکت کاروان‌های پیاده در حقیقت تشویق و ترغیب افراد به شعائر دینی و ایجاد تغییر در شرکت‌کنندگان در این مراسم است، اظهار کرد: اصل این حرکت چه در اربعین حسینی و چه در ایام شهادت امام هشتم(ع) اگر به خوبی مدیریت و ساماندهی شود، بسیار خوب است.
طباطبایی با اظهار تأسف از اینکه برخی افراد تلاش می کنند این گونه حرکت‌ها را زیر سؤال ببرند، افزود: این برنامه‌ها در واقع نمادین بوده و نشان‌دهنده ارادت مردم به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) است.
وی با اعلام اینکه حرکت‌هایی مانند پیاده‌روی برای زیارت می‌تواند پیام‌های متعددی را به جامعه منتقل کند، گفت: مسئولان این کاروان‌ها و اعضای آن‌ها باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنند.
امام جمعه کاشمر با اشاره به توجه به افزایش کیفیت به جای توجه به کمیت در برنامه‌های این کاروان‌ها، بیان کرد: به رغم اینکه اصل موضوع و حرکت کاروان اقدام خوبی هست، اما در بسیاری از موارد برنامه‌ریزی و انجام کار فرهنگی در طول مسیر قابل‌قبول نیست.
وی همچنین بر لزوم اقامه نماز جماعت در مسیر راه تأکید بسیاری کرد و گفت: حرکت کاروان‌های پیاده از شهرهای مختلف کشور به سمت مشهدالرضا(ع) به منظور زیارت و شرکت در مراسم عزاداری و سوگواری دهه پایانی صفر نشان از عشق و ارادت دلدادگان خاندان عصمت و طهارت(ع) است.
طباطبایی ادامه داد: افرادی که پا در این مسیر می‌گذارند و قصد دارند، در قالب کاروان‌های پیاده به پابوسی امام رضا(ع) و شرکت در مراسم عزاداری دهه پایانی صفر شوند باید خودشان را با شرایط کاروان وفق دهند تا مشکل یا حادثه‌ای به وجود نیاید.
همه‌ساله و در یک سنتی قدیمی، جمعی از مردم کاشمر در قالب کاروان‌های جداگانه‌ای تلاش می‌کنند با طی کردن مسیر ۲۴۰ کیلومتری تا مشهد مقدس به صورت پیاده، ضمن تشرف و زیارت بارگاه منور رضوی در مراسم عزاداری دهه پایانی صفر نیز حضور یابند.
گفتنی است، در این جلسه هر یک از شرکت‌کنندگان به بیان گزارشی از وضعیت حرکت کاروان‌ها و نیز پیشنهادهایی در خصوص خدمات‌رسانی مطلوب به کاروان‌ها ارائه دادند.






منبع : ایکنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار