نزدیک 10 سال است که استان فارس دچار تنش آبی شده و به گفته مسئولان اگر 4 استان نخست دارای تنش در کشور را در نظر بگیریم استان فارس یکی از آن 4 استان محسوب می‌شود. در حال حاضر 19 شهر استان در مرز بحران قرار گرفته که شهرستان‌های داراب و زرین دشت هم در ردیف این 19 شهر قرار دارند.
کد خبر: ۵۱۰۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸ 17 October 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم:شدت این بحران به اندازه‌ای است که رضا انصاری، نماینده این دو شهرستان در مجلس در بهمن 95 در تذکر شفاهی از وزیر نیرو خواست که نسبت به تامین آب این دو شهرستان به صورت جدی اقدام کنند چراکه وضعیت آب داراب و زرین‌دشت به بحران رسیده است. 

به گفته وی « شهرستان زرین‌دشت و اکثر روستاهای این شهرستان آب شرب و غیرشرب ندارند و در منطقه کوهستان داراب نیز روستاها هر 45 روز یک بار با تانکر آبرسانی می‌شوند». 

داراب و زرین دشت چشم‌انتظار اجرای تصفیه‌خانه 

ایوب ملکوتی، معاون بهره‌برداری آبفای استان فارس گفت‌این دو شهر را از شهرهای بحرانی اعلام می‌کند و معتقد است که هر چند قطعی آب در هیچ نقطه‌ای از استان فارس صورت نگرفته اما با انجام برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت باید مشکل این شهرها را به صورت جدی و ثابت برطرف کرد. 

به گفته وی در شهر حاجی‌آباد زرین دشت برنامه میان مدت انتقال آب از منطقه بیخه دراز داراب است که از 60 کیلومتری در 2 تا 3 مرحله آب پمپاژ می‌شود و 50 درصد آب صرف روستاهای در مسیر و 50 درصد صرف شهر می‌شود.  خط  انتقال قدیمی است که البته 35 کیلومتر آن بازسازی شده که بازسازی 30 کیلومتر هم در دستور کار سازمان آب قرار گرفته است.

آنطور که ملکوتی می‌گوید: « برنامه بلند مدت آن تامین آب از سد رودبال است که تصفیه‌خانه آن نیز در داراب با 70 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است و سد نیز آبگیری شده که با انجام 30 کیلومتر خط انتقال از بیخه دراز و تامین آب از سد رودبال مشکل آب زرین دشت و حاجی آباد به طور کامل برطرف می‌شود». 

« در شهر داراب نیز مشکل آب با تامین آب از سد رودبال حل می‌شود که در حال حاضر منتظر تکمیل تصفیه‌خانه هستیم به محض اتمام و انتقال آب مشکل آب این شهرستان نیز برطرف می‌شود» اینها توضیحاتی است که معاون بهره‌برداری آبفای استان می‌دهد. 

فاز نخست تصفیه‌خانه آماده بهره‌برداری 

حسن معاونی، نماینده مجری طرح تصفیه‌خانه داراب در گفت‌وگو با تسنیم از انجام این پروژه  در 2 فاز سخن می‌گوید که فاز نخست آن آماده بهره‌برداری است و فاز دوم نیز به محض تامین اعتبار آغاز می‌شود.  

به گفته وی طرح آبرسانی به شهرهای داراب ، زرین دشت، جنت‌شهر و روستاهای مجاور در دو بخش مجزا اجرا می‌شود که بخش  نخست اجرای خط لوله به طول 20 کیلومتر از سد رودبال تا ابتدای شهر داراب و از داراب  به جنت شهر به طول 15 کیلومتر و همچنین از شهر داراب تازرین دشت به طول 72 کیلومتر اجرا می‌شود. 

معاونی می‌گوید: بخش دوم احداث تصفیه‌خانه شامل تصفیه و آماده کردن آب شرب  برای انتقال و مصرف در شهرها وروستاهای  هدف است که هم اکنون سازه‌های فرآیندی شامل زلال سازها، اختلاط سریع، مخزن آب پاک، مخزن کلروفریک، مخزن بازیافت، هوادهی، تانک‌های تغلیظ و فیلتر به همراه ساختمان‌های جنبی موردنیاز مجموعه آماده بهره‌برداری است. 

وی دلیل تاخیر بهره‌برداری فاز نخست را برنج‌کاری در مسیر پروژه ذکر می‌کند که به مساحت یک کیلومتر برنج‌کاری سبب باتلاقی شدن زمین شده بود که با رفع مشکل فاز نخست آن بهره‌برداری می‌شود. 

نماینده مجری طرح تصفیه‌خانه داراب از دو مرحله‌ای بودن  بهره‌برداری از تصفیه‌خانه سخن می‌گوید که در مرحله اول آبرسانی به میزان 150 لیتر در ثانیه کسری آب شرب شهر داراب را تامین می‌کند که تاکنون برای اجرای فاز اول آن  200 میلیارد ریال هزینه شده است. مرحله دوم هم تامین و انتقال آب از داراب به زرین‌دشت است. 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار