تهیه مسکن درحالی به اولویت اصلی هر خانوارتبدیل شده که با افزایش قیمت آن درسبد هزینه‌های خانوار، اغلب آنها به جای خرید به اجاره مسکن روی آورده اند. اجاره مسکن به جای خرید آن تاکتیکی بود که در شرایط افزایش قیمت خانه در پیش گرفته شد، موضوعی که در نتیجه با افزایش قیمت مسکن در بخش اجاره راه به جایی نبرد و بیشتر مستاجران زمانی که با افزایش اجاره مسکن مواجه شدند یا از اجاره بازماندند؛ یا اینکه مجبور شدند برای کاهش هزینه هر سال مسکن بی کیفیت تر و ارزان تر جایگزین کنند.
کد خبر: ۵۱۰۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰ 17 October 2017
تابناک فارس به نقل از افسانه:حال هزینه مسکن بخش مهمی از هزینه های خانوارها را تشکیل می دهد و گزارش بانک مرکزی هم گویا همین موضوع است. این گزارش که به تازگی منتشر شده نشان می دهد که در بین کلانشهر ها، شیراز دومین شهری است که 41 درصد درآمد هر خانوار به اجاره بها مسکن اختصاص داده می شود و بیش از این تهران با اختصاص 60 درصد درآمد خانوار  به اجاره بها در جایگاه اول  قرار دارد.

*شیراز با کمترین درآمد و بیشترین اجاره

اما با بررسی میزان درآمد هر خانوار در شیراز با اجاره بها مسکن با دیگر کلانشهرها می توان دریافت که بهای اجاره مسکن هر خانوار شیرازی بیش از دیگر شهرها است به این صورت که اگر هر خانوار شیرازی به طور متوسط ماهیانه 845 هزار و 566 تومان هزینه اجاره بهاء را پرداخت می کند این میزان در شهرهای اصفهان، مشهد، رشت، ساری، خرم آباد  و ... کمتر از استان فارس است. از طرفی با بررسی میزان درآمد و اجاره بها در شهرهای اصفهان، مشهد، زاهدان، ساری و رشت این آمار کاملا برعکس است و متوسط اجاره بها در این شهرها از درآمد کمتر است، چنانچه شیراز در مقایسه با دیگر شهرها، کمترین درآمد را دارد و در نقطه  مقابل بیشترین هزینه پرداختی اجاره بها هم دارد.

(در این مقایسه  کلانشهر تهران بیشترین هزینه اجاره بها و درآمد دارد).  

در این آمار دو کلانشهر مشهد و اصفهان به ترتیب در جایگاه پنجم و ششم قرار دارند.

*افزایش  اجاره بها راهکار سازندگان است

در بررسی علل افزایش اجاره بها محسن تابنده ماه رئیس اتحادیه املاک شیراز در گفت وگو خود با «افسانه» افزایش اجاره بها را راهكار سازندگان خانه هاى
 به فروش نرفته دانست. تابنده ماه دليل ركود مسكن را اينگونه تحليل مى كند: طى 2تا 3 سال گذشته معاملات بازار مسكن دچار ركود شده و خانه اى خريد و فروش نمى شود؛ در اين حالت كه خريد و فروش به شدت كاهش يافته است در نتيجه متقاضيان مسكن ترجيح دادند به جاى خريد مسكن به اجاره كردن رو بياورند و همين موضوع منجر به افزايش اجاره بها شد، از اين رو وضع فعلی خانه هاى خالى از سكنه متأثر از افزايش اجاره بهای مسكن و عدم توانايى متقاضيان در اجاره مسكن است.

* طی 5 سال گذشته خانوارهای مستاجر افزایش 40درصدی داشت

چندی پیش پورحاجت دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور اعلام کرده بود که آمارها بیانگر افزایش 40 درصدی خانوارهای مستاجر طی 5 سال گذشته را دارد. وی با اشاره به اینکه طبق آخرین سرشماری تعداد خانوارهای ایرانی از 5 میلیون نفر به 7 میلیون نفر افزایش یافته، گفته است: طی 5 سال گذشته با افزایش 40 درصدی خانوارهای مستاجر روبه‌رو شده‌ایم که این خود باعث برهم خوردن نظم در این بازار شده است.

* اخذ ماليات راهكار تعديل اجاره بها و ايجادتوازن عرضه و تقاضاى مسكن

همچنین عضو كميسيون عمران مجلس اعلام كرده بود كه با اخذ ماليات از خانه هاى خالى از سكنه منجر به تعديل اجاره بها و ايجاد توازن ميان عرضه و تقاضاى مسكن مى شود. مجيد كيان پور با بيان اينكه اخذ ماليات از خانه هاى خالى از سكنه راهكارى براى جلوگيرى از احتكار مسكن است، اعلام مى كند: اجرايى شدن اين طرح ساماندهى بازار مسكن را تسريع 
مى بخشد. نماينده مردم در مجلس شوراى اسلامى مى گويد: در سال هاى اخير مسكن به عنوان كالايى سرمايه اى در دست بسيارى از افراد احتكار شده است كه اين احتكار تبعاتى همچون افزايش قيمت و رشد اجاره نشينى را در بر داشته است. وى همچنين مى گويد: احتكار مسكن حباب قيمتى زيادى ايجاد كرده است كه با اخذ ماليات از خانه هاى خالى، احتكار از بين رفته و بسيارى از واحدهاى مسكونى به مصرف خواهد رسيد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار