بیست و یکم مهر، معاون دادستان مرکز استان در گفت وگو با خراسان رضوی گفته بود : گرد و خاک ناشی از برداشت شن از معادن جاده معروف به بوفالو وتردد کامیون ها از کنار تصفیه خانه شماره 3 مشهد موجب آلودگی آب شرب مشهدمی شود و آلودگی، آب شرب مشهد را تهدید می کند.
کد خبر: ۵۱۱۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷ 19 October 2017
به گزارش تابناک : قاضی"محمد بخشی محبی" درهمان گزارش افزوده بود: در مجاورت تصفیه خانه شماره 3 واقع در 30کیلومتری مشهد که آب سد دوستی را برای استفاده شهر مشهد تصفیه می کند، چند معدن غیر مجاز برداشت شن وماسه قراردارد که مشکلاتی را برای آبفا به وجود آورده است.وی اضافه کرده بود: گردوخاک ناشی از برداشت شن وماسه وتردد کامیون ها در جاده کنار آن، آب مشهد را آلوده می‌کند که با اقدامات به موقع آبفای مشهد، فعلا این موضوع مدیریت شده است اما آلودگی، همچنان آب مشهد را تهدید می کند. قاضی بخشی محبی با بیان این که آب منطقه ای دراین زمینه با سازمان حفاظت از محیط زیست، مرکز بهداشت، معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری ومعاونت دادستانی مکاتباتی داشته است، اظهارکرده بود: بر اساس ماده 46قانون توزیع عادلانه آب در زمینه جلوگیری از آلودگی آب، محیط زیست وظیفه دارد بر جلوگیری از آلوده شدن آب نظارت کند از این رو با توجه به این موضوع، باید محیط زیست وارد عمل شود وازطریق فرمانداری جلوی این کار را بگیرد وموضوع را به دادستانی انعکاس دهد. وی تصریح کرده بود: اگر محیط زیست وفرمانداری برای جلوگیری از آلودگی آب اقدامی نکنند، دادستانی برای تعطیلی معادن وتوقیف ماشین آلات آن ها اقدام خواهد کرد.
قاضی بخشی محبی گفته بود : با سازمان صنعت، معدن وتجارت استان مکاتبه کرده واز آن ها خواسته ایم تا بررسی کنند این معادن مجاز هستند یا نه ؟ اگر مجاز هستند باید برای حفظ محیط زیست اقدام کنند واگر غیر مجازند باید تعطیل شوند واگر در این زمینه اقدام نکنند دادستانی وارد کار خواهدشد.

معادن غیر مجاز هستند؛ تعطیل می شوند
اما اکنون پس از گذشت یک هفته از انتشار گزارش خراسان رضوی در خصوص خطر آلودگی آب مشهد به دلیل فعالیت معادن برداشت شن وماسه در جاده معروف به بوفالو، قاضی"محمد بخشی محبی" در گفت وگو با خراسان رضوی خبر از تعطیلی این معادن با توجه به تهدید محیط زیست وخطر آلودگی آب مشهد طی چند روز آینده می‌دهد. 
معاون دادستان مرکز استان در این باره می‌گوید: طی مکاتبه ای که با سازمان صنعت ، معدن وتجارت انجام شد این سازمان اعلام کرد طبق ماده 19 قانون معادن، کارگاه های برداشت شن وماسه واقع در جاده معروف به بوفالوی مشهد مجوز ندارند از این رو این مراکز را نمی توان معدن اطلاق کرد وبرای تعطیلی این معادن اعلام آمادگی کرده اند. وی افزود: بنابراین طی چند روز آینده مراکز برداشت شن وماسه غیر مجاز که باعث آلودگی هوا می شوند و نمونه اش را دوروز قبل با توفان گرد وخاک شاهد بودیم وهمچنین به منظور جلوگیری ازاحتمال خطر آلودگی آب مشهد تعطیل خواهندشد.
بخشی محبی با بیان این که به سازمان صنعت،معدن وتجارت تاکید کرده ایم میزان خسارت وارده به محیط زیست توسط این مراکز به دادستانی اعلام شود، اظهارکرد: باتوجه به این که تخریب محیط زیست جرم محسوب می شود برای این متخلفان پرونده کیفری تشکیل خواهد شد وخسارتی که به محیط زیست زده اند از آن ها دریافت می شود. 

معاون دادستان مرکزاستان با اشاره به توفان گردوخاک سه شنبه گذشته در مشهد گفت: توفانی که روزگذشته شاهد آن بودیم ضرورت برخورد با معادن غیر مجاز، تخریب ارتفاعات جنوبی وتخریب محیط زیست را بیشتر نمایان کرد.






منبع : روزنامه خراسان رضوی 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار