نقش جانبدارانه اروپا از برجام در کنار ژست عصبانی آمریکا برای خروج از آن،‌ همان سیاست «پلیس خوب» و «پلیس بد» با توهم کسب امتیاز از ایران در بخش‌های دفاعی و منطقه‌ای است.
کد خبر: ۵۱۱۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶ 21 October 2017
 «ابراهیم کارخانه‌ای» در یادداشت روزنامه «حمایت» نوشت:

اتخاذ سیاست‌های غیرمستقل از سوی اروپا در خصوص تحولات منطقه‌ای و جهانی بارها مورد اعتراض جمهوری اسلامی واقع شده و رهبر حکیم انقلاب نیز در دیدار اخیر خود با نخبگان جوان کشور، ضمن انتقاد به این رویه غلط، کشورهای غربی را از ورود به مسائل دفاعی و حضور منطقه‌ای ایران اسلامی بر حذر داشته و از آنها خواستند که در مقابل اقدامات تحریمی آمریکا علیه ایران بایستند. این در حالی است که اروپایی‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون بدون کمترین‌زاویه‌ای با سیاست‌های آمریکا همراه بوده‌اند و در عرصه‌های مختلف همواره وفاداری خود را به کاخ سفید ثابت کرده‌اند. در این باره گفتنی‌هایی هست:


۱. در ماجرای توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ همین روال از سوی اروپا دنبال شد و در پی نقض مکرر برجام از سوی آمریکا، طرف‌های غربی نیز با مستمسک تحریم‌های واشنگتن علیه شرکت‌های طرف معامله با ایران، عملا از انجام تعهدات خود شانه خالی کردند. از طرفی، اروپایی‌ها هر جا که منافعشان ایجاب می‌کرد،‌ تحریم‌های خود را تعلیق و به تعهداتشان عمل کردند، مانند ورود شرکت فرانسوی «توتال» به ایران که صددرصد منافع آنها را تامین می‌کرد ولی این تحریم‌ها که در ادامه به آنها اشاره می‌شود، تحت پوشش تحریم‌های آمریکا کماکان ادامه دارد.


علاوه بر این، رویه واشنگتن نقض آشکار و بی‌پرده برجام است در حالی که شیوه اروپا، نقض برجام در عمل و اصرار بر پایبندی در ظاهر است، به این شکل که تاکید می‌کنند شرکت‌های غربی برای تعامل با ایران از آمریکا وحشت دارند و به علت تحریم‌ها، زیر بار معامله با تهران نمی‌روند.
زمانی که دولتمردان کاخ سفید به دروغ تاکید می‌کردند که به برجام پایبند هستند،‌ تحریم‌های اروپا از ترس جریمه‌های آمریکا همچنان ادامه داشت و در شرایط کنونی که واشنگتن به صورت علنی علیه جمهوری اسلامی وارد میدان شده و در آستانه اجرای تحریم‌های جدید علیه کشورمان قرار دارد،‌ افق سیاست‌های اروپا کاملا روشن شده و نشان می‌دهد که آنها در تبعیت از رهبران آمریکایی کوچکترین تردیدی به خود راه نمی‌دهند.


از این نکته نیز نباید غفلت کرد که تقریبا ۷۰ درصد تحریم‌های اروپا و آمریکا با یکدیگر همپوشانی دارند و نقش جانبدارانه اروپا از برجام در کنار ژست عصبانی آمریکا برای خروج از آن،‌ همان سیاست «پلیس خوب» و «پلیس بد» با توهم کسب امتیاز از ایران در بخش‌های دفاعی و منطقه‌ای است.


از سوی دیگر، اروپا همچون آمریکا، به شکل مفهومی و محتوایی توافق هسته‌ای را نقض کرده و با سیاست‌های ضدبرجامی کاخ سفید از جمله تفسیر غلط دولت ترامپ از متن توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱، کاملا هم‌آواز و همراه هستند. اروپایی‌ها به طور مشخص در دو حوزه «رفع تحریم‌های بانکی و اقتصادی» و «حسن اجرای تعهدات دوجانبه در قبال ایران» کارشکنی کرده و از انجام وظایف خود طفره رفته‌اند.

در نتیجه، تعهدات ده‌گانه اروپا که در پیوست شماره ۲ برجام به آن اشاره شده و شامل مواردی همچون، «تسهیل در امور مالی، بانکی، بیمه، بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی، طلا و فلزات و بخش‌های کشتیرانی و حمل و نقل» است، اثری در بخش اجرا و عمل نداشته و چنانچه حتی نیمی از این تعهدات هم به مرحله اجرا در می‌آمد، امروز شاهد هزینه‌های گزاف ناشی از خلف وعده غربی‌ها نبودیم.  در بخش دیگر که همان «حسن اجرای تعهدات دو طرف بر اساس اصل حسن نیت» است، کم توجهی این اتحادیه به آن باعث شد که هزینه‌های ناشی از عدم اجرای تعهدات۱+ ۵ برای جمهوری اسلامی ایران افزایش یابد، چراکه اتحادیه اروپا ملزم بود که برای نشان دادن حسن نیت خود، هم به الزامات برجامی خود عمل کند و هم آمریکا را وارد این گود کند که دقیقا عکس این موضوع این اتفاق افتاده است.


۲. اروپا تنها در قبال نقض تعهدات خود به بهانه تحریم‌های آمریکا مقصر است بلکه در حوزه معرفی ایران به عنوان ناقض روح برجام به بهانه توان موشکی و حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی نیز نقش شریک دزد و رفیق قافله را بازی کرده و  مشارکت فعالی با رهبران کاخ سفید داشته‌ است. بعد از سخنرانی سراسر توهین اخیر  ترامپ علیه ملت شریف ایران و تهدید تلویحی او به خروج از توافق هسته‌ای، اروپایی‌ها در قالب یک بیانیه، فقط یک وجه از سیاست آمریکا که همان «اعلام عدم پایبندی ایران به برجام» را رد کرده و در مقابل، صریحا خواستار تغییر رفتار ایران «در تحولات منطقه» و «آزمایش موشکی» شدند!


در حقیقت اتحادیه اروپایی‌ با ‌ سیاست‌های کلی آمریکا در قبال برجام همراه هستند، همانگونه که بارها اعلام کرده‌اند ایران را ناقض ‌قطعنامه ۲۲۳۱ می دانند ‌و  تنها با یک بخش از سیاستهای دولت ترامپ (اعلام عدم پایبندی ایران به‌ برجام) موافق نیستند. اروپا از زمانی که شانه به شانه ترامپ، پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ به فضا که کاملا جنبه علمی داشت را مساوی با نقض قطعنامه‌های شورای امنیت قلمداد و از توافق ثانویه برای به اصطلاح رفع ایرادات برجام تلویحا حمایت کرد، در مسیری اشتباه و نادرست گام نهاد و آینده توافق هسته‌ای را به خطر انداخت.

به بیان دیگر، جهت‌گیری اروپا در مخالفت با حضور منطقه‌ای و قدرت موشکی ایران- با توجه به اینکه جمهوری اسلامی حاضر به مذاکره و مصالحه در این‌باره نیست-  نهایتا به ایده خروج ترامپ از برجام قوت بخشیده و پشت پرده ژست حمایتگرانه آنها از توافق هسته‌ای را  برملا می‌کند.


رهبران اروپایی گویا فراموش کرده‌اند که در طول جنگ تحمیلی، از اهداء همه گونه تسلیحات کشتار جمعی و ادوات نظامی به رژیم صدام دریغ نکردند و اعتراض آنها در حالی است که ایران اسلامی از توان تهاجمی و دفاعی خود در جهت تامین امنیت منطقه‌ و سرکوب تروریسمی که آمریکا و غرب تمام قد از آنها حمایت کرده بهره می‌گیرد. این دقیقا همان رفتار مداخله‌جویانه‌ای است که به عنوان خط قرمز کشور از سوی مقام معظم رهبری برای اروپایی‌ها مشخص شد تا حد و مرز خود را شناخته و برای قدرتمندترین کشور منطقه تعیین تکلیف نکنند.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار