زمستان سال 1393 شاید یک انقلاب در حمل و نقل پایتخت به وقوع پیوست. اپلیکیشنی به نام اسنپ برگرفته از کشورهای مدرن و توسعه یافته به فارسی برگردان شد تا کسانی که موبایل هوشمند دارند، بتوانند با استفاده از آن به راحتی و با قیمتی باور نکردنی به سفرهای داخل شهری بروند.
کد خبر: ۵۱۲۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱ 21 October 2017
به گزارش تیتر شهر؛ زمستان سال 1393 شاید یک انقلاب در حمل و نقل پایتخت به وقوع پیوست. اپلیکیشنی به نام اسنپ برگرفته از کشورهای مدرن و توسعه یافته به فارسی برگردان شد تا کسانی که موبایل هوشمند دارند، بتوانند با استفاده از آن به راحتی و با قیمتی باور نکردنی به سفرهای داخل شهری بروند.

تاکسی های اینترنتی؛ پله ای برای شهر الکترونیک
شاید تا همین چند سال پیش دسترسی به برخی از خدمات شهری آن هم از طریق اینترنت و از داخل منزل توسط پایتخت نشینان کمی دور از انتظار به شمار می رفت؛ اما در سایه اپلیکیشن های موبایلی به نیاز شهروندان پاسخ داده شده است

هرچقدر که دولت به عنوان متولی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تشکیل دولت الکترونیک حرکت لاک پشتی خود را در توسعه زیرساخت های مورد نیاز در این حوزه انجام می دهد؛ اما شرکت های دانش بنیاد داخلی با بهره گیری از تجربه های جهانی شبکه کسب و کار نوینی را تحت عنوان استارتاپ ها راه اندازی کردند تا در قالب اپلیکیشن های موبایلی نیازهای مردم را در دسترسی آسان به خدمات شهری برآورده کنند. مسئولان پذیرفته اند که  امروز کسب و کارهای الکترونیکی یا فناوری‌هایی که در بستر IT است در دنیا تحولاتی را به وجود آورده است.

فعالیت گسترده تاکسی های اینترنتی در تهران
این روزها بحثِ اسنپ و تپسی در تهران داغ است. این دو اپلیکیشن خیلی زود جایشان را وسط زندگی روزمره و برو بیای مردم باز کردند. حالا فرقی نمی‌کند که به کجای تهران می خواهید بروید. تاکسیِ آنلاین سریع سر می‌رسد، آن‌هم با هزینه کم؛ همین است که آژانس‌های اتومبیل کرایه و صنف تاکسی‌ران‌ها چند ماهی است به جنب و جوش افتاده‌اند تا جایشان را یک اپلیکیشن ساده پر نکند.

فعالیت اسنپ و تپسی با وجود بالارفتن تعداد کاربران و رانندگانشان هنوز وضعیت مشخصی ندارد و هرازگاهی یکی از ارگان‌های مربوطه هویت آنها را زیر سؤال می‌برند.

 سه سال از راه اندازی نخستین اپلیکیشن تاکسی های اینترنتی در تهران می گذرد و شاید بتوان گفت که در یک سال اخیر این APP های اینترنتی توانسته نظر شهروندان و مشتریان خود را چه از نظر دسترسی آسان و چه از نظر هزینه سفر به خود جلب کند. موفقیت این تاکسی های اینترنتی به اندازه ای بود که سایر کلانشهرهای کشور نیز اقدام به استفاده از این اپلیکیشن ها در محدوده شهری خود کرده اند. آخرین نظر سنجی های انجام شده از نحوی فعالیت تاکسی های اینترنتی نشان می دهد 91 درصد از پایتخت نشینان موافق خدمات APP های اینترنتی و تنها 18 درصد مخالف فعالیت آنها بوده اند.

احساس خطر تاکسی رانان سنتی از تاکسی های اینترنتی
اما در این میان به نظر می رسد که اتحادیه آژانسداران شهر تهران مخالفان سرسخت تاکسی های اینترنتی باشند که باعث شده تا رانندگانی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند نیز جذب دو شرکت اسنپ و تبسی شوند.

سخنگوی اتحادیه آژانس‌ها اعتقاد دارد؛ 60 هزار راننده تاکسی در تهران و 200 هزار راننده تاکسی در کل کشور از طریق جابجایی مسافر امرار معاش می‌کنند در نتیجه فعالیت شرکت‌های اینرنتی را به تنهایی نمی‌توان به عنوان یک شرکت‌های دانش‌بنیان نامگذاری کرد چرا که فعالیت این شرکت‌ها به دلیل نداشتن مجوز حمل‌ونقل قانونی نیست.

اعتراض تاکسی رانان بالا گرفت و از سویی مدیرعامل سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد چندی پیش فعالیت تمامی تاکسی های اینترنتی در مشهد را غیر قانونی اعلام کند و خبر از پیگیری موضوع توسط دستگاه قضایی را بدهد. 

ورود ممنوع تاکسی های اینترنتی به سایر شهرها
از سوی دیگر رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر شیراز گفته است که باید از راه‌اندازی سامانه‌های اینترنتی فراخوان تاکسی مانند اسنپ و تپسی در شیراز جلوگیری شود.

نگاه مثبت معاون دادستان مشهد و شورای شهر گذشته به تاکسی اینترنتی
اما در همین رابطه معاون دادستان مشهد نیز چندی پیش در جمع خبرنگاران به فعالیت شرکت های ارائه دهنده خدمات تاکسی های اینترتی در مشهد اشاره  و تصریح کرده بود :در شرایط فعلی در جامعه استفاده از فناوری‌های جدید سبب ارائه خدمات مناسب‌تر شده و ما نیز باید در زمینه توسعه آن کمک کنیم.

قاضی محمد بخشی محبی افزوده بود: شورای چهارم شهر مشهد آیین‌نامه تاکسی‌های اینترنتی را تدوین و تصویب کرد و مورد تایید فرمانداری مشهد نیز قرار گرفت و براساس آن باید رانندگان این تاکسی‌ها مدارک لازم را ارائه داده و شناسایی شوند تا بتوانیم در صورت دریافت شکایت شهروندان فرد را در کوتاه‌ترین زمان شناسایی کنیم.

حمایت دولت از تاکسی های اینترنتی
از این رو بیشتر تاکسی‌دارها، راننده‌های آژانس و آژانس‌دارها می‌گویند که تپسی و اسنپ کمر به ورشکستگی آنها بسته است. آنها می‌گویند عده زیادی بیکار خواهند شد. اما مدیران این دو اپلیکیشن از همه رانندگان استقبال می‌کنند و منابع غیررسمی از اشتغال 30 هزار راننده در این دو اپلیکیشن خبر می‌دهند

در میان دولتی‌ها محمود واعظی، وزیر سابق ارتباطات سفت و سخت از این دو اپلیکیشن حمایت کرده است. او می‌گوید: «بر این باوریم که علاوه بر فعالیت‌های سنتی باید بستر را برای کسب و کارهای جدید مهیا کنیم. ما نمی‌توانیم با ابزارهای مدرن به سبک 20 سال پیش زندگی کنیم، بلکه باید از تکنولوژی در تمام بخش‌های زندگی بهره‌برداری کنیم. ما دنبال یافتن خلاهای قانونی هستیم تا کسب و کار اینترنتی با مشکلی روبرو نشود. دولت یازدهم این را می‌داند که با تقویت فضای مجازی می‌تواند شغل و فرصت‌های جدید شغلی ایجاد کند به همین دلیل از این فضا حمایت می‌کنیم و امیدواریم در رفع خلاهای قانونی مجلس هم با دولت همکاری داشته باشد.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار