فرارسیدن فصل برداشت زعفران، یکی از جاذبه‌های توسعه گردشگری منطقه جنوب خراسان رضوی است که ظرفیت جذب گردشگران زیادی را دارد.
کد خبر: ۵۱۲۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰ 21 October 2017
به گزارش تابناک : زعفران به عنوان یک محصول استراتژیک و اقتصادی منطقه شرق کشور و به ویژه جنوب خراسان رضوی، علاوه بر اهمیت آن در زندگی اقتصادی مردم منطقه، با یک برنامه‌ریزی درست می‌تواند در توسعه گردشگری به خصوص در مناطق روستایی نیز مؤثر باشد.

خلق رویدادهای گردشگری از عوامل موثر در افزایش جذابیت‌های گردشگری است و از آنجایی که شهرستان گناباد یکی از چند شهرستان پربازده در تولید محصول زعفران است، گردشگری زعفران نیز به عنوان یک رویداد گردشگری در کنار استفاده از ظرفیت مهم ثبت جهانی قنات قصبه می‌تواند تکمیل کننده منظومه گردشگری در این شهرستان باشد.

در همین خصوص، یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این باره با بیان اینکه زعفران جذابیت‌های خاصی برای جذب گردشگر دارد، گفت: شناساندن جذابیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری منطقه و تلاش در جهت افزایش تعداد گردشگر با هدف توسعه فرصت‌های شغلی پایدار یکی از موارد مهمی است که می‌توان از آن بهره برد.

ابوالقاسم شفیعی افزود: فرارسیدن فصل برداشت زعفران در جنوب خراسان رضوی و تلاش و کوشش مردم سخت کوش این خطه از سرزمین ایران اسلامی، رویداد زیبایی را می آفریند که شایسته مستندسازی و بازدید می شود.

وی ادامه داد: در این ایام که مردم شهرستان گناباد خود را برای برداشت طلای سرخ در قالب مراسمی که از گذشتگان خویش به ارث برده اند، آماده می‌کنند و بر همین اساس در صورت شناساندن درست آن می‌تواند تعداد زیادی از علاقه‌مندان به آیین‌های سنتی را به این شهرستان جذب کند.

عضو انجمن میراث فرهنگی گناباد بیان کرد: زعفران محصولی است که مصرف آب کمی دارد و انتخاب این محصول ریشه در رفتار اقتصادی مردم داشته و نشان می‌دهد که اجداد ما به نحو شایسته‌ای خود را با طبیعت تطبیق داده‌اند و فرصتی بزرگی را برای امرار معاش و کسب درآمد حلال خلق کرده اند.

شفیعی با بیان اینکه گردشگری مبتنی بر رویداد، غالبا در یک بازه زمانی خاص در سال یا فصل مشخصی تکرار می شود، تصریح کرد: گردشگران می‌توانند با سفر به گناباد با بازدید از زمین‌های زعفران، ضمن آشنایی با آیین‌های فرهنگی با نحوه تولید و فرآوری طلای سرخ در یک فرآیند باز تولید شده نیز آشنا شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد با اشاره به اینکه مسافران و گردشگران بهانه سفر می‌خواهند، تأکید کرد: مکان جدید، اقامت و مسیر و پذیرایی متفاوت و موضوع نو، انگیزه قوی برای شروع یک گردشگری محلی، ملی و جهانی است که می‌توان به بهانه زعفران با اتکا به اقامتگاه‌های بومگردی و جذابیت‌های مذهبی منطقه و طبخ نان و غذاهای محلی، اقامت دو یا سه روزه گردشگران را فراهم کرد.






منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار