ادامه تخریب های آثار ارزش مند در مشهد؛
بخشی از کنگره های بالای مغازه های طبقه فوقانی بازار رضامشهد طی چند روز گذشته به بهانه نصب سیستم گرمایشی تخریب شد؛ این اخباری بود که در چند روز اخیر دست به دست می شود.
کد خبر: ۵۱۲۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶ 21 October 2017

به گزارش تابناک رضوی؛ بخشی از کنگره های بالای مغازه های طبقه فوقانی بازار رضامشهد طی چند روز گذشته به بهانه نصب سیستم گرمایشی تخریب شد؛ این اخباری بود که در چند روز اخیر دست به دست می شود.

بازار رضای مشهد در سال 1355 توسط معمار معروف مهندس داریوش بوربور طراحی، و زیر نظر او مدت یازده ماه خیلی سریع ساخته شد و از آن زمان این بازار یکی از مهم‌ترین مراکز خرید زائرین و گردشگران مشهد به شمار می‌آید.

بر این اساس برای بررسی اهمیت این مکان به سراغ رضا سلیمان‌نوری، رییس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ رفتیم و اما و اگر های این تخریب قریب الوقوع اما معمول در سیستم مدیریت شهری را جویا شدیم. وی در این خصوص گفت: بازار رضا در دهه 50 توسط به دستور عبدالعظیم ولیان ،استاندار و نایب التولیه وقت استان قدس ساخته شد تا ساکنان و مغازه دارهای اطراف حرم که مغازه هایشان تخریب شده بود در آن جا ساکن شوند. 

سلیمان نوری افزود: بازار رضا چون عمری کمتر از 50سال دارد هنوز دارای شرایط سنی ثبت در فهرست آثار ملی نیست اما معماری سنتی آن ،این بازار را دارای ارزش های ویژه ای کرده است به حدی که در نزد مردم مشهد چون یک اثر تاریخی اهمیت دارد.

رییس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ با اشاره به ارزش های این بازار تصریح کرد: این بنا نمونه ای خاص و ویژه از معماری عصر پهلوی دوم است که امکان ثبت ملی آن را تقویت می کند. برهمین اساس از بین بردن هر بخشی از که زیبایی های بصری را تحت تاثیر قرار دهد در این روند خلل وارد می کند. 

از سوی دیگر مرجان اکبری، معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی  در گفتگو با، جواد دهقان، مدیرعامل انجمن توسعه گردشگری چهارباغ گفت: به دلیل اینکه بازار رضا ثبت میراث نیست آنچنان نمی توان دخالت کرد؛ البته چون مطالبه مردمی است در حد توان سعی در جلوگیری از ادامه این روند داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار