سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید نیمی از تاسیسات گردشگری کشور در مشهد است، با این وجود باید اشاره کرد که بسیاری از فعالان حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری در شهرهای مختلف را از مشهد آغاز می‌کنند، به همین دلیل پای صحبت تعدادی از سرمایه‌گذاران گردشگری نشستیم.
کد خبر: ۵۱۲۶۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳ 22 October 2017

به گزارش تابناک : سرمایه‌گذاران گردشگری عدم وجود دیدگاه توسعه‌ای در حوزه صنعت گردشگری، قوانین سخت اداری، تصدی‌گری دولت در گردشگری، تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزاتخانه، نبود شورایی از متولیان حوزه گردشگری که دارای قدرت اجرایی باشد، نگاه امنیتی به گردشگر و عدم ارائه تعریف درستی از گردشگری در مشهد را از جمله چالش‌های حوزه  فعالیت خود ذکر کردند.

پروین دلیری که سرمایه‌گذار دهکده گردشگری در طرقبه و عضو هیأت مؤسس و هیأت مدیره انجمن بانوان حامی توسعه گردشگری است می‌گوید: شش سال و نیم دویدم تا از ۱۵ سازمان فقط برای یک پروژه گردشگری مجوز بگیرم، درحالی‌که به شدت با نگاه‌های نفی‌گرایانه و مردسالارانه روبرو بودم.

وی ادامه می‎دهد: از ۲۰ سال طبابت به این نتیجه رسیدم که در عصر حاضر آنچه سلامت انسان‌ها را به مخاطراه انداخته، شیوه‌ زندگی بوده، متاسفانه در نیم قرن اخیر، سبک زندگی انسان، وحشتناک و تاسف‌بار تغییر کرده، در کشور ما مصرف‌کنندگی تفریح شده است و مردم از تفریح واقعی دور شده‌اند، رستوران رفتن و خرید کردن تفریح برجسته‌ مردم شده، درحالی‌که تفریح اصلا چنین مفهومی ندارد. وضعیت زندگی و سلامت مردم باعث شد ملک شخصی‌ام را که ۱۴ هکتار وسعت دارد و در منطقه طرقبه مشهد است، به محلی برای آموزش و ترویج زندگی سالم اختصاص دهم.

مجید فرقانی، مدیر یک دفتر خدمات مسافرتی در مشهد و دبیر انجمن صنفی دفاتر خدماتی استان در این زمینه معتقد است که دولت باید تصدی‌گری خود را در حوزه گردشگری روز به روز کاهش و نقش بخش خصوصی در صنعت گردشگری را افزایش دهد و تنها به صورت ناظر عالی عمل کند، زیرا بیش از 90 درصد سرمایه‌گذاری از جمله در بخش اقامت، حمل و نقل و به استثنا شرکت‌های هواپیمایی که دولتی هستند توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: یکی از حرکت‌های اساسی در دولت دوازدهم می‌تواند اجرای اصل 44 قانون اساسی باشد و در واقع بهترین کاری که این دولت می‌تواند انجام دهد این است که سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی مانند شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها و سایر مراکز دیگر گردشگری را تسهیل کند.

جواد شاکری، سرمایه‌گذار یک مجموعه تفریحی و نماینده خراسان رضوی در انجمن مدیران مناطق نمونه گردشگری می‌گوید: مدیریت سازمان میراث باید به سمتی برود که اعتماد سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی را جلب کند تا سرمایه‌گذاران و منابع به خارج از کشور هدایت نشوند، برخی از سرمایه‌گذاران به دلیل فضای حاکم، سرمایه خود را به کشورهای همسایه‌مان از جمله امارات و ترکیه می‌برند.

امیرسامان سایه‌بان، مدیر عامل یک هتل سه ستاره در مشهد در این خصوص معتقد است احساس می‌شود که دولت تلاش دارد تا بستر مناسبی را فراهم کند تا عملکرد خود را در حوزه گردشگری بهبود بخشد، همچنین در بخش دیپلماسی خارجی نیز تغییراتی صورت گرفته است و مسئولان در این دولت در تلاش هستند که ایران را کشوری امن معرفی کنند و این موضوع در جذب گردشگر بسیار حائز اهمیت است.

این هتلدار می‌افزاید: من به عنوان فعال بخش خصوصی معتقدم که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید به وزارتخانه تبدیل شود زیرا در این صورت به مراتب می‌تواند از وضعیتی که اکنون دارد متمرکزتر و درست‌تر عمل کند.

حمیدرضا باقرنژاد، مدیر یک هتلدار 4 ستاره در مشهد اظهار می‌کند: دولت به منظور توسعه گردشگری و حل مشکلات این حوزه باید یک شورا یا کمیته‌ای جامع تشکیل دهد با وجود اینکه متولی حوزه گردشگری، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری است، اما مشکلات حوزه گردشگری مانند سایر حوزه‌ها همچون فرهنگی، اقتصادی و ... صرفا با تلاش یک سازمان، مجموعه و ارگان حل نمی‌شود لذا دولت باید یک شورا یا کمیته‌ای جامع ایجاد کند که همه سازمان‌ها مکلف به رسیدگی و پیروی از ‌آن شورا باشند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین مسئولان باید به این باور برسند که صنعت گردشگری نه تنها برای کشور تهدید نیست بلکه فرصتی مناسب به شمار می‌رود، اما متاسفانه نگاه نامناسب فرهنگی و امنیتی به حوزه گردشگری در چهار دهه اخیر حاکم بوده و در برخی موارد به گردشگر به چشم یک جاسوس نگاه می‌شد و این نگاه که باز کردن درهای خود به روی گردشگر، مشکلات امنیتی برای کشور ایجاد می‌کند وجود داشته است.

سعید ولی‌زاده، مدیر یک دفتر خدمات مسافرتی در مشهد و رییس انجمن صنفی خدمات مسافرتی استان می‌گوید که ورود گردشگران از حوزه خلیج فارس به دلیل برخی از مسائل سیاسی متوقف شده بود، اما در حال حاضر مجددا شاهد موج ورود گردشگر از این کشورها به ایران هستیم.

وی یادآور می‌شود: دولت تاکنون عملکرد بسیار خوبی را در زمینه گردشگری داشته است، اولین قدمی که در این زمینه برداشته است این است که راه ورود گردشگران اروپایی را به ایران باز کرده است و هر روزه ما شاهد رشد این گردشگران به ایران هستیم و وضعیت گردشگری کشور ما بهبود قابل توجهی یافته است.

مهدی آجیلیان، هتل‌آپارتمان‌دار و نائب رئیس اتحادیه هتل‌اپارتمان داران مشهد نیز در این خصوص به اصل 44 قانون اساسی اشاره دارد و عنوان می‌کند: بیش از 20 سال از قانون توسعه صنعت گردشگری می‌گذرد، اما همچنان تصدی‌گری دولت وجود دارد، در حالی که دولت باید در مقام نظارت و مشاور حضور داشته باشد. در واقع سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در واگذاری تصدی‌گری و صدور مجوز به تشکل‌های بخش خصوصی مقاومت می‌کند و هنوز نتوانسته آئین‌نامه قانونی برای فعالیت تشکل‌های گردشگری تدوین کند.

وی خاطرنشان می‌‎کند: سالیان سال دستگاه‌های دولتی در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند، در حالی که باید این صنعت را به بخش خصوصی واگذار کنند تا این صنعت رونق بگیرد. از دولت تا نهادهای نظامی و انتظامی وارد فعالیت اقتصادی و ساخت مجموعه اقامتی شدند در حالی که دولت‌ و نهادهای وابسته به دولت اگر وارد کسب و کار شوند با رانت وارد خواهند شد و بخش خصوصی نمی‌توانند با آنها رقابت کند.

سیدمحمد لاجوردی، رئیس هیأت مدیره یک پارک علمی- تفریحی در مشهد می‌گوید: باید اشاره کرد که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در طول چند سال گذشته سازمان پرقدرتی نبود تا بتواند سایر سازمان‌های مرتبط را زیر چتر خود بگیرد و خودش به عنوان متولی اصلی باشد. این سازمان ساز خود را می‌زند و سایر سازمان‌ها نیز ساز خود را می‌زنند. درواقع بهترین تعریف از گردشگری را سازمان میراث فرهنگی ارائه می‌دهد ولی آنقدر قدرت ندارد که سایر سازمان‌ها را زیر چتر خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه دوره بازگشت سرمایه یک سرمایه‌گذار گردشگری بیش از ۷ سال است، افزود: اگر هم‌اکنون یک بخش گردشگری آغاز به‌کار کند، ۷ سال آینده نتیجه آن را خواهد دید. اگر در طول این هفت سال دولت تغییر کند این سرمایه‌گذار سه سال دچار آسیب‌ می‌شود و سایر سرمایه‌گذاران به انجام سرمایه‌گذاری رغبتی ندارند. دولت باید برنامه‌ریزی خود را برای یک دوره ۲۰ ساله در گردشگری انجام دهد تا سرمایه‌گذار احساس امنیت داشته باشد و بتواند سرمایه‌گذاری کند.

لاجوردی تاکید می‌کند: رسانه‌‎ها و تمام سازمان‌هایی که با این حوزه مرتبط‌ هستند باید تعریفی درست از گردشگری مطرح کنند و افراد دارای تریبون که این حوزه را دچار چالش و استرس جدی می‌کنند همسو شوند تا تکلیف سرمایه‌گذار گردشگری مشخص شود.

با این وجود مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اعلام کرد که "تمام طرح‌ها و برنامه‌های استان باید با هدف گردشگری تدوین و اجرایی شود، رویکرد گردشگری باید در تمام طرح‌ها مبنا قرار گیرد، چنانکه اسناد بالادستی استان بیانگر اهمیت رونق گردشگری در توسعه استان است"، اما اینکه آیا این دیدگاه در تمام مدیران استانی وجود دارد یا خیر، جای تامل دارد.






منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار