سفیر استرالیا در تهران با اشاره به اینکه روابط ایران و استرالیا در حال گسترش است گفت: مهترین مانع برای این روابط مبادلات مالی و بانکی است.
کد خبر: ۵۱۲۷۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹ 22 October 2017
به گزارش تابناک : «ایان بیگز» سفیر استرالیا در تهران معتقد است ایران در گذشته یکی از شرکای تجاری این کشور در خاورمیانه بوده که طی سالهای اخیر و درپی برخی تحریم های اقتصادی تحمیل شده علیه ایران، این روابط افول کرده است.

به طوریکه درپی تشدید تحریم های اقتصادی در سال ۲۰۱۰، کمیسیون تجارت و سرمایه گذاری کشور استرالیا در ایران تعطیل شد. اما بار دیگر با به اجرا درآمدن برجام و تشویق شدن شرکتهای استرالیایی دفتر این کمیسیون بار دیگر در تهران گشوده شده و همین مساله منجر به توسعه همکاری های اقتصادی میان استرالیا و ایران در سال ۲۰۱۶ شد.

«ایان بیگز» با توضیح اینکه حجم معاهدات میان ایران و استرالیا در دوران پسا – تحریم افزایش یافته گفت که مانع اصلی توسعه روابط تجاری دو کشور به مشکلات موجود بر سر راه نقل و انتقالات مالی بوده و همین امر منجر به دلسرد شدن مردم شده است.

وی گفت: ما نیازمند همکاری تنگاتنگ با یکدیگر برای اطمینان از این مساله هستیم که تمامی این مشکلات موجود به زودی تسهیل شده و هرچه زودتر برطرف گردد.

در همین راستا مصاحبه ای با این دیپلمات استرالیایی داشته که در ادامه آمده است:

*نظر شما در مورد روابط میان ایران و استرالیا چیست و چه کاری می توان برای افزایش همکاری ها میان دو کشور در زمینه های مختلف، به خصوص در زمینه روابط تجاری و اقتصادی انجام داد؟

از شما ممنونم که این فرصت را در اختیار من قرار دادید تا بتوانم درخصوص روابط میان استرالیا و ایران صحبت کنم. چراکه این موضوع در حال حاضر جذاب ترین موضوع مورد بحث در جهان برای شخص من است.

ایران و استرالیا خیلی خوب در حال پیشروی هستند. با امضا و اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها و تسهیل روابط میان ایران و تمامی جامعه جهانی، ازجمله استرالیا، ما این فرصت را به دست آورده ایم تا تلاشی بیش از آن مقداری که پیشتر امکان آن وجود داشت (در جهت توسعه روابط) انجام دهیم. ما در ایران کمیسیون تجاری داشتیم، بسیاری از وزرای ما از جمله وزیر خارجه، وزیر تجارت و چند تن از دیگر وزرای ما از ایران بازدید کرده اند.

چندی پیش ما ملاقات هایی در راستای گفتگوی میان ایران و استرالیا ازجمله دیدار وزیر سابق خارجه و شخصیت های علمی متخصص در زمینه ایران داشتیم. این خیلی خوب بود، چراکه وقتی دور هم جمع شدیم، به این نتیجه رسیدیم که مسائل مشترک مورد علاقه زیادی میان دو طرف وجود دارند.

ایرانیان جامعه بزرگی در استرالیا را تشکیل می دهند و امیدوارند تا ما را در کنار یکدیگر جمع کنند. بسیاری از دانشجویان، بسیاری از مهاجران و بسیاری از مردمی که از انجام تجارت میان دو کشور خیلی خوشحال می شوند وجود دارند. بنابراین کاری که می توانیم برای حفظ این روابط انجام دهیم، استفاده از کمیسیون های تجاری برای کار مشترک از طریق اتاق بازرگانی ایران و استرالیا و بهره برداری از مساعدت های مردم ایران و مقام های ایرانی است.

*با توجه به سابقه شما در ایران، چه موانعی بر سر راه توسعه روابط میان ایران و استرالیا وجود دارند؟

مانع اصلی وجود مشکلات مربوط به مبادلات مالی است. بانک های زیادی وجود ندارند که در ایران سرمایه گذاری کنند و بتوانند سود حاصل از این سرمایه گذاری را برداشت کنند و همین مساله کار را سخت کرده است.

اکثر شرکت هایی که در استرالیا هستند می توانند راهی برای انجام این کار بیایند. اما انجام آن بسیار سخت است و مردم را دلسرد می کند و در بخش های دیگر بسیاری از تحریم هایی که از سوی سازمان ملل وضع شده هنوز برداشته نشده اند. ما نیازمند همکاری تنگاتنگ با یکدیگر برای اطمینان از این مساله هستیم که تمامی این مشکلات موجود به زودی تسهیل شده و هرچه زودتر برطرف گردد.





منبع : مهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار