پارک جنگلی لار به مساحت ۶۸ هکتار فضایی مناسب برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال دارد که به دلیل کم توجهی مسئولان مورد غفلت واقع شده است.
کد خبر: ۵۱۳۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱ 23 October 2017
تابناک فارس به نقل ازتسنیم:در محدوده شهر لار، جایی که خیلی دور نیست مساحتی ۶۸ هکتاری را به خود اختصاص داده و با درختان، چون اکاسیا، اکالیپتوس و تک و توکی هم درخت کُنار فضای دلنشینی را به وجود آورده، سخن از پارک جنگلی لار است ظرفیتی بالقوه که به درستی استفاده نمی‌شود.

پارک جنگلی به گفته بسیاری از ساکنان شهر لار، فضای مناسبی برای پیاده‌روی، استراحت، تفریح خانواده‌ها دارد، اما به دلیل نداشتن امکانات مناسب و درخور مورد بی‌مهری مردم قرار گرفته است.

به گفته منصور رضایی، رئیس منابع طبیعی لارستان در پارک جنگلی شهدای لارستان از سال ۶۲ و ۶۳ به این طرف اقداماتی برای فضاسازی و کاشت نهال انجام شده و، چون در محدوده شهری واقع شده (در سال ۸۶ – ۸۵) برابر قانون به مدت ۱۰ سال در اختیار شهرداری قرار داده شده است.

براساس بند ج. از ماده ۱۳۴ برنامه پنجم توسعه، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور موظفند ظرف مدت یک سال اول برنامه بدون رعایت تشریفات مناقصه مدیریت، احداث، نگهداری، توسعه و بهره‌برداری پارک‌های جنگلی در محدوده و حریم شهر‌ها را با حفظ مالکیت دولت و کاربری طبق طرح مورد توافق شهرداری و سازمان جنگل‌ها و مراتع بدون دریافت حقوق مالکانه به شهرداری واگذار کند.





ابراهیم یزدانی، کارشناس جنگل اداره منابع طبیعی لارستان از اتمام قرارداد شهرداری لار و درخواست تمدید قرارداد از سوی این نهاد برای بهره‌برداری از پارک جنگلی خبر می‌دهد و معتقد است این پارک، ظرفیت بسیاری برای درآمدزایی برای شهرداری و شهر لار دارد.

به گفته وی شهرداری می‌تواند با ایجاد زیرساخت‌های لازم نظیر احداث پارک و وسایل بازی، استخر، رستوران، ایجاد محلی برای تفریح و پیک نیک خانواده‌ها از این محل درآمدزایی کند، اما در ۱۰ سال گذشته عمده اقداماتی که صورت گرفته منحصر به سکوبندی، سرویس بهداشتی، مسجد و لوله‌کشی شده است.

یزدانی تمدید قرارداد شهرداری لار را منوط به موافقت اداره کل منابع طبیعی استان فارس می‌داند و اعلام می‌کند در صورت موافقت قرارداد ۱۰ ساله دیگری بین شهرداری و منابع طبیعی لار منعقد می‌شود.





محمدرضا قنبرنژاد، شهردار لار خواستار این است که پارک به صورت کامل به شهرداری واگذار شود تا بتواند اقدامات بلندمدتی در راستای ساماندهی این فضا انجام دهد، اما یزدانی، کارشناس جنگل منابع طبیعی لارستان از منع قانونی سخن می‌گوید.

«براساس قانون مالکیت پارک با منابع طبیعی و این امر تغییرناپذیر است» این را یزدانی می‌گوید و می‌افزاید: در گذشته قرارداد واگذاری ۳۰ ساله بود، اما پس از مدتی تغییر کرد و قرارداد‌ها ۱۰ ساله شده به همین دلیل امکان افزایش زمان قرارداد یا تغییر آن وجود ندارد.

در مقابل این سخن شهردار لار می‌گوید: نصب سرویس بهداشتی، آسفالت قسمتی از جاده پارک و ساخت سکو برخی از اقدامات انجام شده توسط شهرداری در این مدت است، اما برای اینکه پارک جنگلی بیشتر از سوی خانواده‌ها مورد استفاده قرار گیرد باید بخش خصوصی برای کمک به شهرداری وارد شود. وی نزدیک بودن پارک جنگلی به شهر را امتیازی برای سودآوری سرمایه‌گذاری می‌داند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار