نیاز روشندلان به منابع مطالعات برای تحصیل و اشتغال منجر به راه اندازی کتابخانه هایی به نام 'گویا' برای این قشر شده که گرچه تامین کننده همه نیازهای نابینایان نیست اما تا حدی موانع تحصیل را از مقابل مسیر پیشرفت آنان برداشته است.
کد خبر: ۵۱۳۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰ 23 October 2017
به گزارش تابناک : کتابخانه گویا در کنار سایر کتابخانه های عمومی خراسان رضوی خدمات رایگانی را به روشندلان در سنین مختلف ارائه می کند و مدیران آن تلاش می کنند منابع مطالعاتی را با نیاز روشندلان همسو کرده و تا حد امکان احتیاجات این قشر را برطرف نمایند.
کمبود منابع آموزشی و هزینه های بالای تامین آنها یکی از معضلات نابینایان مشتاق تحصیل و اشتغال است که در این میان کتابخانه های گویا توانسته اند تا حدی نیاز نابینایان را تامین کنند.
30 هزار منبع مطالعاتی در خراسان رضوی برای روشندلان وجود دارد که بخشی در تنها کتابخانه مستقل آنان به نام 'کتابخانه گویا' و بخشی نیز در تعداد کمی از کتابخانه های استان در دسترس افراد نابینا قرار گرفته است.
به گفته یکی از روشندلان مشهدی که کارشناس آموزشی و مدرس قرآن نیز است، بحث آموزش موضوع مهمی در بهبود وضعیت زندگی نابینایان است و بخشی از آموزشها به نابینایان اختصاص دارد که باید زمینه بهره گیری آنان از این آموزشها در قالب راه اندازی کتابخانه فراهم شود.
محمد هاشم زاده در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود: فرد نابینا یا کم بینا به یک سری آموزشها برای استفاده از توانمندیها و دانش خود نیاز دارد که باعث می شود اعتماد به نفس و امید لازم را برای توانمندسازی بدست آورده و تبدیل به یک نیروی کارآمد برای جامعه شود.
وی ادامه داد: تامین امکانات و کتابهای آموزشی برای فرد نابینا ضروری است. سازمان بهزیستی و اداره کل آموزش و پرورش تا حد توان این بخش را تامین کرده اند اما تولید و نشر کتابهای جانبی و غیردرسی برای نابینایان بسیار پرهزینه است بطوری که تدوین یک جلد کتاب هزار صفحه ای برای روشندلان 125 هزار تومان هزینه دارد.
این شهروند نابینای مشهدی گفت: در مورد امکانات آموزشی هرچند منابع مطالعاتی برای روشندلان در کتابخانه های عمومی وجود دارد اما تامین کننده همه نیازهای روشندلان نیست.

* 22 هزار منبع مطالعاتی برای روشندلان 
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 22 هزار منبع مطالعاتی در قالب منبع صوتی و کتاب خط بریل برای نابینایان در کتابخانه های عمومی این استان وجود دارد.
حسین اکبری افزود: کتابخانه گویا به صورت مستقل زیر پوشش نهاد کتابخانه های عمومی در خراسان رضوی وجود ندارد بلکه فقط بخشی از سه کتابخانه عمومی از بین 205 کتابخانه ای که در استان وجود دارد، به ارائه منابع صوتی و بریل برای نابینایان اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: کتابخانه شریعتی نیشابور، کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری در سبزوار و کتابخانه شریعتی مشهد کتابخانه های عمومی هستند که منابع صوتی و بریل در موضوعات عمومی و درسی و دانشگاهی را در اختیار نابینایان قرار داده اند.
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: 300 نابینا و کم بینا عضو کتابخانه های عمومی استان برای استفاده از منابع مطالعاتی هستند که جزو رده های سنی مختلف می باشند.
وی افزود: هرچند منابع مطالعاتی صوتی و بریل در کتابخانه های عمومی تامین کننده همه نیازهای نابینایان نیست اما منابع مطالعاتی موجود به لحاظ دربرگیری مطالب، منابع در خورد توجهی است.

* تنها کتابخانه گویای خراسان رضوی 
مدیر کتابخانه گویای رضوی وابسته سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سال 1383 در پی دستور تولیت وقت این آستان، در محل ساختمان کتابخانه آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) کتابخانه ای جدید به نام کتابخانه گویای رضوی تاسیس شد.
علی وظیفه دان افزود: کتابخانه آیت الله حاج مجتبی قزوینی(ره) دارای 100 هزار جلد کتاب چاپی، 13 هزار و 300 نسخه منابع دیداری و شنیداری، 60 عنوان نشریه ادواری است و یکی از مجهزترین کتابخانه های عمومی مشهد به شمار می رود.
وی ادامه داد: کتابخانه گویای رضوی دارای هشت هزار و 717 عنوان کتاب صوتی در قالب دی.وی.دی، سی.دی و ام.پی.تری در موضوعات کمک آموزشی، علمی، فرهنگی، تاریخی، ادبی، سیاسی، اجتماعی و دیگر موضوعات و همچنین مجموعه ای از نرم افزارهای ویژه روشندلان است.
مدیر کتابخانه گویای رضوی وابسته سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی شمار اعضای این کتابخانه را 220 نفر اعلام و بیان کرد: اعضای این کتابخانه گروههای مختلف شامل دانش آموزان، دانشجویان، کارمندان و مشاغل آزاد از مقطع دانش آموزی تا دکترا هستند.
وی گفت: کتابخانه گویای رضوی خدمات و تسهیلات ویژه ای را به صورت رایگان برای بهره مندی روشندلان و کم بینایان از خدمات آموزشی، فرهنگی و کتابخانه ای سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی سراسر کشور و سطح شهر مشهد ارائه می دهد.
وظیفه دان افزود: رایانه هایی برای استفاده از اینترنت و تایپ و قفسه های منظم منابع صوتی و سمعی بصری در موضوعات مختلف مانند زبان، سلامتی، طب، رواشناسی، کامپیوتر، دین و نشریه هایی با عناوینی مانند 'توان نامه' و 'سپیدآفرین' و منابع ادبی مانند دیوان غزلیات شمس، حافظ و قرآن کریم و کتابهای ادعیه به خط بریل و ضبط صوت و دی.وی.دی در این کتابخانه وجود دارد
وی ادامه داد: گستره ارائه خدمات به نابینایان به دو صورت حضوری و غیرحضوری انجام می شود. برای استفاده از خدمات حضوری عضویت نابینایان و کم بینایان در این کتابخانه ارائه یک قطعه عکس و کپی شناسنامه و کارت ملی و مدرک تحصیلی و مدرکی که دال بر نابینایی یا کم بینایی باشد ضروری است.
مدیر کتابخانه گویای رضوی گفت: برای ارائه خدمات غیرحضوری نیز این کتابخانه منابع خود را به صورت رایگان و از طریق پست برای متقاضیان نابینا و کم بینا در سراسر کشور ارسال می کند.
وی افزود: با همکاری واحد سیار آستان قدس رضوی منابع مطالعاتی مورد نیاز نابینایان و کم بینایان در مشهد در منزل آنان تحویل می شود. در صورت نبود منبع اطلاعاتی صوتی مورد نظر عضو نابینا یا کم بینا در کتابخانه گویای آستان قدس رضوی، نوع کتاب چاپی آن منبع اطلاعاتی از مخزن کتابخانه مرکزی آستان قدس تهیه و برای متقاضی ارسال می شود.
وظیفه دان ادامه داد: مراجعان کتابخانه گویا همه افرادی سختکوش هستند که روزانه حداقل چهار تا پنج ساعت در کتابخانه حضور فعال و مفید دارند و از منابع موجود استفاده کامل می برند بطوری که ممکن است فردی در ساعات حضور از 50 منبع علمی و آموزشی استفاده کند. 
60 هزار نابینا و کم‌ بینای شدید در خراسان رضوی زندگی می کنند. این تعداد سه هزار نفر در مشهد سکونت دارند. همچنین از مجموع نابینایان و کم بینایان استان سه درصد دارای مدرک دکترا، 17 درصد مدرک کارشناسی ارشد، 30 درصد مدرک کارشناسی، 10 درصد مدرک کاردانی و 40 درصد دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم هستند.







منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار