با هدف جلوگیری ازحاشیه‌نشینی و گسترش شهرمشهد و در35 کیلومتری محور مشهد به چناران درسال 1369 شهر گلبهار تاسیس شد که با گذشت حدود 3 دهه مردم آن همچنان با مشکلاتی مواجه هستند.
کد خبر: ۵۱۳۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸ 23 October 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ امروزه بی‌شک جنب وجوش و فعالیت یکی از خصوصیات بارز یک انسان سالم و پویا به حساب می‌آید پویایی که نخست به صورت ذاتی در وجود آدمی به ودیعه نهاده شده با تربیت، تعلیم و پرورش خانواده مدرسه نقش  به‌سزایی در میزان سلامت و پویایی فعالیت‌های انسان دارد هرچه فضای زندگی و حرکتی انسان‌ها دارای ابزار و خدمات مناسب‌تری باشد برمیزان فعل و انفعالات و در نهایت رشد و فعالیت فکری و جسمی صحیح انسان‌ها می‌افزاید و موجبات سلامتی روحی و جسمی آنان را فراهم می‌آورد.

بدیهی است کمبود هریک از این خدمات می‌تواند ارزش و ماهیت خدمات دیگر را کم و یا نابود نماید برای داشتن شهری سالم به مجموعه کاملی از انسان‌های سالم نیازمندیم که این افراد برای سالم بودن و سالم ماندن به ابزار و خدمات شهری نیازمند هستند می‌توان گفت قدرت مجموعه این ابزار و خدمات که شامل آموزشی، خدماتی، فرهنگی، هنری؛ تفریحی ورزشی، مذهبی، امنیتی، درمانی و غیره است در حقیقت توان و ظرفیت شهر را مشخص نموده و نمره‌ای درخور شان را برای شهر به ارمغان می‌آورند در این میان شهر گلبهار که با هدف جلوگیری از حاشیه‌نشینی شهر مشهد در 35کیلومتری محور مشهد به چناران در سال  1369 احداث شد همچنان با مشکلات و کمبودهایی مواجه است که سبب نارضایتی ساکنان را نیز فراهم آورده است.

به همین سبب به سراغ چند تن از مردم و مسئولین این شهرستان می‌رویم تا پای درددلهایشان بنشینیم.

عدم وجود زیرساخت‌های اشتغال برای جوانان در گلبهار

یکی از جوانان تحصیل‌کرده گلبهار می‌گوید: دارای مدرک لیسانس هستم سه سال است که فارق التحصیل شده‌ام و نیاز به کار دارم اما باوجود تلاش هنوز کار مناسبی برایم پیدا نشده است.

رسول امیری ادامه  می‌دهد: بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌ها را رفته‌ام می‌گویند ما در آستانه تعطیلی هستیم و نیازی به کارگر نداریم انهایی هم که فعالیت محدود دارند پرسنل خود را از روستاهای اطراف تامین کرده‌اند و حاضر نیستند ما را به‌کارگیری کنند.

حامد حسینی که هشت سال در گلبهار ساکن است، ادامه می‌دهد: زمینه کار در این شهرستان وجود ندارد خودم و برادرم بیکار هستیم با جوانان دیگر هم که صحبت می‌کنیم آنها نیز با همین مشکل مواجه هستند و هیچ سرگرمی و کاری در این شهر برایمان وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: ادارات گلبهار مثل شرکت عمران و شهرداری بیشتر کارمندان خود را از مشهد به‌کارگیری کرده‌اند در صورتی که جوانان گلبهاری هم تخصص و هم مدرک تحصیلی دارند که به اینها توجه نمی‌شود و برخی را سفارشی به‌کارگیری می‌کنند که این سبب گوشه‌گیری جوانان تحصیل کرده در گلبهار شده است.

مشکلات مسکن مهر تمامی ندارد

خانم آسیایی یکی از ساکنان مسکن مهر نیز درخصوص مشکلات این شهرستان به خبرنگار فارس می‌گوید: در این مجتمع‌ها مشکلات زیاد است تعاونی‌ها به تعهدشان عمل نکرده‌اند و کارها را نیمه‌کاره گذاشته‌اند و ساکنان هر چه فریاد می‌زنند گوش شنوایی وجود ندارد.

وی می‌افزاید: در پروژه مهر یک واقع در خیابان مهرگان هستیم در اینجا بسیاری از واحدها نیمه‌کاره رها شده است علاوه بر آن  آسانسورها نیز راه‌اندازی نشده است در صورتی که پول آن از اعضا گرفته شده اما شرکت می‌گوید پول را به پیمانکار داده و پیمانکار اکنون فراری است اگر می‌خواهید اجرا شود باید دوباره 3 میلیون تومان دیگر پرداخت کنید. اما ساکنان هم این مبلغ را ندارند و کاربلاتکلیف مانده است.

یکی دیگر از ساکنان مسکن مهر نیز در این خصوص می‌گوید: دولت واحدهای زیادی را ساخته است که به دلیل عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی انها نیز به سرانجام نرسیده است و اکنون این موضوع برای ساکنان دردسرساز شده است.

وی با اشاره به برخی ناهنجاری‌ها در واحدهای مسکن مهر می‌گوید: دولت باید نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد و اگر این واحدها همچنان به صورت نیمه‌کاره رها باشد معضلات اجتماعی زیادی برای دولت خواهد داشت و این نام منطقه گلبهار را در ذهن مردم خراب می‌کند.

حمل و نقل گلبهار فرسوده است

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به فرسوده بودن اتوبوس‌های برون شهری گلبهار می‌گوید جای تعجب دارد که چطور شهرداری هنوز نتوانسته است حتی یک اتوبوس نو وارد ناوگان اتوبوسرانی کندزیرا در فصل گرما سیستم سرمایشی و در فصل سرما سیستم گرمایشی آنها خراب است.

رضا زاهدی ادامه می‌دهد: بسیاری از اوقات به علت خرابی اتوبوس مردم در کنار جاده سرگردان می‌شوند در اصل به نظر می‌رسد به این دلیل که اتوبوسرانی مشهد برای پارک این اتوبوس‌های مستهلک جایی نداشته آنها را به گلبهار فرستاده است.

وی در ادامه می‌افزاید: مگر نه اینکهط مسئولان باید از جنس مردم باشند؟ اگر این است حداقل یکبار خانواده‌های خودشان را سوار بر این اتوبوس‌ها بکنند تا بفهمند مردم چه مشکلی دارند.

سرگردانی اموات در گلبهار

یکی دیگر از شهروندان گلبهار با انتقاد شدید از بی‌توجهی مسئولان به مشکلات مردم در این شهر می‌گوید: این شهر باگذشت نزدیک به 3دهه از عمر خود هنوز آرامستان ندارد این کار می‌بایست همان ابتدا انجام می‌شد.

ساجدی ادامه می‌دهد: اکثر روستاها چند آرامستان دارند ولی مردم در این شهر از داشتن آرامستان محروم‌اند باید از مسئولان پرسید که مگر این شهر نقشه جامع ندارد مگر محلی برای آرامستان پیش‌بینی نشده است چرا در همان محل ارامستان دایر نمی‌شود.

در ادامه یکی دیگر از ساکنان گلبهار نبود آرامستان را کم‌کاری مسئولان بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: می‌گویند گلبهار شهر آرمانی است اگر واقعا این است چرا مردم امکانات حداقلی مانند آرامستان و بیمارستان ندارند مردم از دست‌رفتگان خود را کجا دفن کنند مسئولان که وعده حل مشکل را در چند سال پیش به مردم داده بودند اگر نمی‌توانند این را صادقانه به مردم بگویند.

ادارات خدماتی در شهر حضور ندارند

علی محسنی یکی دیگر از ساکنان گلبهار به خبرنگار فارس می‌گوید: از دوران مدیر عاملی آقای عصاران در چند سال پیش در گلبهار ساکن هستیم آن زمان جمعیت گلبهار 5 هزار نفر بود وقتی برای نبود ادارات مردم گلایه می‌کردند مسئولان وقت شرکت عمران می‌گفتند طبق قانون باید جمعیت به 10 هزار نفر برسد تا دستگاه‌های اجرایی مستقر شوند اکنون که جمعیت به 60 هزار نفر رسیده است چرا هنوز اکثر دستگاه‌ها مستقر نشده‌اند.

  محسنی ادامه می‌دهد: در زمان استانداری جناب محمدی‌زاده در مسجد گلبهار مردم این خواسته را با استاندار مطرح کرده‌اند و استاندار وقت نیز گفت باید ادارات خدمات‌ده در شهر مستقر شوند و شرکت عمران هم اعلام کرد زمین رایگان به ادارات می‌دهیم اما هنوز که هنوز است مردم برای کوچک‌ترین کاری باید به مشهد بروند.

وی نبود اداره ثبت احوال و ثبت اسناد در شهر را یکی از ضروریات عنوان می‌کند و می‌افزاید: هنوز از حضور این ادارات در شهر خبری نیست و مسئولان هم در این خصوص سکوت کرده‌اند و تنها امام جمعه محترم این انتقاد را در نماز جمعه مطرح کرده اما هنوز اجرایی نشده است.

زمین آرامستان باید توسط شرکت عمران تملک و به شهرداری تحویل شود

 بعد از شنیدن درد دل‌های ساکنان گلبهار به سراغ  شهردار گلبهار می‌رویم تا پاسخ این سوالات را از زیان او بشنویم.

سیدسعید سجادی در خصوص مشکل آرامستان به خبرنگار فارس می‌گوید: زمینی توسط شرکت عمران برای آرامستان شناسایی شده بود و مجوزهای آن هم اخذ شده اما بنا به دلایلی با این محل مخالفت شد و ما به دنبال محل جدیدی هستیم.

شهردار گلبهار می‌افزاید: به صورت میدانی با مسئولان شهری و استانی به دنبال مکان جدیدی هستیم که براساس جلسه هفته پیش به ریاست معاون محترم استانداری قرار براین شد که شرکت عمران گلبهار 50 هکتار زمین تملک و در اختیار شهرداری قرار دهد که محل آن نیز مشخص شده و اکنون باید شرکت عمران گلبهار با مالکان وارد گفت‌وگو شود.

وی با تایید مشکلات مردم در خصوص حمل و نقل برون شهری می‌گوید: قبول داریم که اتوبوس‌ها فرسوده هستند و تلاش می‌کنیم آنها را بازسازی کنیم که به‌زودی با وامی که از بانک دریافت خواهیم کرد چند دستگاه اتوبوس نو را خریداری و به ناوگان اضافه می‌کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه این سیستم از شرکت عمران گلبهار به ارث رسیده است، می‌گوید: چون قبلا حمل و نقل توسط شرکت عمران انجام می‌شد پس از فعالیت شهرداری نیز اتوبوس‌های فرسوده تحویل گرفته شد و پس از آن هم اتوبوس‌هایی که به ما داده شد همه کهنه و از رده خارج بودند که ما الان مشغول بازسازی آنها هستیم و مردم در این خصوص حق دارند که گلایه‌مند باشند ولی شهرداری و شورا تاکنون تلاش زیادی کرده‌اند اما موفق به دریافت اتوبوس نو نشده‌اند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
بنده پیمانکار قبلی اتوبوس های خط گلبهار بودم. متاسفانه شهرداری و شورای شهر با انجام تخلف گسترده و یک مناقصه صوری اقدام به واگذاری غیر قانونی اتوبوس های برون شهری به شخصی بدون کوچکترین سابقه حمل و نقل نمودند و این وضعیت اسفناک را به وجود آوردند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
چرا شهرداری جلوی ساخت وسازهای غیر مجار نمیگیره
فرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
سلام من تو شهر گلبهار میخوام زمین بخرم و دورش دبوار بکشم برای آینده به نظرتون ابن کارو بکنم یا خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار