مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد جمعیت ناجیان آب گفت: در مشهد سالی 10 تا 20 سانتی‌متر نشست سطح زمین را داریم.
کد خبر: ۵۱۴۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰ 25 October 2017
به گزارش تابناک : مهدی جمشیدی در نشستی با عنوان "خاموشی گناه ماست" که در خصوص نجات کشف‌رود در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: در خراسان رضوی همچون سایر نقاط  کشور با بحران شدید آب مواجه هستیم. شاید این بحران در استان ما بیشتر باشد؛ چرا که اگر در کشور به‌طور متوسط 90 یا 100 درصد برداشت می‌کنند، به جای آب تجدیدپذیر، در خراسان 130 درصد برداشت می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: از دشت مشهد که می‌خواهد آینده پایدار مشهد را تأمین کند، به جای 40 درصد آب تجدیدپذیر،  126 درصد برداشت می‌کنیم. به جای 400 میلیون متر مکعب که می‌توانیم برداشت کنیم، یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب برداشت انجام می‌دهیم.
 
مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد جمعیت ناجیان آب تصریح کرد: با این روند به‌زودی با کمبود شدید آب به لحاظ کیفی و کمی مواجه می‌شویم. هرچه سطح آب زیرزمینی کاهش یابد، کیفیت آن هم نامطلوب‌تر می‌شود.
 
جمشیدی یادآورشد: در حال حاضر در خراسان رضوی سالانه یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب اصطلاحاً کسری حوزه داریم. سالی بیش از یک متر سطح آب زیرزمینی افت می‌کند و نتیجه این موارد شکاف‌ها و فرونشست دشت‌ها می‌شود. در مشهد سالی 10 تا 20 سانتی‌متر نشست سطح زمین را داریم.
 
وی با اشاره به اینکه «ده سازمان مرتبط با کشف‌رود هستند»، عنوان کرد: آب‌وفاضلاب مشهد یکی از آن سازمان‌هاست. رسالت این سازمان جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب است. چالشی که در خصوص این سازمان داریم این است که بیش از 90 میلیون متر مکعب فاضلاب توسط شبکه‌ها جمع‌آوری و به کشف‌رود ریخته می‌شود. اخیراً تصفیه‌خانه‌های استانداردی ایجاد شده است اما به دلیل اینکه خط انتقال برای استفاده از تصفیه‌خانه‌ها نداریم، آن‌ها هم وارد کشف‌رود شده و دوباره آلوده می‌شوند. چالش اول این است که فاضلاب تولیدی کامل تصفیه نمی‌شود.
 
مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد جمعیت ناجیان آب شرکت آب منطقه‌ای را یکی دیگر از سازمان‌های مرتبط با کشف‌رود اعلام کرد و گفت: قرار است فاضلاب تصفیه‌شده تحویل آب منطقه‌ای شود و این شرکت در راستای تامین آب مشهد، این فاضلاب تصفیه‌شده را بازچرخانی کرده و دوباره از آن استفاده کند. در حال حاضر این اتفاق انجام نمی‌شود، زیرا خطوط انتقال احداث نشده و خطوطی که احداث شده هم مربوط به تصفیه‌خانه‌های قدیمی است که کیفیت فاضلابشان نامطلوب است و قابل انتقال نیست.
 
جمشیدی اظهار کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی باید بر تصفیه واحدهای صنعتی نظارت کند و اجازه ندهد، پساب تصفیه‌نشده از واحد صنعتی خارج و محیط‌زیست را آلوده کند.
 
وی رسالت جهاد کشاورزی را پیشگیری از کشاورزی با فاضلاب خام دانست و یادآور شد: سکوت در برابر کشت محصولات با فاضلاب خام، چالش ما درخصوص این سازمان است. نتیجه فاضلابی که به انواع فلزات سنگین آغشته است، سرطان‌ها و انواع بیماری‌هاست.
 
جمشیدی با بیان اینکه «وظیفه اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست پایش و نظارت‌بر کلیه ورودی‌ها به طبیعت و محیط‌زیست است»، خاطرنشان کرد: این سازمان تشکیل شده که از تمام آلودگی‌ها جلوگیری و با افرادی که محیط‌زیست را آلوده یا تخریب می‌کنند، برخورد کند، اما حتماً برخورد نمی‌شود که نتیجه‌اش این شده است.
 
وی با اشاره به اینکه «رسالت حفظ سلامت شهروندان نسبت‌به انواع زباله و پسمان از جمله فاضلاب تصفیه‌نشده تولید شده در شهر بر عهده شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد است»، تصریح کرد: در حال حاضر تخلیه مستقیم روزانه حدود 300 تا 600 تانکر فاضلاب انسانی، بیمارستانی، صنعتی و کشتارگاهی در کشف‌رود، تخلیه صدها مترمکعب روان‌آب‌های شهری حاوی سرب در مسیر کشف‌رود از طریق کانال‌ها و مسیل‌ها و... چالش‌هایی است که داریم.
 
مدیر عامل سازمان مردم‌نهاد جمعیت ناجیان آب گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد وطیفه حفظ بهداشت و سلامت شهروندان را دارد. چالش ما در خصوص دانشگاه علوم پزشکی حضور بسیار کم‌رنگ در مسأله آلودگی‌های کشف‌رود و عدم مواجه قاطع با تولید، جمع‌آوری و توزیع محصولات کشاورزی آلوده به انواع فاضلاب‌ها و مواد آلاینده است.
 
جمشیدی با بیان اینکه «سازمان صنعت، معدن و تجارت رسالت دارد بر چگونگی مدیریت پساب و پسماندهای صنایع موجود نظارت کند و از این موارد اطلاع داشته باشد»، گفت: چالش در این زمینه عدم اطلاع از وضعیت صنایع موجود در مسیرهای مؤثر بر کشف‌رود، وجود انواع واحدهای غیرمجاز آلاینده از جمله واحدهای آب‌کاری با آلودگی کروم و سیانور در این مسیرهاست.
 
وی اظهار کرد: وظیفه فرمانداری تامین امنیت شهروندان از لحاظ‌های مختلف شامل پیشگیری از کشاورزی با فاضلاب خام و پساب آلوده و انهدام محصولات به‌عمل‌آمده با انواع فاضلاب و... است. چالشی که در حوزه فرمانداری وجود دارد سکوت  دائم در برابر کاشت صدها هکتار زمین با فاضلاب‌های آلوده به فلزات سنگین در حوزه کشف‌رود است.
 
مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد جمعیت ناجیان آب افزود: استانداری خراسان به‌عنوان نماینده عالی حکومت در کشور باید هماهنگ‌کننده بین دستگاه‌ها باشد و دستگاه‌هایی که کوتاهی می‌کنند را به پای میز بکشاند که این اتفاقات نمی‌افتد و شاهد این مشکلات هستیم. 
 
جمشیدی عنوان کرد: نتیجه تمام این کاستی‌ها این شده که ما سازمان‌های مردم‌نهاد دور هم جمع شده‌ایم تا به فکر خود و آینده فرزندانمان باشیم. اگر مردم به میدان نیایند، روال همین خواهد بود و همان‌گونه که ارومیه‌ها و دیگر باتلاق‌ها خشک شدند، دشت مشهد هم خشک، کشف‌رود هم آلوده‌تر و بدتر و محیط‌زیست نابود خواهد شد.
 
وی بیان کرد: کمیته مردمی نجات کشف‌رود با همت آقای شهلا و شورای شهر جدید شکل گرفته است. امیدوار هستیم این دوره شورای شهر برای مشهد، آب و محیط‌زیست آن اقدامات برجسته‌تری نسبت‌به گذشته انجام شود.






منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار