مدیرکل فرهنگ‌وارشاد اسلامی خراسان رضوی: در لایحه پیشنهاد بودجه دولت به مجلس شورای اسلامی، ردیف مشخصی تحت‌عنوان کمک به برنامه‌ها و فعالیت‌های پایتخت فرهنگی جهان اسلام پیشنهاد می‌شود.
کد خبر: ۵۱۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰ 30 October 2017
به گزارش تابناک : مدیرکل فرهنگ‌وارشاد اسلامی خراسان رضوی با حضور در غرفۀ شهرآرا در بیست‌و‌سومین نمایشگاه مطبوعات گفت: در سال ٩۶ ردیف مستقلی برای مشهد ٢٠١٧ وجود داشت که چون با همین عنوان تصویب شده، برای بودجه سنواتی کشور در سال ٩٧ پیش‌بینی نشده است. وی افزود: روز گذشته دکتر نوبخت در مشهد با تخصیص این بودجه برای سال ٩٧ هم موافقت کرده و دستوری مکتوب به استاندار خراسان رضوی مبنی‌بر اینکه در لایحه پیشنهاد بودجه دولت به مجلس شورای اسلامی، ردیف مشخصی تحت‌عنوان کمک به برنامه‌ها و فعالیت‌های پایتخت فرهنگی جهان اسلام پیشنهاد شود، صادر کرد. سرابی در پایان گفت: صرف‌نظر از اینکه تخصیص این بودجه چقدر باشد و رقمش چقدر -که البته ما باید تلاش کنیم رقم بالا باشد و تخصیص آن کامل باشد- ذکر این عنوان می‌تواند برای ما در توسعۀ پایتخت فرهنگی جهان اسلام در بازه زمانی ١٠ساله مؤثر باشد.
حاتم مهجوری - در سال ٢٠١٧٧ شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از سوی آیسسکو معرفی شد و به همین دلیل در مقاطعی این شهر مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت. بدون شک رسانه‌ها نقشی اساسی در جریان‌سازی و تبیین و معرفی این رویداد بین‌المللی دارند. بیست‌وسومین دوره نمایشگاه مطبوعات کشور فرصتی شد تا نشستی با همین موضوع برگزار شود. در این نشست سعید سرابی (مدیر کل فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی خراسان رضوی)، مجید خرمی (مدیر مسئول روزنامۀ شهرآرا) و سیدرحمان میرزائیان (مدیر دبیرخانه ستاد شهری مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام) حضور داشتند و به بیان دیدگاه‌های خود در این باره پرداختند.

پایتخت فرهنگی جهان اسلام؛ ظرفیتی برای توسعه دیپلماسی نظام
در ابتدای این نشست سعید سرابی مدیر کل فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه نقش رسانه‌ها به‌طور کل در تبیین و نشان دادن رویدادهای مختلف غیرقابل کتمان است،گفت: از ابتدای روزی که مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد، کارهای مربوط به پیگیری این امرطبق برنامه‌ای مدون از سال ٢٠١١ شکل گرفت. یکی از موضوعاتی که اهمیت زیادی دارد این است که موضوع پایتخت فرهنگی، اساس یک جریان فرهنگی و الزامی برای توسعه دیپلماسی نظام محسوب می‌شود. وی با اشاره به اینکه رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام به ابتکار آیسسکو بوده است، ادامه داد:در همین راستا یک بسته رسانه‌ای تعریف شد و این جریان رسانه‌ای توامان با برنامه‌هایی که تدوین شده بود پیش رفت.مدیر کل فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه برنامۀ ویژه‌ای را همزمان با آغاز به‌کار رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ٢٠١٧ با مدیران رسانه‌ای داشتیم اضافه کرد:این جلسه سبب شد تا فرصت‌های دو طرف در تبیین برنامه‌ها برای بهره‌گیری حداکثری از این رویداد بین‌المللی مشخص شود. در جریان این اقدام هماهنگی‌های قابل قبولی درباره این موضوع صورت گرفت که در قالب‌های مختلف رسانه‌ای اعم از مجازی و مکتوب و در سطوح مختلف شهری، استانی و ملی پیاده‌سازی و اجرا شد.مدیر کل فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه امروز یکی از اهداف جدی که در دبیرخانه دنبال می‌کنیم مسئله پایدار بودن پایتخت فرهنگی در بازۀ زمانی ١٠ ساله است ،افزود:فرصتی که علاوه بر امسال در اختیار ما قرار گرفته است، حداقل تا سال ٢٠٢٩ میلادی هم ادامه خواهد داشت و ما تا آن سال می‌توانیم از عنوان مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام یاد کنیم. این مسئله را در هماهنگی با مدیران آیسسکو هم مطرح کرده‌ایم که منعی برای این اتفاق وجود ندارد و عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام حداقل تا سال ٢٠٢٩ میلادی پایدار است.

تنظیم سند ١٠سالۀ پایتخت فرهنگی جهان اسلام
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یک چشم‌انداز ۵ساله و ١٠ساله برای استفاده و معرفی این ظرفیت در حال تدوین و طراحی است تا انشاءا... در همین راستا بتوانیم برای یک دهۀ آینده برنامه‌های جامع و کاملی داشته باشیم.
سعید سرابی ادامه داد:برای توسعۀ دیپلماسی فرهنگی و برای معرفی و تعریف ظرفیت‌های مختلف فرهنگی که در مشهد موجود است حتما اقدام خواهیم کرد و اخیرا در جلسه‌ای که با معاون رئیس‌جمهور داشتیم این مسئله را مطرح کردیم و بنا‌‌شد استاندار خراسان رضوی پیگیر این مسئله باشد. سرابی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به تغییرات مثبتی که در فضای مدیریت شهر مشهد رخ داده است، تاکید کرد:فکر می‌کنم این تغییر، هم‌افزایی‌ها را درباره تحقق موضوع پایتخت فرهنگی جهان اسلام بیشتر و بهتر از قبل خواهد کرد. شهردار مصمم است، اراده جدی دارد و این اراده خود را در تغییرات مختلف در بخش‌های مدیریتی شهر هم نشان داده و تاثیرگذار بوده است. همچنین مدیر روزنامه شهرآرا در گذشته و اکنون پای کار آمده‌اند.

پایتخت فرهنگی جهان اسلام یک شعار یا یک فرهنگ؟
در ادامه این نشست مجید خرمی، مدیر مسئول روزنامۀ شهرآرا دربارۀ عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت:‌ ما وقتی می‌گوییم مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، می‌توانیم آن را به عنوان یک شعار مطرح کنیم و یک سال و ١٠سال و حتی بیشتر در کنار این شعار باشیم و رویکرد دوم اینکه می‌توانیم آن را به عنوان یک "فرهنگ" مطرح کنیم و بگوییم مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام.
مدیر مسئول روزنامه شهرآرا با اشاره به اختلافاتی که در جهان اسلام هم اکنون وجود دارد ،ادامه داد: در شرایطی که جهان اسلام درگیر مسائل و اختلافات قومی و مذهبی شده است، وقتی می‌گوییم مشهد الرضا، منظور این است که مرقد مطهر امام رضا (ع) کانون توجه بوده در نتیجه این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شده است. در این حالت ما از امام گفت وگو حرف می‌زنیم، امامی که وقتی در تاریخ بررسی می‌کنیم حضورشان در مشهد و در گذشته باعث رونق گفت وگوها میان جریانات مختلف مذهبی و عقیدتی شده است و ایشان باعث شد که جریانات مختلف در کنار هم قرار بگیرند و با هم حرف بزنند.

ضرورت توسعه و درک گفت و گوی متقابل
وی با تاکید بر اینکه ما امروز مشکلی به نام نبود گفت وگوی متقابل داریم، گفت: من معتقدم مشهد اگر بخواهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام حضور داشته باشد و در ١٠ سال آینده هم ادامه پیدا کند، ناگزیر به ارتباط تنگاتنگ با رسانه است و رسانه‌ها می‌توانند در برگزاری چنین گفت وگوها و نشست‌هایی نقش اساسی داشته باشند.خرمی تصریح کرد: ما باید همه را در کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم با هم حرف بزنیم. اگر کلام و گفت وگو در میان جریانات مختلف ما مطرح شود و بتوانیم این‌ها را پیش ببریم، می‌توانیم مشهد ٢٠١٧ را به عنوان پایتخت فرهنگی در جهان اسلام نهادینه کنیم.

برای توسعۀ فرهنگ رضوی باید محتوا داشته باشیم
خرمی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این مسئله که نسبت ما با فرهنگ رضوی چه می‌تواند باشد؟ افزود:معتقدم که ما اگر در مشهد و ایران و جهان اسلام بخواهیم روی مفهوم پایتخت فرهنگی جهان اسلام کار کنیم باید سراغ محتوا،تغییرات فرهنگی و مسائلی برویم که به هنجار اجتماعی تبدیل شود. یعنی در رفتار مشهدی‌ها در مقابل زوار و بر عکس تغییراتی ملموس و قابل اندازه‌گیری مشاهده کنیم. از همین جاست که نقش رسانه‌ها بارز می‌شود چراکه دنیای امروز دنیایی نیست که بخواهیم با همه چهره‌به‌چهره گفت وگو کنیم. دنیای امروز به کمک ابزار رسانه‌ای می‌تواند خیلی به ما در انتقال مفاهیم و ارزش‌هایی که برای آن تلاش می‌کنیم کمک کند.

پایتخت فرهنگی جهان اسلام ربطی به دعواهای سیاسی ندارد
وی در بخش پایانی سخنان خود با ابراز امیدواری درباره همکاری و تعامل رسانه‌ها در مواجهه با پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: ما در مجموعۀ شهرآرا شعارمان این است که در کنار همه خدمتگزاران این دیار حضور داشته باشیم و معتقدم سایر رسانه‌ها اعم از خانۀ مطبوعات هم می‌توانند گام اساسی در نهادینه کردن پایتخت فرهنگی جهان اسلام بردارند.
وی افزود:من این نکته را به صراحت می‌گویم که پایتخت فرهنگی جهان اسلام ربطی به دعواهای سیاسی و جریان‌‌ها و جناح‌های مختلف ندارد چرا که همه باید برای توسعه شهر کنار هم جمع شوند. 







منبع : شهرآرا آنلاین 
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار