کنفرانس معماری ایران در چارچوب رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام روز چهارشنبه طی مراسمی در مشهد آغاز شد.
کد خبر: ۵۱۸۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵ 01 November 2017
به گزارش تابناک : دبیر کنفرانس در این مراسم گفت: معماری ایران تجلی راستین فرهنگ ایران شهری در عرصه کالبدی و یکی از پر ارجترین و تاثیرگذارترین کنشهای معاصر در حیات ملت ایران است.
سید محمدباقر طباطبایی افزود: کنفرانس معماری ایران مجموعه ای از رویدادهای سالانه است که همواره با نگاه کلی و فراگیر به تداوم معماری ایران از گذشته تا آینده می پردازد.
وی ادامه داد: این کنفرانس با هدف فراهم کردن زمینه گفت و گو، تدوین مبنای ادبیات تخصصی قابل ترویج و پذیرش عمومی در میان اهل دانش و تخصص معماری برای هدایت علمی و اجرایی برگزار شده است.
او گفت: مجموع 177 مقاله به این همایش ارائه و از میان آنها 32 مورد پذیرفته شده و چاپ می شود. چهار مقاله به صورت سخنرانی و 9 مقاله هم در قالب پوستر عرضه می شوند. این همایش توسط دبیرخانه مشهد 2017، دانشگاههای اقبال، فردوسی مشهد، هنر اسلامی تبریز، هنر تهران، باهنر کرمان و علم و صنعت ایران به مدت دو روز در مشهد ادامه دارد.
دبیر پایتخت فرهنگی جهان اسلام و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: باید از فرصت رویداد پایتختی فرهنگی مشهد در سال 2017 میلادی برای صورت بندی و انتقال پیامهای فرهنگی و معنوی مبتنی بر ارزشهای سرزمینی بهره گرفت. 
سیدسعید سرابی افزود: شهرهایی که به عنوان پایتخت فرهنگی در جهان اسلام معرفی می شوند این عنوان را فرصتی برای رشد و توسعه گردشگری، بهینه سازی، توسعه زیرساختها و ارتقای بهره وری از این فرصتها می دانند. 
وی ادامه داد: جهش کمی و کیفی ارتباطات بین المللی، کارآمدسازی و آزمون ظرفیتهای مدیریتی و اجرایی هم بخشی از این فرصتها در نتیجه این رویداد است. مشهد جهانشهری معنوی تاریخی است که به لحاظی کانون همگرایی اسلامی با وجود بارگاه منور رضوی از جایگاهی ویژه برخوردار است. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: این شهر میراثدار خراسان بزرگ و جایگاه و گنجینه مفاخر منطقه باستانی و تاریخی توس، پرچمدار هنر، توسعه و تاریخ سازی در منطقه است و از سوی دیگر معنویت و زندگی در آن به هم آمیخته و این درهم آمیختگی پرشکوه در معماری و شهرسازی این سرزمین متجلی شده است. 
وی افزود: امروز مشهد و تجلیات هنری و معماری آن کمتر از نقش و سهمش در جهان، شناخته و معرفی شده و جوانب مغفول فرهنگی و هنری آن فراوان است. شهر مشهد و نهادهای مردمی و دانشگاهی، صنفی و فعالان فرهنگی، هنری و اقتصادی آن نیازمند برقراری ارتباط با سایر شهرها و نهادهای آموزشی، دانشی، مردمی، صنفی و حرفه ای از طریق روشهای مبتنی بر گفت و گو، تضارب آرا و تعامل و تفاهم اندیشه ها است. 
همچنین در حاشیه کنفرانس بین المللی معماری ایران سه نشست عمومی با عناوین 'نقش سنت بر زمینه، خوانش معاصر میراث و آینده در آینه' برگزار می شود. 






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار