عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به میزان بدهی دولت به شهرداری تهران،گفت: رقم این بدهی ۱۰ هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که طی سال‌های گذشته دولت به تعهدات خود در بخش تامین هزینه ۵۰ درصدی مترو عمل نکرده است.
کد خبر: ۵۱۹۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸ 05 November 2017
مجید فراهانی با اشاره به وضعیت تهران در بخش‌های مختلف اظهار کرد: تهران علاوه بر مشکلات آلودگی هوا، ترافیک،کمبود حمل و نقل عمومی با  آسیب‌های اجتماعی روبرو است.

وی  با اشاره اینکه مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند، تصریح کرد: برای رفع مشکلات تهران باید دولت و مجلس کمک کنند. مسئله اصلی ما در شورای شهر تهران باید کاهش آلام و دردهای  شهروندان باشد و کمک کنیم که مشکلات بر طرف شود و این در حالی است که حل مشکلات تهران نیاز به عزم ملی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وضعیت ترافیک شهر تهران، گفت: بر اساس گزارشات دریافت شده مشکلات در این بخش از بحران گذشته است به همین دلیل هم باید کمک کنند تا شرایط بهبود یابد. بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته مهمترین مشکلات مردم در تهران و  در رأس آن مسئله ترافیک ، آلودگی هوا و  آسیب‌های اجتماعی به شکل‌های مختلف است. عدم همگونی توزیع درآمدی بین مناطق تهران و محرومیت ساختاری که از گذشته‌های دور در تهران وجود داشته و مسئله بعد فسادی که در دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها وجود دارد از جمله مواردی که مردم را آزار می‌دهد. همه کارکرد و برنامه‌های ما باید به سمت حل کاهش موارد اشاره شده باشد.

وی تصریح کرد: مجموعه مدیریت شهری(شورا و شهرداری) مهمترین اهرم برای برخورد با این موارد به چند قسمت تقسیم می‌شود که از آن جمله می‌توان به نیروی انسانی، منابع مالی، فرایند ها و قوانین و تکنولوژی ها و موارد سخت افزاری  و نرم افزاری اشاره کرد. حل مشکلات مستلزم همکاری همه دستگاه‌ها و مشارکت شهروندان است.همه کسانی که در این سال‌ها عضو شورای شورای  و حتی شهردار تهران بوده‌اند، همه به قصد خدمت و حل مشکلات گام برداشتند و کسی برای به هم ریختن اوضاع نیامده بود و همه می‌دانستند که مشکل چیست و به حد کفایت خودشان هم زحمت کشیدند ولی اینکه انجام نشده این بوده که عزم ملی وجود نداشته است.

مسئول کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران بیان کرد: در شرایطی هستیم که بر اساس آمار منتشر شده از سوی شهرداری تهران، بودجه  شهرداری تهران در سال جاری حدود 18 هزار میلیارد تومان است این بودجه خارج از بودجه سازمان ها و شرکت‌های شهرداری است و با احتساب آنها به حدود 23 هزار میلیارد تومان بودجه کل شهرداری تهران خواهد بود.

وی ادامه داد: 21 درصد از بودجه جزو درآمدهای پایدار بوده و 79 درصد جزو درآمدهای ناپایدار  بوده که هیچ حسابی نمی‌توان روی آن باز کرد و در واقع بودجه شهرداری از یک ساختار بیمار رنج می‌برد. در حالی که در شهرهای توسعه یافته میزان درآمدهای پایدار شهرداری‌ها به بالای 80 درصد می‌رسد.

فراهانی گفت: از 79 درصد درآمد ناپایدار شهرداری 50 درصد  مربوط به تراکم فروشی و عوارض نوسازی، 15 درصد مربوط به فروش ملک و پروژه‌های مشارکتی شهرداری و 7 درصد مربوط به وام‌های است که شهرداری از بانک‌ها دریافت می‌کند و حدود 6 درصد مربوط به مطالبات از محل اسناد و 3درصد سایر موارد است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: نزدیک به 80 درصد از درآمدهای شهرداری تهران ناپایدار بوده و به اصطلاح ما شهر را می‌فروشیم برای اینکه بتوانیم شهر را اداره کنیم و این موردی است که وجود دارد. برخی از مشکلاتی که در حال حاضر شهر تهران با آن روبرو است به دلیل همین نگاهی است که وجود داشته  و ساختار درآمدی شهرداری باید تغییر کند.

به گفته فراهانی بر اساس آخرین آمار، شهرداری بیش از  30 هزار میلیارد تومان بدهی سررسید شده دارد که از این رقم 10 هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران، نزدیک به 20 هزار ملیارد تومان بدهی به بانک‌ها است و هر روز این بدهی به خاطر سود افزایش می یابد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهرداری تهران نزدیک به 25 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا پروژه‌ها تکمیل شود و در واقع  شهرداری یک بدهی 55  هزار  میلیاردی تومانی دارد و باید با بودجه 18 هزار میلیارد تومانی شهرداری هم شهر را اداره کرد و هم بدهی‌ها در یک سرسید پرداخت شود.

وی به بدهی دولت به شهرداری اشاره کرد و گفت: رقم‌های متعددی در این زمینه اعلام شده است از 20 هزار میلیارد تومانی که شهردار سابق تهران اعلام کرده تا رقم‌های پایین‌تر و حتی در جاهای گفته شده که دولت از شهرداری طلب دارد ولی در کل میزان بدهی دولت به شهرداری حدود 10 هزار میلیارد تومان است.

فراهانی گفت: در 6 ماه اول 96  درآمدی که محقق شده 72 درصد بوده و هزینه‌ای که انجام شده  123 درصدی بوده و این در حالی است که شاهد فاصله بین درآمد و هزینه هستیم ضمن اینکه سبک گذشته اداره شهر به طریق فروش تراکم به بن بست رسیده است.

وی بیان کرد: در بحث درآمدها  باید محل‌های درآمدهای جدید پایدار  شناسایی شود و مردم باید از هزینه‌های شهر با خبر باشند و  بدانند اداره شهر از طریق عوارض آنها (عوارض نوسازی،پسماند، خودرو و پارکینگ) صورت می گیرد و پرداخت به موقع آنها برای شهر مهم است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص آخرین آمار نیروهای شهرداری تهران گفت: بر اساس آمار شهرداری تهران 68 هزار استخدام شهرداری هستند و حدود 130 هزار فیش حقوقی در شهرداری صادر می‌شود که دلیل آن اینست که شهرداری تهران حتی حقوق کارگران  پیمانکاران را به صورت مستقیم می‌پردازد.

وی در خصوص تعدیل نیرو در شهرداری گفت: ما به دنبال افزایش بهره‌وری در شهرداری هستیم و این در حالی است که بر اساس چارت سازمانی شهرداری تنها 18 هزار نیرو می‌توانند جذب کند به طوری که هم اکنون 68 هزار نیرو در شهرداری استخدام شده‌اند که با یک حساب سر انگشتی  به ازای هر صندلی 3 تا 4 نفر نیرو جذب شده است.

فراهانی بیان کرد: در چنین شرایطی مهم است که ما بتوانیم برنامه جامع ساماندهی نیروهای انسانی را در دستور کار قرار دهیم که با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته برنامه جامع ساماندهی نیروهای انسانی را شهرداری تهران ظرف یک ماه آینده به شورا ارسال خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: سه سال است که بودجه شهرداری تهران افزایش چندانی نداشته است در حالی که در سایر دستگاه‌ها شاهد افزایش 10 الی 20 درصد بوده‌ایم ولی شهرداری تهران طی سه سال گذشته هیچ افزایش بودجه‌ای را نداشته است.

فراهانی گفت: در 4 ماه ابتدایی امسال حقوق پرسنل شهرداری تهران از طریق دریافت وام از طریق بانک‌ها پرداخت شد و نشان دهنده شرایط بحرانی است، البته تهران فرصت های بسیاری را  دارد و می توان تامین درآمد کرد که یکی از روش ها استفاده از فضای زیر زمین است که  در اختیار شهرداری است و می‌توان از آن به نحوه مطلوب (ایجاد بازارچه‌های زیر زمینی) استتفاده کرد.

وی ادامه داد: از ارتباطی که در این دوره بین دولت و مدیریت شهری ایجاد شده  باید به نحوه مطلوب استفاده کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار