رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان از تخریب یکی از آثار تاریخی قاجاری شهرستان تربت حیدریه خبرداد.
کد خبر: ۵۲۰۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵ 13 November 2017
تخریب بنایی تاریخی در تربت حیدریه + عکس


به گزارش تابناک رضوی؛ رضا سلیمان نوری در این رابطه گفت:یکی از  اعضای این انجمن هفته گذشته با ارسال عکسی برای هیات مدیره مجموعه از تخریب بخش قابل توجهی از خانه قاجاری اسدزاده تربت حیدریه خبر داد که متاسفانه با  حضور  تعدادی از اعضای هیات مدیره در تربت حیدریه صحت این موضوع تایید شد.

تخریب بنایی تاریخی در تربت حیدریه + عکس

وی افزود: در این بازدید مشخص شد که متاسفانه قابنما و ستونهای آجرکاری شده زیبای ایوان این خانه قاجاری به طور تقریبا کامل فرو ریخته است.

این فعال میراثی ادامه داد: درد  این تخریب آنگاه سوزناک تر می شود که بدانید سال گذشته با پیگیری های مردمی و همراهی شورای شهر وقت تربت حیدریه رایزنی های گسترده ای با مالک این  خانه تاریخی انجام شد و وی که قصد تخری خانه را داشت حاضر به همراهی با مسئولان شهری و حفظ خانه به شرط دادن مجوزهای تبدیل آن به مرکز اقامتی شد اما در اطی حدود 10ماه گذشته از این توافغق نه تنها اقدامی صورت نگرفت بلکه شهردار وقت به بهانه اینکه مسئولیتی در قبال حفظ اثار تاریخی شهر ندارد،اقدامات انجام شده درباره حفاظت از تزئینات بنا را نیمه کاره رها کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان افزود: البته در این مدت متاسفانه مدیران میراث هم فعالیت لازم را برای ثبت این بنای قاجاری انجام ندادند که شاید دلیل آن  تغییرات گسترده و متوالی مدیریتی در میراث فرهنگی خراسان رضوی باشد.

تخریب بنایی تاریخی در تربت حیدریه + عکس

 وی ادامه داد: متاسفانه مواردی چون بالا در کنار خواسته مالک بنا برای بهره برداری مادی از آن باعث شد تا این اثر تاریخی که بخشی از شناسنامه تربت حیدریه است به شدت تخریب شود به حدی که تنها با یک حرکت همه جانبه در سطح شهرستان و البته با همراهی کامل مدیران استانی بتوان بار دیگر این بخش از هویت شهر تربت حیدریه را زنده کرد.

گفتنی است خانه اسدزاده که اکنون در اختیار ورثه وی می باشد،بنا بر شواهد تاریخی در سال های پایانی دوره قاجار ساخته شده و در منطقه پش بازار گمرک شهرستان تربت حیدریه قرار دارد.

تخریب بنایی تاریخی در تربت حیدریه + عکس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار