بیمه اختیاری و اجباری شرایطی دارد که متقاضیان ثبت نام این بیمه ها باید نکات لازم را رعایت کنند.
کد خبر: ۵۲۱۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸ 08 November 2017
به گزارش تابناک : از انواع بیمه ها می توان به بیمه اجباری و خویش فرما یا همان اختیاری نام برد.

بیمه اجباری توسط کارفرما ثبت نام آن انجام می شود و کارگر در محلی که کار می کند خود برای ثبت نام بیمه اقدامی نمی کند چرا که کارفرما مسئولیت بیمه کردن کارگران را دارد.

اما بیمه خویش فرما اختیاری است و کارهای ثبت نام آن توسط فرد متقاضی انجام می شود.

ثبت نام بیمه شرایط خاصی دارد و کسانی که می خواهند بیمه اختیاری یا خویش فرما داشته باشند باید کارت پایان خدمت و یا  سابقه حداقل ۳۰ روز حق بیمه داشته باشند در غیر اینصورت باید حرفه ای یادگرفته باشند که با ارائه پروانه کسب بتوانند خود را بیمه کنند.

فردی که بیمه می شود زمانیکه ثبت نام انجام می دهد شماره ای دریافت می کند تحت عنوان «کد یا شماره بیمه»که تا زمان بازنشستگی در هر جا که مشغول به کار شود آن شماره بیمه را می دهد و حق بیمه ماهانه را پرداخت می کند.

تمام سوابق بیمه ای بر اساس همین شماره بیمه خواهد بود و زمانیکه ۳۰ سال حق بیمه پرداخت شود، فرد بازنشسته می شود.

پرداخت حق بیمه هر سال به میزان درصدی است که شورای عالی کار افزایش آن را تصویب کرده است.

اما افراد باید شرایط سنی برای بیمه شدن داشته باشند که حداکثر سن برای پذیرش تقاضای ادامه بیمه  اختیاری ٥٠ سال تمام است.

اگر متقاضی ١٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد و سن او از ۵۰ سال تمام هم گذر کرده باشد با معافیت از شرط سنی بیمه می شود.

در خصوص بیمه های اختیاری باید به این نکته اشاره کرد که چنانچه فردی از کار افتاده شود و یا خانمی باردار باشد با عنایت به قوانین سازمان و دارا بودن شرایط می تواند از خدمات درمانی برخوردار باشد.

البته کسانی که بیمه اختیاری می شوند مشمول دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، کمک ازدواج، بیمه بیکاری و غیره نمی شوند.

لازم به ذکر است؛ اگر فردی قبلا بیمه اختیاری بوده و بنابه دلایلی دیگر بیمه نیست و حق بیمه پرداخت نکرده، چنانچه تقاضای ادامه بیمه اختیاری را دارد قبل از عقد قرارداد مجدد توسط سازمان تأمین اجتماعی مورد معاینه پزشکی قرار می گیرد.

در بیمه اختیاری چنانچه متقاضی در بدو قرارداد به بیماری یا عارضه خاصی مبتلا باشد، نمی تواند بر اساس بیماری یا عارضه مذکور از مستمری از کار افتادگی استفاده کند.





منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار