چندی است که روند نرخ بیکاری در خراسان رضوی روند کاهشی داشته به طوری که نرخ بیکاری این استان به تازگی با ۵/١درصد کاهش به ١١درصد رسیده‌است.
کد خبر: ۵۲۲۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰ 11 November 2017
به گزارش تابناک : «نرخ بیکاری استان تک رقمی بود اما حالا دو رقمی است»، «افزایش نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی نسبت به جوانانی که مدرک دانشگاهی ندارند» و «آمار بیکاری خراسان رضوی از میانگین متوسط کشوری بیشتر است.» اینها بخش‌هایی از تیترهای رسانه‌های مختلف تا چندی پیش بود. آماری‌که نشان ‌می‌داد نرخ بیکاری خراسان رضوی با وجود دارا بودن ظرفیت های فراوان اقتصادی به دلیل ورود سالانه میلیون‌ها زائر و استقرار صدها واحد تولیدی و همجواری با کشو‌رهای آسیای میانه‌ درمقایسه‌ با استان‌هایی که این مزیت‌ها را ندارند تعریفی ندارد، اما چندی است که روند نرخ بیکاری در خراسان رضوی روند کاهشی داشته به طوری که نرخ بیکاری این استان به تازگی با ۵/١درصد کاهش به ١١درصد رسیده‌است.
کاهش نرخ بیکاری درشرایطی صورت گرفته که مروری بر نرخ رشد مشارکت اقتصادی خراسان رضوی نشان ‌می‌دهد از سال ١٣٩٢ این نرخ افزایش داشته‌است. براساس آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران نرخ بیکاری درتابستان ٩٢ ، ٩/٧درصد بوده که به ظاهر نشان‌دهنده نرخ تک رقمی بیکاری‌ دراین استان است اما نگاهی به نرخ مشارکت اقتصادی نشان‌می‌دهد که این نرخ در آن زمان ٣٩درصد بوده‌است.در واقع یکی از دلایل تک رقمی بودن نرخ بیکاری در استان در سال های ٩١ و ٩٢ را باید نرخ اندک مشارکت اقتصادی استان دانست.
براساس اظهارنظر کارشناسان اقتصادی مانند دکترنیلی برخی از افراد در اواخر دهه ٨٠ و اوایل دهه ٩٠ به دلیل فضای کسب و کار نامناسب در دسته بیکاران مطلق که امیدی به بازارکارنداشته،قرارگرفته‌‌بودند از این رو نرخ مشارکت اقتصادی اندک بود.
این نرخ به‌ویژه بعد از هدفمندی یارانه‌ها و تنش‌های ارزی در سال ٩٠ کاهش بیشتری یافت. با این حال بعد از سال ٩٢ و تلاش برای بهبود فضای کسب وکار به مرور شاهد رشد نرخ مشارکت اقتصادی هستیم به طوری‌که نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی که کمتر از ۴٠درصد بود در سال های ٩۵ به ۴٣درصد افزایش یافت. تداوم روند بهبود فضای کسب و کار سبب شد تا نرخ مشارکت اقتصادی همچنان رو به افزایش باشد به طوری که هم اکنون نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی به رقم ١/۴۵درصد رسیده‌است.
هرچند روند بهبود فضای‌کسب وکار درخراسان رضوی در سال های ٩۴ و ٩۵ خود را ابتدا به صورت افزایش نرخ مشارکت و در نتیجه رشد نرخ بیکاری( به دلیل افزایش ورود به بازار کار) نشان داد اما به مرور تاثیر بهبود فضای‌کسب وکار در استان به صورت کاهش نرخ بیکاری در حال نشان دادن است. تحلیل این آمار نشان‌می‌دهد افراد جدیدی که تحصیلات خود را در دانشگاه‌ها به اتمام رسانده‌،وارد بازارکارشده‌اند.بخشی از جمعیتی که بیکار مطلق بودند نیز وارد بازار کار شده‌اند.

افزایش صدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی
در این‌باره مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی درگفت‌وگو با شهرآرا با بیان اینکه کاهش نرخ بیکاری درگرو بهبود فضای کسب و کاراست،می‌گوید:در چهار سال‌گذشته تلاش شد تا با همکاری تشکل‌های بخش خصوصی و استادان دانشگاه مشکلات فضای کسب و کار استان شناسایی و برای رفع آنها اقدام شود.
محمود احمدی‌ می‌افزاید: تمرکز بر بهبود فضای کسب وکار سبب شد تا خراسان رضوی امسال در بین استان‌های برتر در این زمینه قرار بگیرد از طرفی‌ همین عامل باعث شد تا در زمانی که نرخ مشارکت اقتصادی استان در حال افزایش بود، نرخ بیکاری در یک‌سال اخیرکاهش یابد.وی بیان می‌کند: از ابتدای امسال تاکنون ١٠٠هزارنفر نخستین دفترچه بیمه تامین اجتماعی خود را دریافت کردند که این مسئله نشان‌می‌دهد اینها برای اولین بار وارد بازار اشتغال شده‌اند. از این تعداد ٢٠درصد آن مربوط به خراسان رضوی بوده‌است.
وی با بیان اینکه اکنون به دلیل بهبود فضای کسب وکار نرخ بیکاری در خراسان رضوی کاهش یافته‌است،می‌گوید: رشد فعالیت‌های ساخت و ساز در ۶ ماه اخیر، رشد تولید محصولات کشاورزی و رشد اشتغال مشاغل خدماتی از عواملی بوده که در کاهش نرخ بیکاری استان موثر بوده‌اند.
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ا‌ظهار می‌کند: براساس آمارهای موجود میزان مصرف برق صنعتی و همچنین برق تجاری در استان افزایش یافته‌است که این خود نشان دهنده حرکت خراسان به سمت بهتر شدن کسب وکار است.

روان‌سازی مقررات
عضوکمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد نیز درگفت‌وگو با خبرنگار ما بر ضرورت بهبود فضای کسب و کار برای کاهش نرخ بیکاری تاکیدمی‌کند و‌می‌گوید: وجود فرایندهای اداری پیچیده به کاهش نرخ بهره‌وری سرمایه منجر‌می‌شود از این رو باید با کاهش مشکلات بوروکراسی اداری و مقررات زدایی نرخ بهره‌وری سرمایه را افزایش داد.
مجتبی بهاروند ‌می‌افزاید: به عنوان مثال فضای نامناسب کسب وکار باعث‌می‌شود تا دریافت یک مجوز شروع به‌کار درکشور ما طولانی‌تر از میزان معمول و خود به کاهش تمایل به سرمایه گذاری منجر شود ویا هزینه‌ها را به شدت افزایش‌ دهد. از این رو برای کاهش پایداری نرخ بیکاری اولویت باید بهبود فضای کسب و کار باشد.
وی تصریح‌می‌کند: اگر بتوانیم فضای کسب وکار را بهبود بخشیم،می‌توانیم هم‌زمان با افزایش درخواست کار نرخ بیکاری را مهار کنیم.
مروری بر میزان افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی در ٧سال گذشته نشان‌می‌دهد این نرخ در ٧سال اخیر ٢۵درصد افزایش یافته‌است.افزایش این نرخ که در سال‌های گذشته خود را به صورت رشد نرخ بیکاری نشان داده بود، امروز با افزایش نرخ رشد اقتصادی در بخش خدمات و کشاورزی مهار شده است اما به دلیل تغییر کلی فضای کسب و کار که به سمت مشاغل مجازی و کاهش اشتغال در بخش کشاورزی و خدمات(به صورت سنتی )در حرکت است، نشان‌می‌دهد برای مهار نرخ بیکاری در سال های آینده باید هم اکنون درصدد ایجاد فرصت‌های تازه برپایه فضاهای جدید کسب و کار بود. 






منبع : شهرآرا آنلاین 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار