با نخستین استحصال خاویار در سال ۹۵، استان یزد علاوه بر استان‌های گیلان، مازندران، فارس و قم به جرگه استان‌های تولید کننده خاویار در کشور پیوست.
کد خبر: ۵۲۴۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۱ 15 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق گفت: فعالیت مرکز تحقیقات آبزیان شهرستان در پرورش ماهیان خاویاری از سال ۸۹ با ۳ هزار بچه ماهی شروع شده است .
مشائی افزود: این مرکز طی چندسال اخیرموفق به مراحل مولد سازی ماهیان خاویار شد وتوانست استحصال خاویار کند.
وی با  اشاره به اینکه  استان یزد در منطقه کویری بافق بعد از استان‌های شمالی و ساحلی توانسته به عنوان یکی از نخستین استان‌های دارنده این بیوتکنیک جایگاه خود را بدست آورد، گفت : فیل ماهی‌ها به طور طبیعی در شرایط آب شور در دریا‌ها زندگی می‌کنند و شهرستان بافق نخستین منطقه‌ای است که خارج از استان‌های ساحلی دریای خزر ماهیان خاویاری را وارد آب‌های لب شوراین منطقه کرد.
رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان اب‌های شور بافق گفت:شهر بافق در استان یزد چندین استخر پرورش و فروش ماهی خاویاری دارد. این شهر کویری در دل ایران آب شور دارد که مناسب و ایده آل برای تولید ماهی‌های خاویاری است ، سرمایه گذاری در این موضوع نمونه‌ای از اقتصاد مقاومتی موثر بوده و میتواند نقش مهمی در رشد اقتصادی شهرستان و ارزآوری کشور داشته باشد.
نسرین مشایی گفت: ایران بزرگ‌ترین دارنده ماهی خاویاری جهان است و ۹۵ درصد از خاویار جهان توسط گونه‌های دریای خزر به دست می‌آید.
وی خاطر نشان کرد: فیل‌ماهیان از نظر کیفیت و ارزش خاویاری در مرحله بهتری بوده و مرکز بافق نیز همین گونه را رشد و پرورش داده است.
مشایی گفت: از سال ۱۳۸۱ گله‌هایی از ماهیان خاویاری وارد مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب شور در دل کویر بافق شد و در شرایط آب‌های شور و لب شور بافق پرورش یافتند.
مدیر مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب شور بافق افزود: کشور‌های صادرکننده خاویار ما، کشور‌های غربی و امریکا هستند که توسط برخی شرکت‌ها به کشور‌های اسپانیا، انگلستان، فرانسه ارسال می‌شود.
وی گفت: با نخستین استحصال خاویار در سال ۹۵، استان یزد علاوه بر استان‌های گیلان، مازندران، فارس و قم به جرگه استان‌های تولید کننده خاویار در کشور پیوست.
مشایی، برنامه‌ریزی و مدیریت منابع آبی و تغذیه به منظور پرورش ماهیان خاویاری برای تولید گوشت و فروش آن به بازار‌های جهانی و
توسعه تولید خاویار و صادرات به خارج از کشور را از مهم‌ترین اهداف آینده این مرکز عنوان کرد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار