الاخبار:
به استثنای حمایت امارات از سیاست های عربستان، هیچ یک از دولتهای خلیج فارس، اقدامات اخیر ولی عهد سعودی را تایید نمی کنند.
کد خبر: ۵۲۵۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۸ 17 November 2017

تنهایی عربستان سعودی در جنگ با ایران / از بین «براداران»، فقط امارات سعودی را همراهی می‌کند / خشم پنهان عمان و کویت از عربستان

الاخبار نوشت: به استثنای حمایت امارات از سیاست های عربستان، هیچ یک از دولتهای خلیج فارس، اقدامات اخیر ولی عهد سعودی را تایید نمی کنند.

به گزارش «انتخاب»، افزایش تنش سعودی در چند جبهه، باعث نگرانی همسایگان خلیجی آن شده است و در این میان کویت و عمان خشمی پنهان نسبت به عربستانی دارند که اقداماتش موجب افزایش تنشها در منطقه شده است.

عربستان سعودی در جنگ فراگیرش در دو جبهه داخلی و خارجی، در میان برادارانش تنهاست. در این میان، اولین همسایه، قطر است که پس از بازداشتهای گسترده در عربستان تا حد زیادی امیدهای خود برای به اعتدال رسیدن موضع عربستان نسبت به این دولت را بسیار دور از دسترس یافت، از این رو تلاش کرد به ایران نزدیک شود.

پادشاهی عمان نیز با اینکه حوادث داخلی عربستان را مرحله ای از پیشرفت و رشد برای این کشور و برای ریاست بن سلمان می داند، اما در مورد مسائل مربوط به رابطه عربستان با ایران و یمن، انتقادهای سختی را متوجه سیاست خارجی بن سلمان می کند.

اما پس از تشدید محاصره یمن توسط عربستان، و با توجه به اینکه سیاستهای سعودی و اماراتی در یمن موجب تعمیق شکاف بین شمالی ها و جنوبی ها و و سدّ راه برای تلاشهای مربوط به صلح و سازش شده است، عمان به وضوح می گوید: ما پلهای نزدیکی را بنا می کنیم و عربستان آنها را ویران می کند.

در مورد کویت نیز شرایط تفاوت چندانی نمی کند و با اینکه این کشور تلاش می کند خود را همراه عربستان نشان دهد، نمی توان آن را در صفی مشخص در کنار ریاض قرار داد. همچنانکه رسانه های وابسته به دولت کویت، تلاش می کنند این دولت را خواهان آرامش اوضاع و عاملی برای کاهش تنشها معرفی کرده و سناریوهای بدی را برای اقدامات ابوظبی و عربستان در منطقه مطرح کنند.

به این ترتیب، عربستانِ بن سلمان در راه افزایش تنش و تشنج منطقه ای که با سونامی داخلی اش و تلاش برای دوستی با اسرائیل و دشمنی با ایران همراه شده، تنهاست. «برادران» مملکت سعودی در شورای همکاری های خلیج فارس هیچ گونه همراهی، واکنش مثبت و حتی درکی از استراتژی جدید عربستان از خود بروز نمی دهند.

در کنار نبود موضع هماهنگ اعراب خلیج فارس با عربستان سعودی در مورد افزایش فشارها علیه ایران، لبنان و یمن، کشور مغرب نیز که روابط مستحکمی با عربستان سعودی دارد، اعلام کرده است که از جبهه های جدیدی که سعودیها گشوده اند دوری می کند.

در خطی موازی، صحبت در مورد خروج غیر علنی اعضای ائتلاف یمن که توسط عربستان رهبری می شود، وجود دارد و برخی از اعضا در حال اتخاذ گامهایی در جهت همبستگی به دوحه هستند، که پیش از این از ائتلاف خارج شده است. در شرایط کنونی اعضای ائتلاف ترجیح می دهند به دور از هیاهوهای تبلیغاتی و در آرامش از آن عقب نشینی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار