این «حشمت‌اله صیدی» و این دستور استاندار و تذکرات دادستان
جلسه تودیع و معارفه چهل و ششمین شهردار سنندج فارغ از تعارفات بسیاری که در دل خود داشت، انصافاً در شأن مردم این دیار برگزار شد؛ جلسه تمام شد؛ حالا بی‌تردید، «حشمت‌اله صیدی» دلخوش است به دستور استاندار درباره پرداخت بدهی دستگاه‌ها به شهرداری و دل‌نگران از واقعیت‌هایی که دادستان به او یادآوری کرد.
کد خبر: ۵۲۷۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶ 20 November 2017

به گزارش تابناک کردستان، جلسه تودیع و معارفه شهردار سنندج، با در نظر داشتن برخی تنش‌ها که در زمان انتخاب شهردار جدید توسط اعضای دور پنجم شورا در شهر، بویژه در فضای مجازی، بروز کرد، بدور از کمترین حاشیه ناخوشایندی عصر امروز در مجتمع فرهنگی هنری فجر برگزار شد.

نخستین سخنران جلسه، رئیس شورای اسلامی شهر سنندج بود؛ «جلال شریعتی» ضمن تقدیر از خدمات 17 ماهه شهردار سابق، به یک مشکل اساسی شهرداری سنندج اشاره کرد؛ پرداخت ماهیانه 6 میلیارد و 700 میلیون تومان حقوق به پرسنل که با وجود رکودی که در درآمدهای شهرداری طی سال‌های اخیر به وجود آمده، باید هر ماه پرداخت شود.

وی در بیان مشکلات شهرداری و شهر سنندج سنگ تمام گذاشت؛ «یک سوم میانگین کشوری، قادر به ارائه خدمات به شهروندان هستیم»؛ «زیرساخت‌های سنندج وضعیت وخیمی دارد»؛ «ساختار شهرداری مناسب نیست».

رئیس شورای شهر سنندج به ساخت و ساز بی‌رویه، معضل دستفروشی و حضور پررنگ وانت‌های میوه‌فروش در معابر هم اشاره کرد؛ اما گفتن این موارد سبب نشد وی اشاره به بیش از 100 میلیارد تومان بدهی شهرداری را از خاطر ببرد هرچند از 70 میلیارد تومان طلب این مجموعه هم سخن گفت.

شریعتی به صورتی گذرا به برنامه‌های کاری اعضای دور پنجم شورای شهر سنندج نیز اشاره کرد که «تهیه و تدوین سند توسعه شهری»، «اصلاح ساختار شهرداری»، «ایجاد منابع پایدار»، «ساماندهی صنوف خدمات‌رسان» و «ساماندهی دست‌فروشان» از جمله آنها بود.

سخنران بعدی جلسه، دادستان عمومی و انقلاب کردستان بود؛ به نظر می‌رسید بخشی از سخنان دادستان پاسخی بود به قسمتی از اظهارات رئیس شورای شهر درباره تخلفاتی که در حوزه ساخت و ساز در شهر صورت می‌گیرد و اینکه شهرداری نمی‌تواند به تنهایی با آن مقابله کند و «برخی» دستگاه‌ها در این راه باید بیشتر به شهرداری کمک کنند؛ یک برداشت از سخنان «اکبر جوهری» در این حوزه آن بود که در عدم برخورد با ساخت‌وساز غیرمجاز قصوری متوجه دستگاه قضا نیست و مقصر اصلی در این حوزه کمیسیون ماده 100 شهرداری است.

دادستان عمومی و انقلاب کردستان با اشاره به اینکه دستگاه قضا همواره یک یار بی‌بدیل برای شهرداری در برخورد با تخلفات بوده، گفت: کمیسیون ماده 100 شهرداری، خود به یک معضل تبدیل شده است.

وی با به کار بردن این تعبیر که «پلیس شهرداری، یک پلیس توانمند نبوده است» افزود: بعضاً دیده شده که شهردار فلان منطقه خود را درگیر مسائلی که پیگیری و حل آن وظیفه اوست نمی‌کند تا به زعم خودش «آدم بد» نشود و این در حالی است که وظیفه دارد دلسوزانه و بدون اغماض، تنها به اجرای قانون فکر کند.

دادستان عمومی و انقلاب کردستان با طرح این سؤال که شهرداری سنندج هم‌اکنون چه مقدار نیروی اضافی دارد و این نیروها چگونه جذب شده‌اند تصریح کرد: این یک معضل است اما حالا شما تصور کنید «صیدی» بخواهد دست به تعدیل نیرو بزند؛ چه فضایی برای وی درست خواهد شد؟

نباید فراموش کرد که دادستان، سیاسی‌کاری در امور شهری را هم تقبیح کرد؛ جوهری مدیریت امور شهری را امری فنی و تخصصی توصیف کرد و گفت: یک مدیر حوزه شهری باید فارغ از مسائل و حواشی سیاسی قدم بردارد.

وی افزود: بدون تعارف می‌گویم اگر در انتخاب شهردار و مدیریت شهری در دام چنین مسائلی قرار بگیریم، هر اندازه هم که توان صرف کنیم، راه به جایی نخواهیم برد و دوستان ما باید به این نکته عنایت داشته باشند.

اما جوهری در پایان سخنان خود به موضوع این روزهای جامعه که همان مصیبت زلزله کرمانشاه باشد هم اشاره داشت و در همان حال که اعلام کرد خود را یک شهروند کردستانی می‌داند به عنوان یک کرمانشاهی از سخاوت و مهربانی مردم کردستان در کمک به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه به گرمی قدردانی کرد، امری که شهردار سابق سنندج هم به عنوان سخنران بعدی مراسم در ابتدای سخنانش به آن اشاره کرده و از مردم کردستان تقدیر نمود.

آنچه جوهری بر زبان آورد واقعیت‌هایی بود که دلیل بروز برخی مشکلات در حوزه مدیریت شهری را تاحدودی روشن کرد و این اظهارات در عین حال تذکراتی بود که اگر مورد توجه شهردار جدید قرار نگیرد، دیر یا زود «صیدی» را گرفتار مشکلاتی عدیده خواهد کرد.

رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان هم در این جلسه در سخنان کوتاهی به یک موضوع مهم اشاره کرد، «بحث سازمان فرهنگی شهرداری سنندج»؛ وی گفت: آنطور که ما خبر داریم مصوبه آن به وزارت کشور رفته و آنجا هم تأیید شده است.

حجت‌الاسلام «مهدی فرزی» خاطر نشان کرد: فعالیت این سازمان جزء ضروریات است و تقریباً همه مراکز استان چنین سازمانی دارند ولی ما در سنندج متأسفانه از داشتن یک سازمان فرهنگی و هنری شهرداری محروم هستیم.

نوبت به «منوچهر فخری» رسید، بیراه نیست اگر بگوییم بودند کسانی که انتظار داشتند او در این جلسه لب به شکوه گشوده و با این استدلال که اعضای شورا به هر دلیلی اجازه ندادند همه برنامه‌هایش را در شهرداری پیاده کند، از آنها انتقاد نماید، اما فخری همان کاری را کرد که از فردی با سابقه 20 سال شهرداری انتظار می‌رفت.

ابراز خرسندی از انتخاب اعضای شورا و اعلام آمادگی برای حمایت از «صیدی» نکته مثبت دیگری در سخنان شهردار سابق سنندج بود.

وی عمر کوتاه دوره خدمت شهردار را آفتی در حوزه مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: کار شهرداری یک کار جمعی است و شهردار نیازمند همراهی کارکنان است بماند آنکه مشکل اساسی دیگری که وجود دارد آن است که شهردار به معنی واقعی کلمه باید مدیر شهر باشد، ولی نیست!

شهردار جدید سنندج، سخنران بعدی جلسه بود؛ انتظار طبیعی از «حشمت‌اله صیدی» این بود که در ابتدای سخنانش به تمجید از اعضای شورای شهر سنندج بپردازد و او این کار را کرد!

وی سپس و در عین حالی که وضعیت شهرداری سنندج را نگران کننده و بحرانی توصیف کرد به سابقه مدیریتی خود که مرتبط با حوزه شهری است اشاره نمود و گفت: «آگاهانه به عرصه آمده‌ام».

صیدی، ترافیک، دست‌فروشی و ساخت و ساز غیرمجاز را از جمله مشکلات سنندج اعلام کرد و افزود: انتظار معجزه از بنده نباید وجود داشته باشد، برای مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز و حل مشکل دست‌فروشی برنامه‌ریزی خوبی کرده‌ام البته نیامده‌ام با دست‌فروشان با روش سخت مقابله کنم.

وی با اشاره به اینکه همواره ثابت کرده‌ام که اهل تعامل هستم اظهار کرد: برای تقابل نیامده‌ام، آمده‌ام شهردار همه مردم سنندج باشم و رعایت قانون فصل‌الخطاب من در پیشبرد امور خواهد بود.

شهردار سنندج با یادآوری فعالیت خود در اداره کل دفتر فنی استانداری و به تبع آن اشراف بر مشکلات شهر سنندج با صراحت اعلام کرد آگاهانه به عرصه آمده و در پایان هم گفت: «من می‌توانم»؛ صیدی اگرچه تلاش کرد کمتر وعده بدهد ولی با همین اظهارات هم، انتظارات ناظران امور شهر را از خود بالا برد؛ سنندج در حوزه شهری مشکلات فراوانی دارد و صیدی روزهای سختی پیش رو دارد.

اما آخرین سخنران جلسه هم کسی نبود جز استاندار کردستان؛ «بهمن مرادنیا» در این جلسه هم کوتاه سخن گفت؛ در باب سخنان وی تنها به ذکر دو نکته بسنده می‌کنیم، نخست توصیه استاندار به همه شهرداران استان و دوم دستوری که وی داد و «صیدی» را بیش از سایر حضار به وجد آورد!

استاندار کردستان با ابراز نارضایتی از عدم پرداخت 3 ماه حقوق کارگران شهرداری سنندج تأکید کرد: نباید این قشر زحمتکش در تنگنا باشند و توصیه من به همه شهرداران استان این است که پرداخت حقوق ماهیانه به کارگران شهرداری در اولویت باشد.

وی به بدهی برخی دستگاه‌های اجرایی به شهرداری سنندج اشاره کرد و خطاب به رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گفت: دستگاه‌های اجرایی اگر به شهرداری بدهی دارند، آن را با اولویت پرداخت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار