دکتر علی اکبر جعفری دبیر کمیته علمی همایش
این دبیرخانه دایمی فرصت خوبی برای اساتید دانشگاه مازندران فراهم خواهد کرد که با شبکه سازی و پیوند فرهنگی و علمی - آموزشی این دانشگاه با سایر دانشگاه های معتبر منطقه خاورمیانه، شبه قاره هند، آسیای مرکزی - قفقاز، جنوب شرق آسیا، گروه D8، سازمان اکو، موجب ارتقای منافع دانشگاه مازندران شوند
کد خبر: ۵۲۷۳۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲ 21 November 2017
به گزارش تابناک مازندران، بر اساس مکاتبه ریاست مرکز مطالعات فرهنگی بین المللی و دبیر اجلاس گفت و گوهای فرهنگی بین المللی آسیایی با ریاست دانشگاه مازندران و اعلام معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، اولین نشست نمایندگان دانشگاه مازندران با مقامات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تاریخ 26 مهرماه 1396 در تهران با حضور جناب آقای دکتر فاطمی، جناب آقای دکتر راسخی و اینجانب، برگزار شد.
 
  بر اساس این گزارش، به همین منظور، گفت و گویی را در همین راستا با دکتر علی اکبر جعفری دبیر کمیته علمی همایش گفت و گوهای فرهنگی ایران و آسیای مرکزی، قفقاز و ترکیه داشته و این دکتر به بیان محورها و نحوه برگزاری این همایش بزرگ بین المللی پرداخت.
 
دکتر جعفری اظهار داشت : در این جلسه پس از مذاکرات و تبیین موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک دانشگاه مازندران، اهمیت این دانشگاه به دلیل هم جواری با دولت - ملت های منطقه آسیای مرکزی و قفقاز و دولت های ساحلی دریای خزر، مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، ظرفیت های بالای این دانشگاه، دانشکده های مختلف و رشته گرایش های متنوع از جمله رشته روابط بین الملل و نیز پژوهشکده مطالعات خزر، مورد بحث قرار گرفت.
 
در پایان این نشست، تفاهم نامه ای میان سازمان فرهنگ و مطالعات اسلامی با دانشگاه مازندران منعقد شد. در این نشست تصمیم گرفته شد «دبیرخانه دایمی کمیسیون گفت و گوهای فرهنگی ایران و آسیای مرکزی، قفقاز و ترکیه» به دانشگاه مازندران واگذار شود. گرچه برخی از دانشگاه ها و مراکز معتبر کشور خواستار دریافت امتیاز این دبیرخانه دایمی بودند، ولی در نهایت این امتیاز مهم به دانشگاه مازندران اختصاص یافت. این دبیرخانه دایمی فرصت خوبی برای اساتید دانشگاه مازندران فراهم خواهد کرد که با شبکه سازی و پیوند فرهنگی و علمی - آموزشی این دانشگاه با سایر دانشگاه های معتبر منطقه خاورمیانه، شبه قاره هند، آسیای مرکزی - قفقاز، جنوب شرق آسیا، گروه D8، سازمان اکو، موجب ارتقای منافع دانشگاه مازندران شوند.

     وی در مورد مکان های برگزاری این همایش در کشور و این که چه کمیسیون هایی برای آن تعریف شده است، گفت:
 
مراسم افتتاحیه در حسینیه الزهراء سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار و سپس کمیسیون ها در سطح کشور به ترتیب زیر تشکیل می گردد:

•  کمیسیون گفت و گوهای فرهنگی ایران و شرق و جنوب شرق آسیا(منطقه خاورمیانه)، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران
•  کمیسیون گفت و گوهای فرهنگی ایران، آسیای میانه، قفقاز و ترکیه، دانشگاه مازندران

•  کمیسیون گفت و گوهای فرهنگی روسای مراکز دانشنامه و مراکز دایره المعارف آسیایی، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی
•  کمیسیون گفت و گوهای فرهنگی D8، دانشگاه همدان

•  کمیسیون گفت و گوهای فرهنگی ایران و شبه قاره، در دانشگاه فردوسی مشهد.
همچنین مراسم اختتامیه این همایش در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.
 
ضمنا در این همایش حدود 100 نفر از پژوهشگران و مقامات داخلی و خارجی حضور خواهند یافت. حدود20 تا 25 نفر از پژوهشگران خارجی از کشورها و مناطق مختلف از جمله قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان، نخجوان، ارمنستان، قرقیزستان، ترکیه، گرجستان، ازبکستان و ارمنستان شرکت خواهند کرد.  
  
همچنین با همکاری جمعی همه معاونت ها، مدیریت ها و اساتید دانشگاه مازندران تلاش خواهیم کرد همایش مطلوبی را برگزار کنیم. در این همایش ارایه مقالات صرفاً به صورت سخنرانی رسمی نیست بلکه تمرکز بر پنل های مختلف که به صورت گفت و گوهای متقابل و صمیمانه میان پژوهشگران ایرانی و خارجی صورت خواهد گرفت. در این همایش تلاش خواهیم کرد بر اشتراک های فرهنگی، تاریخی، ارزشی و ژئوپلیتیک فرهنگی میان ایران و دولت - ملت های آسیای مرکزی و قفقاز متمرکز شویم. گفت و گوها در همایش به ویژه در پنل ها با ترجمه هم زمان به زبان های فارسی، انگلیسی و روسی، صورت خواهد گرفت.

      همچنین با همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران جناب آقای دکتر فاطمی، مدیر پژوهشی جناب آقای دکتر راسخی و نیز با حمایت ریاست دانشگاه جناب آقای دکتر میرنیا و سایر معاونت ها، اساتید، مدیران و سایر همکاران دانشگاه، حدود 70 کارگروه تعریف شده است که تاکنون همکاری خوبی با ما داشته اند. برای برگزاری مطلوب این همایش در مراحل بعدی انتظار بیشتری داریم.
 
دکتر جعفری در پایان اظهار کرد:  تاکنون جلسات مختلفی برای برگزاری مطلوب این همایش در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه مازندران تشکیل شده است. همچنین برای دریافت مقالات علاوه بر اطلاع رسانی عمومی و سامانه همایش با بسیاری از اساتید مرتبط با موضوع همایش از دانشگاه ها و مراکز علمی کشور مذاکره صورت گرفته است.
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار