5 سال وقفه در پروژه فاضلاب شهری در مهد تمدن عیلامیان، هم چهره شهر را کریه کرده و هم مشکلات زیادی برای شهروندان شوش به دنبال داشته است.
کد خبر: ۵۲۷۳۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹ 21 November 2017
صدای بیل رفتگران از ته جوی‌های روباز خیابان‌های باریک شوش به گوش می‌رسد و بویی متعفن، مسیر عابران پیاده را به سمت دیگر کج می‌کند.

دفع فاضلاب و آب‌های سطحی در شوش همچنان به شکل سنتی و توسط کارگران شهرداری انجام شده و فضای منطقه را هر از چند گاهی اینگونه کریه و آلوده می‌کند!

کار به جایی کشید که اولین بارندگی فصل پاییز سال جاری در نبود شبکه فاضلاب شهری، با آب گرفتگی معابر عمومی، خیابان‌ها، کندی عبور و مرور و تردد در شوش همراه بود؛ به نظر می‌رسد که جوی‌های کنار برخی خیابان‌های سطح شهر در هدایت آب‌های سطحی حتی از گذشته نیز عقیم‌تر هستند.

*پیامدهای نبود سیستم فاضلاب شهری

«عماد» یکی از شهروندان شوشی در این ارتباط به خبرنگار فارس می‌گوید: مدیریت شهری باید نسبت به حل این معضل اقدام کند؛ وی ادامه می‌دهد: ما با بارش باران شاهد آب‌گرفتگی و تجمع حیوانات موذی و گاها سگ‌های ولگرد در مناطقی از شهر مثل منطقه 10هستیم.

این شهروند ادامه می‌دهد: همچنین با فروکش کردن آب ناشی از بارندگی، رسوب گل‌ولای و لجن، ضمن مسدود کردن مسیر مجاری، با ایجاد بوی بد باعث ایجاد مزاحمت برای شهروندان می‌شود و سلامت آنها را تهدید می‌کند.

این در حالی است که عملیات اجرایی پروژه احداث فاضلاب شهری شوش در سال ۹۲ پس از کش و قوس فراوان آغاز شد اما این پروژه به دلیل پراکندگی انجام کار و مدیریت غیرکارشناسی، در هیچ نقطه‌ای از این شهر تکمیل نشد تا در ادامه با کاهش اعتبارات، نیمه‌تمام باقی بماند!

5 سال وقفه در پروژه فاضلاب شهری در مهد تمدن عیلامیان، هم چهره شهر را کریه کرده و هم مشکلات زیادی برای شهروندان شوش به دنبال داشته است.

رئیس اداره آبفای شوش در ارتباط با نیمه‌تمام ماندن پروژه فاضلاب این شهر به خبرنگار فارس می‌گوید: ۲۵ کیلومتر شبکه معادل ۲۷ درصد کل شبکه شهری، ۳۰ هزار متر انشعابات معادل ۲۰ درصد و 7/4 کیلومتر خطوط انتقال، معادل 50 درصد از کل این پروژه به انجام رسیده است.

این در حالی است که اجرای ناقص پروژه فاضلاب شهری در برخی مناطق شهر شوش با توجه به پیش‌بینی نکردن محل دفع فاضلاب، مردم را با مشکلات و چالش‌هایی جدی مواجه کرده است؛ شیوع بیماری سالک از جمله این مشکلات در سال‌های اخیر بوده است.

همچنین پس از حدود ۵ سال از عمر این پروژه ناتمام، برخی نقاط شبکه دچار فرسودگی و تخریب شده‌اند و احتمالا در از سرگیری این پروژه ماهیت کاربردی خود را از دست بدهند!

از طرف دیگر با وجود اینکه عادل حرباوی رئیس اداره آبفای شوش از اجرای عملیات این پروژه در نیمه اول سال 96 خبر داده بود اما این اتفاق هرگز محقق نشد.

*از سرگیری پروژه فاضلاب شهری پس از 5 سال وقفه

اما پس از کش و قوس فراوان به نظر می‌رسد که مقدمات از سرگیری این پروژه انجام شده است؛ حرباوی در این ارتباط به خبرنگار فارس می‌گوید: پروژه نیمه تمام فاضلاب شوش به عنوان یکی از معضلات حاد شوش از مطالبات مردم است که اعتبار آن با پیگیری‌های نماینده مردم شوش مصوب شد.

وی بیان می‌کند: اعتباری معادل 20میلیارد تومان با احتمال افزایش اعتبار تا 25میلیارد تومان به تصویب رسیده و پروژه در حال حاضر در مرحله مناقصه و انتخاب پیمانکار قرار گرفته است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شوش زمان آغاز این پروژه را یک ماه دیگر عنوان می‌کند و می‌افزاید: ظرف یک ماه دیگر پیمانکار این پروژه انتخاب و پس از تجهیز کارگاه، پروژه فاضلاب شوش در شرق جاده ترانزیت از سر گرفته می‌شود.

حرباوی یادآور می‌شود: پروژه فاضلاب شوش یک پروژه تکمیلی است و در شرق جاده شهر شوش در منازل مسکن مهر که با مشکل حاد فاضلاب روبه رو است آغاز خواهد شد و به طور کامل تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

*فاضلاب به شاوور می‌ریزد

این در حالی است که فعالان محیط زیست معتقدند که ضعف مدیریت در ساماندهی پسماندها و فاضلاب شهری در شوش، می‌تواند فاجعه‌ای زیست محیطی را درپی داشته باشد.

فاضلاب شهری شوش در نبود شبکه و زیرساخت لازم، به رودخانه شاوور ریخته می‌شود و باعث آلودگی آن می شود.

نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار فارس می‌گوید: دفع بهداشتی و اصولی فاضلاب، یکی از خواسته‌ها و مطالبات اصلی مردم شوش است.

وی ادامه می‌دهد: برای تحقق این مطالبه، با پیگیری‌های صورت گرفته و همکاری شرکت آب و فاضلاب استان، اعتباراتی برای تکمیل پروژه فاضلاب شهری شوش اختصاص داده شد که در این صورت با اجرا و تکمیل این شبکه فاضلاب علاوه بر رفع مشکلات شهروندان، ورود فاضلاب به رودخانه شاوور نیز حذف خواهد شد.

*توسعه شوش در گرو ایجاد زیرساخت‌ها

 5 سال وقفه در پروژه فاضلاب شهری در  مهد تمدن عیلامیان، هم چهره شهر را کریه کرده و هم  مشکلات زیادی برای شهروندان شوش به دنبال داشته است.

تأمین نیازهای اولیه شهری همچون این سیستم فاضلاب به عبارتی، تضمین‌کننده مدنیت و زندگی شهری است؛ این می‌تواند تجربه‌ای مثبت برای شوش جهانی باشد که با ایجاد تأسیسات اولیه موردنیاز و مدیریت مناسب به پویایی اقتصادی و اجتماعی شهر بیندیشد.

در غیر این صورت کالبد شهری شوش از ترکیب و تشکیل فضاها و زیرساخت‌های شهری محروم می‌ماند و بر این اساس نباید انتظار توسعه‌ای به معنای واقعی برای این شهر باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار