هرچند از سوی رسانه‌ها اعلام شد که قرار است از ابتدای آذر ماه قیمت نان ۱۵ درصد افزایش یابد اما اتحادیه نانواهای همدان افزایش قیمت را به ابلاغ رسمی از سوی مراجع قانونی موکول کرده، ضمن آنکه این افزایش قیمت را بی فایده دانسته است.
کد خبر: ۵۲۸۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳ 24 November 2017
هرچند از سوی رسانه‌ها اعلام شد که قرار است از ابتدای آذر ماه قیمت نان ۱۵ درصد افزایش یابد اما اتحادیه نانواهای همدان افزایش قیمت را به ابلاغ رسمی از سوی مراجع قانونی موکول کرده، ضمن آنکه این افزایش قیمت را بی فایده دانسته است.

به گزارش تسنیم، اعلام خبر افزایش قیمت نان از ابتدای آذر ماه سبب شد که برخی از نانوایی‌ها به افزایش قیمت روی بیاورند اما اتحادیه نانوایی‌های همدان از این اقدام جلوگیری و اعلام کرد که هیچ ابلاغیه‌ای مبنی بر افزایش 15 درصدی قیمت  به اتحادیه از مراجع قانونی اعلام نشده است. رئیس اتحادیه نانواهای همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بیان داشت که در حال اطلاع‌رسانی به نانوایی‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت هستیم.

البته یکی دیگر از دلایل عدم علاقه نانوا‌ها برای افزایش قیمت این است که 15 درصد افزایش چندان تفاوتی به حال آنان ندارد و افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها را پس از سه سال جبران نمی‌کند و افزایش قیمت حداقل باید دو برابر عددی باشد که در رسانه‌ها اعلام شده است.

بدون تردید مناقشه جامعه ایرانی بر سر مسئله نان و کیفیت آن یک مسئله قدیمی و طویل مدت است که همچنان نیز ساری و جاری است اما آنچه تغییر کرده این است که بسیاری از مردم حاضر هستند، قیمت بیشتری را بابت نان با کیفیت‌ پرداخت کند و این مسئله را می‌توان در استقبال از نانوا‌هایی آزاد پز مشاهده کرد. اتفاقی که به نظر می‌رسد دولت نیز آن را دنبال می‌کند اما از اجرای ناگهانی آن دوری کرده تا با یک روند منطقی این اتفاق رخ دهد.

بلاتکلیفی برای افزایش قیمت نان

رئیس اتحادیه نانوایی‌های شهرستان همدان در گفت‎و‎گو با تسنیم با بیان اینکه 80 درصد نانوایی دولتی و 20 درصد آزادپز هستند، اظهار کرد: هیچ نامه‌ای از سوی مراجع قانونی برای افزایش قیمت نان و چگونگی آن ابلاغ نشده و نانوایی‌ها بلاتکلیف هستند.

ابوذر گل‌محمدی با اشاره به اینکه تبدیل نانوایی‌ دولتی به خصوصی طبق مصوبه هیأت دولت بلامانع است، افزود: هر نانوایی‌ که از دولت آرد می‌گیرد می‌تواند درخواست داده و با قطع شدن سهمیه دولت و تأمین آراد آزاد  به صورت آزاد پخت کند.

وی با بیان اینکه امروز هیچ نوع افزایش قیمتی مشخص نیست، تصریح کرد: امروز برخی از نانوایی‌ها با اتکا به خبر پخش شده از رسانه ملی اقدام به افزایش قیمت کردند که ما نیز با اطلاع رسانی لازم اعلام کردیم تا اتحادیه و کارگروه آرد و نان ابلاغ نکرده هیچ گونه افزایش قیمتی نباید رخ دهد.

رئیس اتحادیه نانوایی‌هایی همدان در ادامه با اشاره به اینکه افزایش قیمت یک مسکن کوتاه مدت است، ادامه داد: افزایش 15 درصدی قیمت نان، هزینه گاز نانوا‌یی‌ها را نیز تأمین نمی‌کند.

گل‌محمدی با اشاره به اینکه هزینه گاز و بیمه افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت نان که از مردم دریافت می‌شود باید بابت هزینه گاز و بیمه کارکنان نانوایی‌ها پرداخت شود و برای صاحبان نانوایی‌ها سودی ندارد.

وی تأکید کرد: این افزایش قیمت هیچ معجزه‌ای را میسر نمی‌کند و قرار نیست با آن کیفیت نان افزایش یابد.

رئیس اتحادیه نانوایی‌های همدان با بیان اینکه اگر قرار باشد کیفیت نان افزایش یابد باید 50 درصد قیمت نان افزایش یابد، اظهار کرد: سه سال است که قیمت نان افزایش پیدا نکرده است.

گل‌محمدی با اشاره به اینکه قیمت گاز برای نانوا در سال 93 روزانه 7 هزار تومان بوده و امروز به 23 هزار تومان رسیده است، افزود: هزینه بیمه کارکنان نانوایی‌ها در سال 93 ماهانه 90 هزار تومان بوده امروز به 180 هزار تومان رسیده در حالی که قیمت نان ثابت بوده است.

وی با بیان اینکه دولت برای اینکه هزینه گاز و بیمه خود را دریافت کند، قیمت نان را افزایش داده است، تصریح کرد: برای هر نانوایی در استان همدان بیمه تأمین اجتماعی 50 تا 60 میلیون تومان بدهی ایجاد کرده تا به عنوان مشاغل سخت و زیان آور شناخته شود.

 رئیس اتحادیه نانواهای همدان با اشاره به اینکه یک نانوایی که 80 میلیون تومان قیمت آن است، به تأمین اجتماعی 37 میلیون تومان بدهکار است، ادامه داد: این افزایش قیمت به نفع دولت است.

گل‌محمدی با بیان اینکه نان در سبد خانوار 2.5 درصد تأثیر دارد، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت نان در سبد خانوار تأثیر چندانی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید در حوزه افزایش کیفیت نان واقع بین بود، تأکید کرد: در ایران مشکل آرد و نان تا زمانی که آزاد نشود، برطرف نخواهد شد و کیفیت نان افزایش نمی‌یابد.

افزایش 15 درصدی دردی را دوا نمی‌کند

یک نانوا در گفت‌و‌گو با تسنیم با بیان اینکه هنوز افزایش قیمت نان اجرایی نشده، گفت: اتحادیه به این دلیل با افزایش قیمت نان مخالفت کرده که قرار است قیمت آرد نیز افزایش پیدا کند.

مصطفی بختیاری با اشاره به اینکه پرسنل مجرب و طی کردن پروسه به عمل آمدن خمیر نیزدر کیفیت نان موثر است، اظهار کرد: مهمترین عامل تأثیر گذار بر کیفیت نان نوع آرد و قیمت آن است و باید برای نانوا توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی تأکید کرد: افزایش 15 درصدی نان هیچ نفعی برای نانوا ندارد و متأسفانه در جامعه نیز این تلقی به وجود می‌آید که نانوایی قیمت را افزایش داده است.

افزایش قیمت؛ حداقل 30 درصد

 نانوایی دیگر نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم با بیان اینکه مشخص نیست افزایش 15 درصدی نان در چه زمانی اعمال شود، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت نان سنگک 550 تومان است که افزایش 15 درصدی تأثیر چندانی ندارد.

محمدرضا احمدی با اشاره به اینکه 15 درصد پس از سه سال، بی معنا است، افزود: حداقل باید قیمت نان 30 تا 40 درصد افزایش یابد تا حداقل این سه ساله را جبران کند.

وی افزود: در نخستین سال گرانی قیمت نان هزینه گاز در هر ماه حدود 180 هزار تومان بود اما امروز به 400 تا 450 هزار تومان رسیده استف در حالی که قیمت نان ثابت بوده است.

این نانوا با بیان اینکه مهمترین مسئله در کیفیت نان، نوع آرد آن است، تصریح کرد: در حال حاضر از نظر مهارت در نانوایی‌ها مشکل خاصی وجود ندارد و همه افراد از تخصص لازم برخوردار هستند، بنابراین برای افزایش کیفیت تنها به نوع و کیفیت آرد متکی هستیم.

احمدی با بیان اینکه آرد را دولت در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌دهد، ادامه داد: من حدود 26 سال است که در نانوایی مشغول به کار هستم و آرد و گندم مهمترین عامل تأثیر گذار در کیفیت نان است.

وی با اشاره به اینکه کیفیت آرد نانوایی‌های آزاد پز بهتر از دولتی است، خاطرنشان کرد: اگر مردم از نان آزاد پز استقبال کنند، روی آوردن به آن بهتر است.

این نانوا با تأکید بر اینکه اگر افزایش 15 درصدی نان اعمال نشود، بهتر است، گفت: سه سال پیش شاطر همین دستمزد را می‌گرفت که امروز نیز دریافت می‌کند و هیچ تغییری رخ نداده است.

احمدی با بیان اینکه برای سختی کار برای بیمه باید توسط خود کارگر نانوایی پرداخت شود، اظهار کرد: صاحب کار توان پرداخت افزایش بیمه را ندارد و باید کارگر خود پرداخت کند و یا 30 تمام را کار کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار