استاندار خراسان رضوی گفت: شهرداری مشهد در 7 ماهه سال جاری سهم نیم درصدی کتابخانه‌های این کلانشهر را در مقایسه با سال گذشته 400 درصد افزایش داد.
کد خبر: ۵۳۰۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹ 26 November 2017
به گزارش تابناک : علیرضا رشیدیان شامگاه گذشته در شورای اداری استان که در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه برای برگزاری باشکوه هفته وحدت بیش از 100 برنامه فرهنگی تدارک دیده شده است، اظهار داشت: امسال شهادت امام حسن عسکری (ع) برای اولین بار این مناسبت تعطیل شده، امیدوارم در این مراسم از فرهنگ احیای معارف اهل بیت (ع) استفاده کنیم.

وی با تبریک پیروزی جنبش مقاومت بر شجره خبیثه داعش، گفت: این پیروزی به معنای اتمام کار توطئه و فتنه داعش نیست و باید نسبت به ظهور و بروز تهدیدات جدید و مشابه آن در سرزمین‌های دیگر و خصوصا مناطق شرقی کشور هوشیار باشیم.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: آنچه که در نماز جمعه مصر رخ داد، نشان می‌دهد صهیونیست‌ها و شرایطی که آنها تحمیل می‌کنند، زمینه‌ساز بروز و ظهور قدرت‌گیری تروریستهای تحت حمایت آنها می‌شود.

رشیدیان با تشکر از  فعالیت تمامی دستگاه‌ها برای برگزاری مراسم عزاداری دهه آخر صفر، گفت: این مراسم بدون هیچ تهدید امنیتی برگزار شد و حتی تصادف منجر به فوت در جاده‌ها نداشتیم.

وی با اشاره به حضور گسترده مردم در اربعین و دهه آخر صفر، متذکر شد: همراهی مذاهب مختلف یک شاخصه خاصی به این حرکت داده است که اسلام راستین، دین الهی و تعاملات برپایی محبت و انسان دوستی را به نمایش گذاشت.

استاندار خراسان رضوی با تسلیت جان باختن برخی از هموطنان در زلزله کرمانشاه، ادامه داد: در این فاجعه نمایشی از اتحاد و همدلی و مهربانی و همنوع‌دوستی از همه قومیت‌ها و مذاهب تشکیل شد و مردم استان ما هم در کنار مهمان‌نوازی مهمانان آخر صفر، کمک‌هایی به این مناطق ارسال کردند.

رشیدیان با بیان اینکه زلزله کرمانشاه تلنگری برای اقدامات پیشگیرانه باید باشد، تأکید کرد: فرمانداران و دهیاران باید بحث استحکام بخشی به ساختمان‌ها و تسهیلاتی که برای استحکام بخشی تعلق گرفته است را توجیه و توصیه کنند.

وی تصریح کرد: باید در مواجهه با سیل نیز خود را آماده کنیم، چراکه بیش از 35 درصد اراضی استان خراسان جنوبی تحت تأثیر سیل‌های احتمالی می‌تواند قرار بگیرد و باید اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهیم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اقدامات انجام شده در مناطق زلزله‌زده، یادآور شد: از یک هزار و 736 خانه‌ای که قرار بود بازسازی شود، یک هزار و 705 واحد سقف خورده است و امیدوارم قبل از شروع فصل سرما این مسکن‌ها واگذار شود.

وی با بیان اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی به صورت ویژه به استانداری محول شده است، گفت: معاونت اجتماعی و سیاسی 15 تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف امضا کرده است و امیدوارم با اقدامات به موقع شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم، چنانکه امسال شاهد کاهش نرخ طلاق در استان بودیم و از رتبه اول کشوری به رتبه هشتم تقلیل کردیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه طی 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه 13 درصد کاهش طلاق داشته‌ایم، تصریح کرد: در بحث ازدواج نیز با همکاری بانک‌ها در هفت ماهه امسال، 78 هزار تسهیلات ازدواج پرداخت شده که معادل کل سال گذشته بوده است.

رشیدیان با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از جوانان و زنان در حوزه‌های اجرایی، افزود: نگاه ما در انتصابات تبلیغاتی و ظاهری نیست و باید ظرفیت به کارگیری جوانان و بانوان را فراهم کرده، از ظرفیت‌های مجامع مشورتی جوانان و بانوان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه برای توسعه و توانمندسازی روستاها بیش از 134 طرح روستایی اقتصادی معرفی شده است، گفت: تاکنون 37 طرح موفق شدند تسهیلات طرح خود را دریافت کنند و امیدوارم طرح های اقتصادی در روستاها زیاد شود.

استاندار  خراسان رضوی با اشاره به طرح روستای پاک، گفت: روستاهای عاری از بیکاری، بی‌سوادی، طلاق و اعتیاد روستاهای پاک معرفی می‌شوند که تاکنون 65 روستای پاک از اعتیاد معرفی شده است.

رشیدیان با اشاره به نامگذاری امسال، افزود: استان ما 300 هزار جوان بیکار دارد و امسال برای ایجاد اشتغال 160 هزار نفر برنامه‌ریزی کردیم که تقسیم دستگاهی و جغرافیایی صورت گرفته است و همه دستگاه‌ها باید نسبت به این هدف‌گذاری فعالانه پیگیری کنند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه پژوهش در خراسان رضوی، ادامه داد: نمایشگاه امسال از حالت موردی و پراکنده خارج شده و مجامع دانشگاهی آن را برگزار می‌کنند، باید سعی کنیم بخش خصوصی و دولتی با حضور خود برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های جدید و پژوهشگران برای رفع مشکلات اجرایی استفاده کنند.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه شعار سال خانواده کتاب‌خوان بوده است، گفت: امیدوارم با تلاشی که همه دستگاه‌های فرهنگی نهادهای عمومی و خانواده‌ها انجام می‌دهند بتوانیم شعار را در این استان که منتسب به عالم آل محمد (ص) است، محقق کنیم.

رشیدیان با تشکر از تمامی افرادی که در زنجیره تولید، توزیع و گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی تلاش کردند، متذکر شد: شهرداری مشهد در7 ماهه سال جاری سهم نیم درصدی کتابخانه‌های این کلانشهر را در مقایسه با سال گذشته 400 درصد افزایش داد، امری که نشان‌دهنده قانون‌پذیری شهرداری مشهد و نیز توجه به موضوع کتاب و کتاب‌خوانی است.

وی ادامه داد: بدون‌شک برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه به عنوان مبنای رشد هر کشور و جامعه‌ای ضرورت دارد تا زنجیره آن از ناشر و نویسنده تا کتابخانه‌ها را گسترش دهیم.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: در سال جاری تلاش بسیار خوبی از سوی نویسندگان و مترجمان انجام شده است و براساس آمارها سالانه 4 هزار عنوان کتاب با تیراژی بالغ بر 8 میلیون نسخه چاپ و روانه بازار نشر شده، میانگین آن یک هزار و 500 نسخه برای هر عنوان بوده که به نسبت دیگر استان‌ها قابل قبول است.

رشیدیان با بیان اینکه 400 ناشر با وجود مشکلات فضای نشر به فعالیت می‌پردازند، گفت: در استان 207 کتابخانه عمومی دایر است و بیش از 400 کتابفروشی فعال داریم اما از فعالان بخش خصوصی و نهادها تقاضا می‌کنم برای گسترش کتابخانه‌ها در جای جای این استان پهناور مشارکت کنند.

وی افزود: براساس آخرین آماری که از سرانه مطالعه در کشور در اختیار داریم، شاهد افزایش آن  از 10 دقیقه به 18 دقیقه هستیم که این مقدار اگر چه همچنان مایه افتخار نیست، اما دست‌کم حاکی از رشد خوبی است.

استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: از جمله اقدامات معاونت اجتماعی برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی می‌توان به برگزاری بالغ بر 200 نشست کتاب‌خوانی برای حدود 2هزار عنوان کتاب اشاره کرد.

رشیدیان خاطرنشان کرد: نمایشگاه کتاب در سال جاری به صورت بین‌المللی با مشارکت ناشران جهان اسلام و در راستای برنامه‌های مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزار می‌شود که تقاضا داریم نهادها، دستگاه‌ها و شهروندان حضور فعالی داشته باشند و از ظرفیت‌ها و دستاوردهای فرهنگی آن بهره ببرند.



منبع : فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار