رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نپرداختن به اقدامات پس از بحران در کشور را آسیب‌زا دانست و گفت: پهنه‌های خطر پذیر در مشهد باید مشخص شود.
کد خبر: ۵۳۰۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰ 27 November 2017
به گزارش تابناک : محمدهادی مهدی‌نیا درباره اقدامات لازم در هنگام وقوع بحران در کشور با انتقاد از برجسته‌سازی مسائل ایمنی پس از وقوع هر بحران اظهار کرد: در هر وقوع حادثه‌ای طبیعی در کشور، اخبار مربوط به آن در راس همه خبرها قرار می‌گیرد اما اصل مدیریت بحران بر پیشگیری از وقوع حادثه استوار است. 
وی ادامه داد: مدیریت بحران تاکید می‌کند مسائل مربوط به ایمنی پیش از وقوع بحران باید در دستور کار مدیران، جامعه و حتی خبرنگاران قرار گیرد و نباید با گذشت مدت زمانی از حادثه آن را رها کرد. 
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس سه وضعیت قبل، حین و بعد از بحران را جزو گام‌های مدیریت بحران عنوان کرد و افزود: ما مردمی با عواطف انسانی بسیار قوی هستیم لذا بیشتر بر اقدامات حین بحران توجه داریم و مرحله با اهمیت بعد از بحران که دوره پیشگیری بحران بعدی نیز محسوب می‌شود را رها می‌کنیم.
مهدی‌نیا رعایت استانداردها و مقررات ملی ساختمان و تهیه نقشه‌های خطرپذیری شهری را نمونه‌ای از اقدامات پیشگیری‌کننده نام برد و اظهار کرد: دفتر مخاطرات بحران سازمان ملل در نشست‌های بین‌المللی بر برنامه‌ریزی برای پیشگیری از وقوع بحران توسط دولت‌ها تاکید کرده است، لذا برنامه‌ریزی به منظور کنترل در ساخت کاربری‌های حساس شهری نظیر بیمارستان‌ها و یا ساختمان‌هایی با تراکم جمعیت بالا باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه کشور ایران در محدوده زلزله خیز آلپ–هیمالیا قرار دارد، اشاره‌ای به زلزله‌های مخرب تاریخ ایران داشت و گفت: ایران جزو 10 کشور آسیب‌پذیر و زلزله خیز در دنیاست و زلزله‌های مخرب طبس، رودبار منجیل، بم، ورزقان و زلزله اخیر کرمانشاه و زلزله‌های متعدد بدون ضررهای مالی و انسانی که در طول سال در نقاط مختلف کشور ثبت می‌شود موید این مطلب است که آمادگی در مقابل دو مخاطره زلزله و سیل باید جزو اولویت‌های مدیران بحران کشور باشد.
وی با ابراز امیدواری، در اهمیت بخشی به مسئله مدیریت بحران در چند سال اخیر در کشور اظهار کرد: سازمان مدیریت بحران در سطح ملی تاسیس شده است و شهرداری‌های کلان‌شهرها هم مدیریت‌ها و سازمان‌هایی به منظور متولی‌گری این امر خطیر ایجاد کرده‌اند.
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی، آموزش به شهروندان را پایه اصلی پیشگیری از وقوع بحران معرفی کرد و ادامه داد: تربیت گروه‌های نجات داوطلبانه از میان مردم و عملکرد آن‌ها بلافاصله بعد از وقوع بحران می‌تواند مقدار ضررهای مالی و جانی را کاهش دهد. 
مهدی‌نیا اقدامات صورت گرفته در زمینه پیشگیری از بحران را کافی ندانست و گفت: با توجه به آنکه ما جزو 10 کشور اول زلزله‌خیز جهان هستیم، بنابراین در اجرای اقدامات پشیگیرانه نیز می‌بایست جزو 10 کشور اول باشیم، اما حجم کاری که تاکنون انجام شده متناسب با سطح خطراتی که کشور را تهدید می‌کند، نبوده است.
وی اشاره‌ای به تجربه خوب تهران در طراحی اقدامات پیشگیرانه داشت و ادامه داد: شرکت ژاپنی جایکا در سال 77 پهنه‌های خطر پذیری شهر تهران را مشخص کرد و برای آن سناریوهای محتمل زلزله و اتفاقات بعد آن را تدوین کرد، اما متاسفانه در شهر مشهد با توجه به جمعیت زیاد شهر و زائرپذیری آن اقداماتی از این دست انجام نشده است و شهر مشهد نیز نیازمند تعیین نقشه خطر پذیری و تدوین برنامه‌های مدون متناسب با گسل‌ها و زلزله‌های احتمالی و نحوه برخورد مدیریت شهری با بحران است.





منبع : شهرفردا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار