جوادی حصار معتقد است شواهد و قرائن حاکی از این است که این کارگروه برای تلطیف فضا تشکیل می‌شود. بنابراین فعلا نباید به تشکیل این کارگروه با این دیده نگاه کرد که قانون در حال دور زدن است. اگر چنین نگاهی داشته باشیم قدمی به جلو برداشته نخواهد شد. آنچه که شهروندان مشهد استشمام می‌کنند این است که بعد از اتفاقات اخیر مثل روی کار آمدن شورای شهر و شهردار جدید، بعضی دستگاه‌ها در برابر مطالبات فرهنگی مثل برگزاری کنسرت در حال رسیدن به یک بازنگری هستند. بنابراین از تشکیل کارگروه برای برگزاری کنسرت باید استقبال کرد. بنابراین فعلا باید منتظر ماند دید که این کارگروه در بررسی‌های خود به چه جمع‌بندی می‌رسد.
کد خبر: ۵۳۰۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 27 November 2017
به گزارش تابناک : برگزاری کنسرت موضوعی فرهنگی است و سر و کار اصلی‌اش با وزارت فرهنگ و ارشاد است. اما همین موضوع چند سالی است که رگه‌هایی از سیاست پیدا کرده است. ورود سیاست به مساله کنسرت را آنجا می توان یافت که آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد با برگزاری هر گونه کنسرت حتی کنسرت موسیقی سنتی در مشهد مخالفت می‌کند. امام جمعه مشهد معتقد است این شهر حریم بارگاه امام هشتم (ع) محسوب می‌شود و برگزاری مراسم کنسرت اهانتی به این حریم است. این موضع‌گیری به همراه واکنش هایی آن از سوی بعضی از سیاسیون مثل نمایندگان مجلس پای سیاست را به میان آورده است. علاوه بر این فعالان عرصه فرهنگ از دولت بارها خواسته‌اند نسبت به حل این مقوله فرهنگی در مرکز خراسان رضوی اقدام کند و در حالی که قانون حق برگزاری کنسرت در هیچ شهری را منع نکرده است مر قانون به اجرا در آید.  
 
اجرای کنسرت زنده برای 70هزار نفر در میتینگ روحانی 
چنین مطالبه‌ای از دولت در حالی صورت گرفته که در چهار سال ابتدایی دولت حسن روحانی، بخشی از فعالان سیاسی مشهد از رئیس جمهور درخواست تغییر استاندار خراسان رضوی را داشتند. این درخواست که بیشتر از سوی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شد به این خاطر بوده است که استانداری نماینده دولت در استانهاست و استاندار خراسان رضوی توان اجرای برنامه‌ها و دفاع از وعده‌های دولت را نداشته است. در ایام مبارزات انتخاباتی اما قبح برگزاری کنسرت در مشهد شکسته شد. برگزار کنندگان میتینگ حسن روحانی در مشهد از اجرای زنده سالار عقیلی و  حجت اشرف زاده پیش از سخنرانی روحانی خبر دادند. همایشی که جمعیت آن حدود 70 هزار نفر تخمین زده می‌شود. هرچند پای حجت اشرف‌زاده به این مراسم نرسید اما سالار عقیلی خواننده موسیقی سنتی برای هزاران نفر آواز خواند. این موضوع خود نشان دهنده نگاه حسن روحانی به برگزاری کنسرت در مشهد بود.  
 

 یک بدعت فرهنگی دیگر در مشهد / مگر برگزاری قانونی کنسرت کارگروه می خواهد؟
بعد از انتخابات از کنسرت خبری نیست 
اما حالا که بیش از 6 ماه از انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن مجدد حسن روحانی می‌گذرد، نه تنها خبری از برگزاری کنسرت در مشهد نیست، بلکه مرداد ماه بود که حتی کنسرت شهرام ناظری، در قوچان نیز به دستور دادستانی لغو شد و باعث شد این خواننده سنتی بر اثر فشار و خستگی راهی بیمارستان شود. اخیرا محمدرحیم نوروزیان، فرماندار مشهد گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا در ارتباط با موضوع کنسرت داشته است. نوروزیان در بخشی از سخنانش مطلبی بیان کرده که به نظر می‌رسد تصدیق کننده آن دسته از فعالان سیاسی مشهد است که معتقدند استانداری نتوانسته نگاه حسن روحانی را در خراسان رضوی حاکم کند. فرماندار مشهد پیگیری برای موضوع کنسرت را عجیب دانسته و گفته: جالب است که همه رسانه‌ها پیگیر مسئله کنسرت‌ها هستند که برایم غیرمترقبه و غیرمنتظره است؛ سوال این است که آیا همه مشکلات مشهد مرتفع شده و تنها مشکل این شهر برگزاری کنسرت است؟ 
 
مگر برگزاری قانونی کنسرت کارگروه می‌خواهد؟ 
فارغ از همسویی نگاه دولت و نماینده آن در مشهد، نوروزیان از اتفاق دیگری خبر می‌دهد. فرماندار مشهد از تشکیل کارگروهی برای تعیین‌تکلیف برگزاری کنسرت‌ در مشهد در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی خبر داده است. به گفته فرماندار مشهد، اخیراً به پیشنهاد امام جمعه این شهر، مسئله برگزاری کنسرت‌های موسیقی در مشهد در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح و مقرر شده که گروهی از صاحب‌نظران دانشگاه، حوزه و دیگر محیط‌های فرهنگی از طریق شورای فرهنگ عمومی نظرات و پیشنهادات خود را در این رابطه مطرح کنند و خروجی آن در شورای فرهنگ عمومی مورد بررسی قرار گرفته و درباره آن تصمیم‌گیری شود.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که درخواست برگزاری کنسرت در هر شهری قانونی است و هیچ شهری برای برگزاری کنسرت کارگروه مجزا از مجاری قانونی ندارد. مضاف بر این مشخص نیست که تشکیل این کارگروه به معنای بستن پرونده کنسرت در مشهد باشد. ضمن آنکه اگر قرار است مشهد رنگ کنسرت به خود ببیند مشخص نیست که چه سبک کنسرتی برگزار خواهد شد و چه سبک کنسرت‌هایی و کدام خوانندگان اجازه اجرا در مشهد را نخواهند داشت. در این میان سوالی هم پیش روی دولت روحانی قرار دارد. آیا تشکیل کارگروهی مجزا از وزارت ارشاد برای برگزاری کنسرت در مشهد در راستای مسیری است که دولت دوم روحانی انتخاب کرده و منتقدان آن را گردش به راست می‌دانند؟ 
 
یک بدعت فرهنگی دیگر در مشهد / مگر برگزاری قانونی کنسرت کارگروه می خواهد؟ 
وعده‌ای که وزیر ارشاد به نمایندگان داده بود 
طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره تشکیل کارگروه برای بررسی کنسرت در مشهد به فرارو می‌گوید: این وسط نقش وزارت ارشاد به عنوان سیاست گذار و مجری چیست؟ او ادامه می دهد: ما نمایندگان عضو کمیسیون امید قبل از رای اعتماد به وزیر ارشاد با او در دفتر آقای مطهری جلسه‌ای داشتیم. آنجا از ایشان هیچ چیز فوق العاده‌ای نخواستیم اما فقط خواستیم چیزی که سیاست‌های فرهنگی طبق قانون اساسی به عنوان یک سیاست‌گذاری رعایت شود. به گفته این نماینده مجلس، عباس صالحی هم در این جلسه متعهد شد که سیاست‌گذاری واحدی داشته باشند و مر قانون را رعایت کند.  
 
رویه دولت در زمینه فرهنگ رویه درستی نیست 
این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: نمی‌دانم که این کارگروه به وزیر تحمیل شده است یا اینکه او اختیار خود را تفویض کرده است. اما مساله این است که استان خراسان رضوی در زمینه های دیگر هم مستقل از سیاست گذاری های واحد کشور عمل می کند. این بدعت بدی است که می تواند منجر به این شود که در استانهای دیگر هم این گونه عمل شود. کشور به صورت واحد اداره می شود. اگر هم قرار است کشور به صورت فدرالی اداره شود باید سیاستی به عنوان سیاست یکپارچه و منسجم‌کننده کشور وجود داشته باشد.  

سیاوشی می‌گوید: زنان در استان خراسان رضوی در زمینه قوانین و حقوق مربوط به بانوان هم تحت فشار هستند. الان آقای صالحی باید نظرش را درباره این کارگروه اعلام کند تا نمایندگان بدانند که آیا او به قولی که به داده پایبند است یا خیر. اگر تشکیل این کارگروه برای تعامل با وزارت ارشاد است که افراد و نهادهای سنتی بتوانند نظر خودشان را در زمینه کنسرت‌ها به این وزارت‌خانه منتقل کنند که یک بحث جداگانه است اما اگر قرار است این کارگروه تصمیم‌گیری مستقلی برای خودش داشته باشد و هم به عنوان سیاست‌گذار و هم مجری عمل کند، در این صورت باید گفت استان خراسان رضوی یک حکومت خودمختار دارد.  

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: من نمی‌خواهم دولت را به راست‌گرایی متهم کنم. اما معتقدم سیاستی که دولت در زمینه‌های فرهنگی پیش گرفته، رویه درستی نیست. جهت‌گیری سیاسی را نباید در سیاست فرهنگی دخیل کرد. دولت باید سیاست‌گذاری‌اش را به شکل واحد و یکپارچه عمل اجرا کند.  
 
اخیرا بعضی نهادها به یک بازنگری رسیده‌اند 
صادق جوادی‌ حصار، فعال سیاسی ساکن مشهد اما از زاویه دیگری به این ماجرا نگاه می‌کند. زاویه‌ای که بیشتر ناظر بر نتیجه و کارکرد تشکیل کارگروه برای برگزاری کنسرت در مشهد است. او می‌گوید: این کارگروه هنوز تشکیل نشده است که ما بتوانیم درباره آن قضاوت داشته باشیم. مسلم است که در مشهد این مطالبه وجود دارد که شهروندان در برخورداری‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نباید با دیگر شهروندان تفاوتی داشته باشند.  

جوادی حصار معتقد است شواهد و قرائن حاکی از این است که این کارگروه برای تلطیف فضا تشکیل می‌شود. بنابراین فعلا نباید به تشکیل این کارگروه با این دیده نگاه کرد که قانون در حال دور زدن است. اگر چنین نگاهی داشته باشیم قدمی به جلو برداشته نخواهد شد. آنچه که شهروندان مشهد استشمام می‌کنند این است که بعد از اتفاقات اخیر مثل روی کار آمدن شورای شهر و شهردار جدید، بعضی دستگاه‌ها در برابر مطالبات فرهنگی مثل برگزاری کنسرت در حال رسیدن به یک بازنگری هستند. بنابراین از تشکیل کارگروه برای برگزاری کنسرت باید استقبال کرد. بنابراین فعلا باید منتظر ماند دید که این کارگروه در بررسی‌های خود به چه جمع‌بندی می‌رسد.   
 




منبع : فرارو 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار