سفر مسؤولان و مقامات کشوری و استانی در هر سطحی به شهرستان‌ها همواره برای خدمت و گره‌گشایی از کار مردم انجام می‌شود، اما با توجه به حضور تولیت آستان قدس رضوی در کاشمر، دومین شهر زیارتی خراسان رضوی، این منطقه چشم‌انتظار نگاه ویژه آستان قدس رضوی است.
کد خبر: ۵۳۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸ 29 November 2017
به گزارش تابناک : هشتادمین سالگرد شهادت اسوه فقاهت و دیانت آیت‌الله سید حسن مدرس(ره) در حالی قرار است، امسال با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در جوار زیارتگاه آقای شهید در شهر کاشمر برگزار شود که تاکنون حدود از سه دهه است، مراسم سالگرد و بزرگداشت روز مجلس همزمان با 10 آذرماه با حضور رئیس یا یکی از نواب رئیس مجلس، تعدادی از نمایندگان و جمعی از مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود اما دستاورد و برکاتی از این حضور نصیب شهرستان و مردم این منطقه نشده است و عملاً مدعوین این مراسم زمان حضورشان در کاشمر را برای شرکت در مراسم بزرگداشت برنامه‌ریزی و بلافاصله پس از پایان مراسم، شهرستان را ترک می‌کنند.

اما امسال با توجه به اینکه مهمان ویژه و سخنران مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله مدرس، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی است، انتظار می‌رود با حضور وی در دومین شهر زیارتی خراسان رضوی شاهد بهره‌مندی از نگاه ویژه آستان قدس در راستای رفع محرومیت، ایجاد اشتغال، توسعه فضاهای فرهنگی، آموزشی و ورزشی در این شهرستان باشیم.

حجت‌الاسلام رئیسی که پیش‌ از این در آذرماه 1390 در کسوت معاون اول قوه قضائیه در مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله مدرس شرکت داشت و طی سال‌های اخیر که تولیت آستان قدس رضوی را عهده‌دار شد تا حدودی با کاشمر آشنایی دارد، اما به بهانه سفر مجدد وی به کاشمر، لازم است، نکاتی یادآوری شود:

کاشمر باوجود بارگاه امامزادگان واجب‌التعظیم حضرت سیدحمزه(ع)، سیدمرتضی(ع) و سیدمحمد(ص) و زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس به دومین شهر زیارتی خراسان رضوی شهرت یافته به‌طوری‌که سالانه پذیرای 3.5 میلیون نفر زائر و مسافر از اقصی نقاط کشور است که متأسفانه به دلیل نبود اقامتگاه و مکان اسکان مناسب، زمان ماندگاری مراجعه‌کنندگان بسیار پایین است.

کاشمر به دلیل تاکستان‌های انگور در سال‌های دور به شربت‌خانه خراسان شهرت داشته است، با توجه به فعالیت بیش از 90 درصد مردم در بخش کشاورزی اما این به دلیل نبود صنایع تبدیلی و کارخانه‌های مرتبط عمده تولیدات به‌صورت خام از شهرستان خارج می‌شود و عملاً نه‌تنها سودی عاید فعالان این بخش نمی‌شود بلکه در بسیاری از موارد نیز ضرر و زیان‌هایی نیز متحمل می‌شوند.

این شهر که درگذشته‌های دور میزبان بزرگانی همچون رهبر معظم انقلاب در دوران طلبگی ایشان، آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله سعیدی، آیت‌الله واله و بسیاری از علمای بزرگ دین بوده است، نشان از قدمت و سابقه دینی و فرهنگی مردم این دیار دارد، اما متأسفانه بسیاری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها هم به دلیل نبود زیرساخت‌ها مغفول مانده است، به‌طوری‌که امروز حوزه علمیه حاج سلطان‌العلمای کاشمر که در فهرست ثبت آثار ملی کشور نیز قرار گرفته، در سایه بی‌توجهی در حال تخریب و نابودی است.

جوانان این شهر با داشتن استعداد و توانمندی و طی کردن مدارج علمی به دلیل فراهم نبودن شرایط برای اشتغال ناچارا خانه و کاشانه خود را ترک و راهی شهرهای بزرگ شوند و در شرایط سخت غربت و دوری از خانواده و اقوام، مشغول به کار شوند تا بتوانند زندگی خود را اداره کنند.

کمبود فضاهای فرهنگی، ورزشی و تفریحی برای خانواده‌های کاشمری به یک معضل تبدیل‌شده است، اگرچه در سال‌های اخیر در تأمین بخشی از فضاها در این حوزه‌ها اقداماتی انجام‌شده است اما این مهم پاسخگوی نیاز جمعیت 170 هزارنفری این شهرستان نیست.

حدود یک دهه است که تنها سینمای کاشمر به دلایل مدیریتی و فرسوده بودن ساختمان تعطیل‌شده است، باگذشت سه سال از زمان آغاز ساخت این مجموعه، هنوز خبری از افتتاح و راه‌اندازی آن نیست.

فعالیت یک استخر شنا در این شهر نه‌تنها جوابگوی مراجعه‌کنندگان نیست، بلکه به دلیل قیمت بالای بلیت در مقایسه با سایر استخرهای شهرستان‌های مجاور، استفاده‌کنندگان ترجیح می‌دهند با طی کردن مسافت‌های طولانی برای شنا کردن به شهرهای دیگر بروند.

اگرچه در حال حاضر حدود 10 سالن ورزشی توسط سپاه، آموزش و پرورش و اداره ورزش و جوانان این شهرستان میزبان ورزشکاران است، اما باید به این نکته اذعان داشت که یک سالن ورزشی استاندارد با سکوی ویژه تماشاچی در کاشمر وجود ندارد.

مجموعه مسکن مهر کاشمر با حدود 5 هزار واحد مسکونی در دونقطه از شهر کاشمر که از چهار سال گذشته متقاضیان در آن سکونت یافتند از نبود زیرساخت‌هایی همچون مسجد، مدرسه، پارک و فضای سبز رنج می‌برند.

جاده 55 کیلومتری کاشمر به شادمهر که به دلیل حوادث دل‌خراش رانندگی و کشته شدن بسیاری از هم‌وطنانمان به گذرگاه خونین شهرت یافته و اجرای باند دوم آن توسط هیئت دولت در سال 1385 مصوب شده، اما باگذشت بیش از یک دهه، و باوجود آغاز عملیات اجرایی در بخشی از این مسیر از سال 1395، هنوز یک متر از آن دوبانده نشده است و این در حالی است که مسئولان استانی و شهرستانی وعده بهره‌برداری و افتتاح بخشی از این مسیر به طول 14 کیلومتر را در شهریورماه سال گذشته داده بودند.

با توجه به پراکندگی و گستردگی جمعیت 100 هزارنفری در شهر کاشمر، اما امکانات موجود فرهنگی، ورزشی و خدماتی به‌طور یکسان توزیع نشده، به‌طوری‌که عمده جانمایی پارک‌ها، سالن‌های ورزشی و سایر امکانات بیشتر در مناطق مرکزی و شمالی انجام‌شده است و عملاً ساکنین مناطق جنوبی، جنوب غرب و شرق کاشمر از این امکانات و خدمات محروم هستند.

به‌هرحال با توجه به اقدامات و فعالیت‌های چشمگیر و ارزشمند آستان قدس رضوی در مجموعه زیارتگاه شهید آیت‌الله سیدحسن (ره) به‌عنوان تولیت که منجر به ایجاد فضاهای مختلف در منطقه جنوب شهر شده، انتظار مردم منطقه این است که تولیت آستان مقدس امامزاده سید مرتضی(ع) به دلیل داشتن موقعیت خوب و زائرپذیری بالا به آستان قدس رضوی واگذار شود تا شاهد خدمات و اقدامات خوبی در خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران به این امامزاده واجب‌التعظیم باشیم.

حضور و استقبال زائران و مجاوران از اماکن زیارتی به‌ویژه زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس نبود یک مهمانسرا برای اسکان مراجعه‌کنندگان در این شهرستان واقعاً خالی است، بنابراین، می‌طلبد که آستان قدس رضوی با احداث یک مهمانسرا در جوار مرقد این شهید ضمن فراهم کردن محیطی مناسب برای زائران، خدمت‌رسانی در این مجموعه را تکمیل کنند.

با توجه به فعالیت چندین ساله شرکت فرش آستان قدس رضوی در این شهرستان که منجر به اشتغال 300 نفر و ارتزاق خانواده‌های آنان از این محل شده است، می‌توان با فراهم کردن زمینه و  بستر لازم برای توسعه این مجموعه، شاهد به‌کارگیری نیروهای جدید در راستای ایجاد اشتغال بود.

اگرچه در حال حاضر شاهد فعالیت 5 واحد دانشگاهی در سطح شهرستان هستیم، اما جای خالی شعبه‌ای از دانشگاه علوم اسلامی رضوی و امام رضا(ع) در این شهرستان کاملاً احساس می‌شود، بنابراین، با توجه به وسعت علم حضرت رضا(ع) و تسلط علمی و اندیشه‌ای که داشتند به لقب عالم آل محمد(ص) شهرت یافتند، قطعاً توجه ویژه آستان قدس رضوی به‌منظور ایجاد شعبه‌ای از دانشگاه می‌تواند موجبات خشنودی و رضایتمندی بیشتر مردم منطقه را فراهم کند.

قرار گرفتن مجموعه باشکوه و چشم‌نواز زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس(ع) در جنوب شهر کاشمر این قابلیت و ظرفیت برای توسعه پیرامون این مجموعه وجود دارد که آستان قدس رضوی احداث یک مجموعه آموزشی شامل مهد قرآن، مدرسه، دانشگاه و حوزه علمیه را در دستور کار قرار دهد و زمینه بهره‌مندی اقشار مختلف مردم کاشمر را از این فضاها فراهم کند.

مردم دومین شهر زیارتی خراسان رضوی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با مشارکت 89 درصدی در انتخابات همواره حضوری فعال و چشمگیر در تمامی عرصه‌ها دارند، به‌طوری‌که از مجموع بیش از 89 هزار رأی ریخته شده به صندوق، بیش از 52 هزار نفر با اصلح دانستن حجت‌الاسلام رئیسی، وی را در حقیقت امین و مورد اعتماد خود می‌دانند و برای حضور وی لحظه‌شماری می‌کنند تا ضمن بهره‌مندی از سخنان حکیمانه و ارزشمند تولیت آستان قدس رضوی شاهد خدمات و برکاتی نیز باشیم.






منبع : فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار