اولویت های مدیریت شهری مشهد از زبان رئیس شورای شهر مشهد؛
چندی است شوراهای اسلامی شهر و روستا کار خود را آغاز کرده اند و در آستانه صدمین روز فعالیتشان به سر می برند. بر این اساس خبرنگار تابناک رضوی، به سراغ رئیس شورای شهر مشهد رفت و اولویت های این شورا برای رفع مشکلات دومین کلانشهر کشور را از او جویا شد.
کد خبر: ۵۳۱۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵ 29 November 2017

به گزارش تابناک رضوی؛ چندی است شوراهای اسلامی شهر و روستا کار خود را آغاز کرده اند و در آستانه صدمین روز فعالیتشان به سر می برند. بر این اساس خبرنگار تابناک رضوی، به سراغ رئیس شورای شهر مشهد رفت و اولویت های این شورا برای رفع مشکلات دومین کلانشهر کشور را از او جویا شد. 

جذب سرمایه گذار داخلی، اولویت مدیریت شهری مشهد
محمدرضا حیدری در رابطه با وضعیت سرمایه گذاری در مشهد عنوان کرد: کلانشهرهای کشور به خصوص مشهد در وضعیت موجود با مشکلاتی مواجه  هستند و آن مسئله موضوع کمبود منابع می باشد. دو نکته در زمینه جذب سرمایه گذار مطرح است. یکی بحث اداره شهر وجود دارد و دیگر سرمایه گذاری برای آینده ی شهر مطرح است.

وی افزود: امروزه برای اداره شهر با مشکل مواجه هستیم و ما هیچ چاره ای به جز رفتن به سوی سرمایه گذاری نداریم. 
رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اولویت های جذب سرمایه گذاری در مدیریت شهری مشهد عنوان کرد: قطعا به طور طبیعی اولویت با سرمایه گذاری های داخلی است. 

تقاضاهای خوبی در حوزه سرمایه گذاری داشتیم
حیدری ادامه داد: امروزه سرمایه گذاری های خرد وجود دارد؛ بر این اساس باید به سمت مدل هایی برویم که با کمک سازمان بورس و شرکت های تامین منابع، تعریف شود تا در کنار اعتمادی که برای مردم ایجاد می شود، سرمایه های خرد مردم را در پروژه های عمرانی و توسعه شهری بیاوریم. 

وی تصریح کرد: در مرحله ی بعدی باید از ظرفیت سرمایه گذاری های خارجی و ایرانیان خارج از کشور سود ببریم. حتی در حوزه وقف باید برای این مهم استفاده کنیم و راه چاره ای نیست مگر آن که به سمت این منابع برویم. 

حیدری با تاکید بر اولویت های کاری مدیریت شهری مشهد گفت: شورای شهر پنجم و خود شهرداری، توجه به سرمایه گذاری را به عنوان اولویت های خود اعلام کرده اند. از سوی دیگر کمیسیون اقتصادی مشغول پیگیری این موارد هستند. خوشبختانه تقاضاهای خوبی در حوزه سرمایه گذاری داشتیم و این را انشالله با قوت دنبال خواهیم کرد.

رئیس شورای شهر مشهد در پاسخ به اینکه چه زمانی برای بحث های سرمایه گذاری در مشهد در نظر گرفته شده، بیان کرد: برای این امر بسته هایی توسط معاونت اقتصادی طراحی خواهد شد و همچنین ما در حوزه های مختلف نیز این بسته ها را آماده می کنیم. از سوی دیگر مراجعاتی هم از سوی سرمایه گذاران داریم و تلاش خواهیم کرد تا شرایط را تسهیل کنیم. 

حیدری افزود: متاسفانه مسائلی در حال حاضر وجود دارد؛ سرمایه گذاری در گذشته به خصوص در حوزه ساخت و سازها انجام شده دچار چالش و مشکل است. تلاش می کنیم با کمک همه نهادهای تاثیر گذار مانند دستگاه قضایی و نهاد های نظارتی در ابتدا30 پروژه ی شهری را از بحران خارج کنیم تا اعتمادسازی صورت بگیرد و بعد از آن در حوزه های مختلف دیگر به ویژه در حوزه گردشگری، زیارت، تامین آب، آب و فاضلاب و سایر مجموعه هایی که به محیط زیست بر میگردد، تلاش خواهیم کرد تا این برنامه ها اجرا شود.

افزایش مشارکت مردم در حوزه توسعه شهری
وی در ارتباط با بافت فرسوده گفت: متاسفانه در حال حاضر 2200 هکتار در مشهد بافت فرسوده وجود دارد. مدل هایی در این حوزه وارد شده که از مداخله صد درصدی گرفته تا مشارکت مردم ؛ این در حالی است که مداخله ها تا کنون نتیجه ای نداشته است.

رئیس شورای شهر مشهد در ارتباط با مشکلات مداخله مدیریت شهری در خصوص بافت فرسوده افزود:  منابع کافی برای پیشبرد این مداخله ها وجود ندارد تا زمین ها خریداری شود و مردم را از آن جا خارج کرده و بعد پروژه ها انجام گردد. 

حیدری با ارائه پیشنهاد در رابطه با حل مشکل بافت فرسوده مشهد، گفت: باید به سمت مشارکت مردم برویم . یعنی انگیزه لازم برای این امر ایجاد شود و این اتفاق موقعی می افتد که دولت امکان هایی را بدهد. باید وام هایی ارزان قیمت یا یارانه پرداخت شود. در این زمینه قوانینی نیز وجود دارد.

باید دولت به تعهدات خود عمل کند
وی در ادامه با اشاره به اینکه وظیفه شهرداری ها اداره شهر است نه ایجاد زیر ساخت، تصریح کرد: به نظر من انجام فعالیت در حوزه عمران و توسعه شهری وظیفه دولت است و وظیفه شهرداری نیست؛ به نظر می آید در گذر زمان به دلیل اینکه دولت نتوانسته بدان ورود پیدا کند، شهرداری ها ناخودآگاه زیر بار این مسئولیت رفته اند.

حیدری افزود:  امکان ندارد با منابع مردم و منابع شهر، حمل و نقل ریلی یا مترو در شهر ایجاد کنیم. باید دولت نقشش را ایفا کرده و به تعهدات خود عمل کند تا بتوان این امکانات را فراهم کرد و در اختیار مردم قرار داد. 

وی در پایان در خصوص تعاملات مدیریت شهری مشهد با دولت تاکید کرد: تعاملات شهرداری و شورا با دولت در سطح استانی در حال شکل گیری است. بالاخره نقش استانداری، کمیسیون ماده پنج و اداره کل شهرسازی و حوزه عمرانی استانداری خیلی در این امر موثر هستند. نشست های اولیه برگزار شده و این عزم در همه مجموعه ها وجود دارد. همچنین مجموعه های تاثیر گذار دیگری مانند آستان قدس و.. به این نتیجه رسیده اند که باید هم افزایی صورت بگیرد تا مشکلات مشهد حل گردد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار